Jump to content
Annons

"Pedal" för att köra igång en inspelning?

Recommended Posts

Fredde3993 (oregistrerad)
Postat

Hejsan,

Ganska ny i gamet om man säger så. Älskar musikskapandet men har svårt att lära mig att spela in så som jag vill. Har inte riktigt hittat det musikprogram som känns bäst, dvs överskådligt, enkelt och bra. Ska testa PreSonus Studio One snart. Jag spelar för övrigt gitarr och även keyboard.

Min utrustning är väldigt enkel och ser ut så här:

Dator

Gitarr

Midiklaviatur

TonePort UX2

Edirol MA-7A

Budgetmikrofon

Det jag undrar är följande. När jag spelar in så stör det mig att jag behöver sätta igång inspelningen med händerna då jag ska spela gitarr. Det vore ganska smidigt att kunna starta och stänga en inspelning med någon form av pedal. Finns detta och fungerar dessa i sådana fall till alla musikprogram?

Annons
Postat (redigerat)

Lägg tangentbordet på golvet och tryck med stortån.... Eller köp ett numerisk tangentbord hos Classe för 129 spänn (38-2230). Funkar skitbra för mig att starta och stoppa inspelningen med mitt numeriska tangentbord.

EDIT: La till lite text.

Redigerat av Procedomani2
Postat
Det jag undrar är följande. När jag spelar in så stör det mig att jag behöver sätta igång inspelningen med händerna då jag ska spela gitarr. Det vore ganska smidigt att kunna starta och stänga en inspelning med någon form av pedal. Finns detta och fungerar dessa i sådana fall till alla musikprogram?

Presonus, vars program du ska testa, gör ju även en kontrollenhet för inspelning. Den har uttag för pedal för att trigga start och stop av inspelning. Produkten heter Faderport, här är en länk till Thomann. Den kostar ju litegrann, men då får du förstås en kontroller med en bra fader på köpet. Jag har en själv för att styra mitt Cubase och jag är skitnöjd med den.

Fredde3993 (oregistrerad)
Postat

Tack för alla förslag inklusive att lägga tangentbordet på golvet som dock verkar lite osmidigt samt att jag har en bärbar dator. De flesta musikprogram har väl ett kortkommando för inspelning vilket skulle innebära att två knappar måste tryckas in på tangentbordet. En enkel pedal vore då att föredra. Förslagen verkar ju bra även om priset känns lite högt för mitt behov. Måste ju finnas en enkel och billigare lösning, eller?

Postat
Måste ju finnas en enkel och billigare lösning, eller?

Vad det handlar om är ju att skicka en midisignal till ditt inspelningsprogram som programmet kopplar till sin interna punch-in funktion. Kruxet är nog inte så mycket att skicka midi utan att koppla signalen till rätt funktion i ditt program. I teorin så skulle du antagligen kunna använda sustainpedalen till ditt keyboard för punch-in. Men om och i så fall hur det skulle funka är applikationsspecifikt, alltså i ditt fall en fråga om ifall Presonus StudioOne skulle kunna konfigureras på det viset.

Googla och leta på forum blir väl tipset! Lycka till! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.