Jump to content
Annons

Komponerings - övnings studio


euripyd (oregistrerad)

Recommended Posts

euripyd (oregistrerad)

Hej!

Jag har hittat en lokal som tyvärr ligger i den nedre delen av ett hus, och över finns lägenheter.

Jag vill bygga om lokalen till en studio för komponering och övning.

Det handlar om KLASSISK MUSIK (dvs. ej trumpet, trummor, etc.) utan endast fiol eller piano.

Jag undrar hur och på vilket sätt ska man isolera en sådan lokal, så att jag skulle kunna arbeta även på nätter om det behövs (tänk om deadlines!!).

Lokal har en nackdel, för den har ett större skyltfönster, men jag skulle vilja behålla det och eventuellt bygga ytterligare ett fönster till från insidan som skulle ha en funktion av isolering, som ska släppa tillräckligt ljus in.

Har du erfarenhet av dessa lokaler och med klassisk musik?

Vad är ljudnivån när det gäller fiol och piano? Behövs det mycket för att ljudisolera?

Tack så mycket för alla konstruktiva ideer!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag utgår från att det handlar om akustiska instrument...

Det är alltså ett piano du spelar på och inte exempelvis en flygel?

Ett piano brukar röra sig ungefär runt 60-80 dB, normalt sett.

Violin får du räkna som lite högre, kanske någonting mellan 80-90 dB.

Angående lokalen, är det en lokal som använts av någon affär förr i tiden?

Går det en gata eller en gångväg av något slag utanför? Hur mycket låter det i så fall utifrån?

EDIT: Litet tillägg.

Redigerat av petkarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

euripyd (oregistrerad)
Det är alltså ett piano du spelar på och inte exempelvis en flygel?

Ett piano brukar röra sig ungefär runt 60-80 dB, normalt sett.

Violin får du räkna som lite högre, kanske någonting mellan 80-90 dB.

Ja, det handlar om fiol och piano. Kanske flygel i framtiden. Hur ligger flygel när det gäller dB?

Vad ska man tänka på vid isolering för just aksutiska instrument såsom fiol eller piano?

Angående lokalen, är det en lokal som använts av någon affär förr i tiden?

Går det en gata eller en gångväg av något slag utanför? Hur mycket låter det i så fall utifrån?

Ja, det var ett behandlingskontor.

Ja, det finns en gata, inte så mycket trafik där, men både gångväg och trafikgata finns framme. Lugnt område.

Jag vet inte hur mycket det skulle låta för det finns inte någonting inne. Jag planerar att ljudisolera och sedan flytta in.

Fönster är dock ganska dåliga, det hörs när en buss passerar förbi. Ljudisoleringen ska isolera från både ljud in och ljud ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog på lite, om man har locket öppet eller inte. Självklart är det en faktor man bör ta hänsyn till när det gäller pianon också, men flyglar ökar mer i dB än pianon vid öppning av locket. Jag tror inte att en flygel ger ett så mycket högre ljud, så att du måste isolera speciellt mycket mer för den än för pianot du använder. Flygeln ger däremot ett mycket klarare och mer omfattande ljud, mycket trevligare att både spela och lyssna på i min mening...

Jag är tyvärr alltför dålig på ljudisolering och dylikt, det får någon annan ge lite råd om, dock kan jag ju säga att det är svårt att veta hur mycket man skall isolera om man inte vet hur mycket som egentligen behövs. Om du har möjlighet så vore det riktigt bra om du kan lyssna hur mycket som läcker ut och in i andra lägenheter, det ger dig ett hum om hur mycket som behövs dämpas. Ta även med i beräkningen hur mycket möbler och annat som täcker ytan som finns där just nu och hur mycket som kommer att finnas när det är färdigrenoverat. Du kanske kommer att dra in någon soffa eller fotölj som dämpar ljudet?

Hur som helst överlåter jag diskussionen om material för ljudisolering åt någon som kan. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är viktigt att skilja på ljudisolering och akustikbehandling. Det är två helt olika saker och det ena påverkar i princip inte det andra. Absorbenter, basfällor och sånt som diskuteras mycket på det här forumet har i stort sett ingen inverkan på ljudisolering.

För att ljudisolera behövs:

* Massa: ju tyngre material desto mer stoppar det ljudet. T.ex dubbla eller tredubbla gipsskivor

* Lufttätt: Ljudisolerar man 99% av utan men lämnar 1% öppning slipper det igenom massor av ljud

* Vibrationer: Stoppa vibrationer från att fortplata sig utanför det isolerade rummet

Ska man ljudisolera riktigt bra måste man bygga ett flytande rum i rummet som är tätt slutande och vibrationsdämpat mot det yttre rummet. Jag vet inte om man behöver ta till så drastiska åtgärder i din lokal. Om det framförallt är uppåt det gäller att ljudisolera kanske räcker det med att sätta upp ett extra innertak av något tungt material som sluter tätt med någon form av mjuk upphängning.

Link to comment
Dela på andra sajter

euripyd (oregistrerad)
Ska man ljudisolera riktigt bra måste man bygga ett flytande rum i rummet som är tätt slutande och vibrationsdämpat mot det yttre rummet. Jag vet inte om man behöver ta till så drastiska åtgärder i din lokal. Om det framförallt är uppåt det gäller att ljudisolera kanske räcker det med att sätta upp ett extra innertak av något tungt material som sluter tätt med någon form av mjuk upphängning.

Kanske att bygga extra isoleringen på taket så att ljudet inte sprids vidare upp.

Jag är bara rädd att jag kommer att engagera mig och investera mycket och att det inte kommer att fungera..

Vad skulle kosta rum i rummet?

Om man har ung. 18 kvm med 4 m tak?

Och stort fönster?

Vet ni vem kan utföra det?

Kan man anlita en skicklig snickare eller måste det vara proffs?

Känner ni någon som har gjort liknande och rekommendationer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med ventilationstrummor?

Dom kan vara gemensamma för hela huset och kan skapa problem med ljudspridning,,,

(Egen erfarenhet).

Ett tips kan vara att låta någon spela piano och gå och knacka på i lägenheterna över och lyssna...

Det kan bli lättare att få en känsla för vad som kan behövas göras då...

Link to comment
Dela på andra sajter

euripyd (oregistrerad)
Hur är det med ventilationstrummor?

Dom kan vara gemensamma för hela huset och kan skapa problem med ljudspridning,,,

(Egen erfarenhet).

I själva rummet finns inte ventilering. Det finns i toalletten bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...