Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

HÄller pÄ och samplar trummor i skolan för tillfÀllet. Ska göra ett Dance-set och ett Rock-set. Jag vet inte riktigt hur min fÀrdiga produkt ska se ut Àn.

Har svÄrt att bestÀmma mig om jag vill ha ett neutralt ljud som man lÀtt kan arbeta med efterÄt eller ett fÀrdigmixat ljud som lÄter skitbra för sig sjÀlvt.

Kanske ska göra tvÄ olika set? Ett processat och ett med bara lite finslip?

Dancekitet borde iofs vara ganska processat för att fÄ ett riktigt dance-sound, men man vill ju inte göra nÄgot som Àr sÄ stor sÄ man mÄste skÀra massor nÀr man ska fÄ ljuden att passa i en mix.

Har ni nÄgra förslag pÄ hur jag ska göra?

Mvh Rasmus

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tycker neutralt och obehandlat. 😉

Postat
Jag tycker neutralt och obehandlat. 😼

Tycker jag ocksĂ„, tĂ€nk pĂ„ att en hel drös med hiphop lĂ„tar baseras pĂ„ "Incredible Bongo Bands" version av Apache... Inte sĂ„ tokprocessat frĂ„n början 😼

/Johan

Postat
Tjena!

HÄller pÄ och samplar trummor i skolan för tillfÀllet. Ska göra ett Dance-set och ett Rock-set. Jag vet inte riktigt hur min fÀrdiga produkt ska se ut Àn.

Har svÄrt att bestÀmma mig om jag vill ha ett neutralt ljud som man lÀtt kan arbeta med efterÄt eller ett fÀrdigmixat ljud som lÄter skitbra för sig sjÀlvt.

Kanske ska göra tvÄ olika set? Ett processat och ett med bara lite finslip?

Dancekitet borde iofs vara ganska processat för att fÄ ett riktigt dance-sound, men man vill ju inte göra nÄgot som Àr sÄ stor sÄ man mÄste skÀra massor nÀr man ska fÄ ljuden att passa i en mix.

Har ni nÄgra förslag pÄ hur jag ska göra?

Mvh Rasmus

Det beror lite pÄ vad du vill ha det till. Rock setet bör vara oprocessat om du vill kunna anvÀnda det pÄ riktigt. Om du vill ha ett trummset som du snabbt kommer igÄng med och det ska lÄta ok, mer som ett lÄtskrivar verktyg sÄ kan det vara bra med fÀrdigprocesserade trummor.

Om jag hade fÄtt uppgiften hade jag valt oprocesserat.

Postat

Tack för alla svar!

KÀnns ju som om det ska anvÀndas seriöst sÄ Àr det ju, precis som ni sÀger, oprocessat som gÀller. Framförallt pÄ rock-kitet.

SĂ„ det blir nog ett av varje tror jag, ett oprocessat och ett processat, sen fĂ„r vi se vad lĂ€raren vill ha 😆

Mvh Rasmus

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag hoppas du fĂ„r tillgĂ„ng till riktigt bra preamps (gĂ€rna API) sĂ„ att samplingarna hĂ„ller proffskvalitet. 😆

Edit: AnvÀnd 421:or pÄ pukor och virvel och D112 pÄ kick

Redigerat av Analogfreak
Postat
Jag hoppas du fĂ„r tillgĂ„ng till riktigt bra preamps (gĂ€rna API) sĂ„ att samplingarna hĂ„ller proffskvalitet. 😆

Edit: AnvÀnd 421:or pÄ pukor och virvel och D112 pÄ kick

Inspelningen Àr gjord precis och tyvÀrr Àr det vÀl inte vÀrldens bÀsta mic preamps, men de fÄr duga. NÄtt gammalt Neotek bord dÀr vi anvÀnde de inbygga preampsen.

Men 421or pÄ pukorna och D112 pÄ kicken blev det absolut! 421 var en ren chansning frÄn början men visade sig vara dagens "wow-upplevelse".

Mvh Rasmus

Postat
tyvÀrr Àr det vÀl inte vÀrldens bÀsta mic preamps, men de fÄr duga. NÄtt gammalt Neotek bord dÀr vi anvÀnde de inbygga preampsen.

😼

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.