Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har för tillfället yamaha hs 50 och hör ingen bas, funderade på genelec 8040 men tyckte det verkade för dyrt så nu funderar jag på adam a7, är dom i klass med genelec? är det bra bas?? eller kommer jag att behöva en subbas även till dom precis som jag behöver till mina hs 50? och var köper man dom till bästa pris

Annons
Postat

Dom är inte alls samma som genelec 8040 i botten. Skiljer mycket där. Kan inte svara för dig fall du kommer bli nöjd eller inte. DU bör lyssna. Jag har varit i samma sits som du. Och jag var förvånad själv när jag lyssnade på olika modeller. Man bilder sin egen bild genom andra. Och inte alltid den stämmer.

Postat

Ja, du måste lyssna själv men om du ska jämföra A7 mot Genelec så är det nog 8030 du ska jämföra mot. Dynaudio BM5 är också bra (tycker jag...).

Postat (redigerat)

Tycker du att du får för lite lågbas kan du ev köpa en lite billigare hemsterosub, så har jag kompletterat mina Event toppar. Jag har en Prodipe 10. Den är givetvis inte lika bra som en kvalitets studiosub, men duger väldigt bra tycker jag, för mellanskillnaden kan jag nog köpa en bra nog fin mikrofon.

Många tycker att sub är onödigt, de Event ASP6 jag har ska enligt tillverkaren och diverse tester ge en "fet bas som känns i hela kroppen", rena skitsnacket anser jag. Men med Prodipen som komplement funkar det jättebra. Jag brukar i samma monitorer+sub lyssna på nån favvo-cd med ett liknande ljud som det jag vill få själv, sen är det inte svårt att få lagom mycket bas så att det stämmer bra med de flesta stereosar. Men utan sub blir det ett väldigt chansande, oftast blir det för mycket bas i mixen.

Jag personligen skulle hellre köpa ett par A5 plus nån sorts sub, än enbart två st A7. Andra tycker säkerligen annorlunda.

Bra lurar att också lyssna på basen i är ju också bra. Prodipen hinner väl inte med transienterna från baskaggen lika bra som ett pat fina lurar. Men ändå är jag väldans nöjd med den. 😛

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Nöjd kvalité mässigt INGEN TVEKAN, nöjd med bastryck, NEJ. Du behöver en subbas till dom. Alternativ ett par bra lurar för att skifta lyssning och nå djupbasen.

Genelec 8030A spelar betydligt djupare. Men som sagt lyssna först avgör sen.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

8050 spelar ännu djupare ⚠️

Postat

Fast viktigast av allt är akustiken i rummet du lyssnar i.. Annars spelar det ingen roll vilken högtalare du väljer.. ⚠️

Postat
Fast viktigast av allt är akustiken i rummet du lyssnar i.. Annars spelar det ingen roll vilken högtalare du väljer.. ⚠️

+1

Postat (redigerat)

Du kan inte säga så. Båda delarna är LIKA viktiga ("ond cirkel") och vad ditt öra säger dig.

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)
Du kan inte säga så. Båda delarna är LIKA viktiga ("ond cirkel") och vad ditt öra säger dig.

Hegobald har rätt till 100% i sitt uttalande. Det kvittar vilka monitorer man använder har ifall akustiken är dålig i rummet.

Redigerat av Analogfreak
Postat
+0,9

Menar du att han har rätt till 90%? 😉

Postat

Det stämmer ju inte helt att det kvittar vilka monitorer man har om man inte har behandlat sitt rum.

Ett par bättre monitorer låter bättre även om man inte har akustikbehandlat - MEN om inte har akustikbehandlat så låter en bättre monitor inte lika mycket bättre som den hade gjort med akustikbehandling...

Postat

Håller med Gilbert! Högtalarna måste kunna återge frekvensomfång rättvist.. Fast faktum är hur rummet ger respons på det.. Självklart kan inte rummet ge eller ta nåt utanför det frekvensomfång som saknas från högtalaren etc.. Men rummets akustik är extremt viktigt om man har en bra högtalare 😉 (ok.. Jag har druckit ett par Tullamore nu men ni fattar säkert vad jag menar ni som har erfarenhet 😉 )

Menar du att han har rätt till 90%? 🙂
Postat
Håller med Gilbert! Högtalarna måste kunna återge frekvensomfång rättvist.. Fast faktum är hur rummet ger respons på det.. Självklart kan inte rummet ge eller ta nåt utanför det frekvensomfång som saknas från högtalaren etc.. Men rummets akustik är extremt viktigt om man har en bra högtalare 😉 (ok.. Jag har druckit ett par Tullamore nu men ni fattar säkert vad jag menar ni som har erfarenhet 😉 )

Ja men ett obehandlat rum skapar väldiga problem så att vissa frekvenser kommer dominera pga rummet.

Postat (redigerat)

Ja alltså är alla på samma spår.

Du bör ha good akustik i rummet annars vill det inte bli rättvist för monitorerna.

Men även ha bra monitorer, annars kommer inte akustiken att hjälpa om inte monitorerna har en bra frekvenskurva.

Redigerat av Gäst
Postat
Ja men ett obehandlat rum skapar väldiga problem så att vissa frekvenser kommer dominera pga rummet.

Har du ett bra rum men fuck monitorer kommer det bli lika med.

Postat
Jag skulle mycket hellre sitta med ett par Behringer Truth B2031A i ett bra rum än ett par ATC SCM150ASL i ett dåligt rum.

...men om man sätter in bättre monitorer från början så blir det en dubbel vinst när man akustikbehandlar senare - och så slipper man dessutom förlora en massa på att man inte blir av med de gamla monitorerna för vettiga pengar när man vill byta upp sig... 😄

Postat

Givetvis så bör man både akustikbehandla OCH köpa bra (prisvärda) monitorer. Man dör dock ha i bakhuvudet att en monitor inte är i närheten så olinjär som ett rum är, även om det anses vara "bra" akustiskt.

Postat

Ja det är ett dilemma detta. Vilket tar man först om man inte kan göra båda samtidigt. Valet för mig är enkelt i alla fall 😄

Postat (redigerat)
Jo, givetvis akustikbehandlar man... för det är ju roligare och enklare än att springa och köpa dyrare högtalare...

😄

dunoöööööö! Fel

Det är mycket roligare att köpa nya prylar 😄. Fast sedan fort som fan behandlar efteråt 🙂

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)

Tjöta om akustik... Och det är väl bra tjöt, men frågeställaren undrar om han klarar sig utan sub?

Edit: Frågeställaren Rockstone har visst försvunnit... 😄

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Tjöta om akustik... Och det är väl bra tjöt, men frågeställaren undrar om han klarar sig utan sub?

Ja det glömde nog alla här 😄.

Överlag skulle jag svara nej. För att du lär ju inte få full kontroll. Fast det bör gå bra med ett par bra lurar till med. Och en större stereo som finns hemma någonstans eller kompis som referenshögtalare med 🙂

Postat (redigerat)

Edit: Frågeställaren Rockstone har visst försvunnit... 😄

Kan inte du försvinna till din tråd (homann T-bone Micscreen) där vi väntar på tester 🙂. Det finns spännande planer du bör läsa om 😄

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)
Rockstone:

Hur stort är ditt rum (L x B x H)?

Kanske det inte finns idé till sub säger du. Spännande.

Tror nog jag ska ta slurken i glaset nu och sova sedan. uhh

Redigerat av Gäst

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.