Jump to content
Annons

Byta diskantelement

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eftersom mina trevägs Jamo-högtalare har ganska dålig upplösning i diskanten tänkte jag ersätta elementen.

Märkimpedansen är 4 ohm men jag har ingen aning om vilken impedans diskantelementen har.

Dom kan lika gärna ha 6 ohm.

Av det jag hört så är det mest troligt att det sitter Philips-element eftersom Jamo körde mestadels Philips.

Enligt Hi-fi kit så har Scanspeak väldigt fina element som återfinns i väldigt fina högtalare.

Har tagit lite bilder och mått och kommit fram till att Scanspeak har element som passar i baffeln.

Jag resistansmätte elementet till 8 ohm

Inget av Scanspeaks element verkar ha en DC resistans på över 5 ohm medan impedansen varierar mellan 6 och 8 ohm.

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905_950000.pdf

Jag vet inte heller vad delningsfrekvensen är i lådorna.

Nån som har nån erfarenhet av det här? 😆

Redigerat av Analogfreak
Annons
Postat

Om du byter element så skulle jag nog rekommendera att du samtidigt byter delningsfilter, så att du VET vad det är för delningsfrekvens. Annars kan du i värsta fall lyckas elda upp de nya diskanterna det första du gör... 😄

Postat (redigerat)

Det har jag väldigt svårt att tänka mig eftersom jag tvivlar starkt på att diskanterna tar ner impedansen så pass mycket så slutsteget börjar skicka fyrkantsvåg.

Redigerat av Analogfreak
Postat

Har hittat info om att delningsfrekvensen är 2,2kHz.

Postat
Det har jag väldigt svårt att tänka mig eftersom jag tvivlar starkt på att diskanterna tar ner impedansen så pass mycket så slutsteget börjar skicka fyrkantsvåg.

Delningsfiltret gör att det inte blir någon katastrof med impedansen, som det lätt kan bli vid en ren parallellkoppling.

Det jag tänkte på är att om delningen ligger för lågt för de nya diskanterna, så får de lägre frekvenser än de är gjorda för att klara - och då blåsern man diskanterna kvickt.

Postat
Och helst med samma känslighet annars så måste de vara känsligare och då får du exprimentera med motstånd.

Känslighet? 😐

Innebär VADÅ? Känslighet..har jag då aldrig hört förut!

Postat

Jamo har väl inget rykte om att ha bra ljud, bara att spela högt? Ungdomshögtalaren nr 1 för några år sen.

Kan ju ha fel, men är det inte bättre att leta ett par beg gamla hifihögtalare?

Postat
Jamo har väl inget rykte om att ha bra ljud, bara att spela högt? Ungdomshögtalaren nr 1 för några år sen.

Kan ju ha fel, men är det inte bättre att leta ett par beg gamla hifihögtalare?

Dom jag har är fina bortsett från att jag tycker diskanterna är luddiga och uttröttande.

Postat

Fick svar från Hifi-kit där dom utifrån mina bilder och uppgifter skrev så här:

Det ser ut som ett Peerless element som sitter i din högtalare.

Jag har hittat ett element som jag tror kan passa dina önskemål

Peerless 104DT2672SF HDS 810921

Se länk http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=2136

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.