Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har haft lite problem med att få ut bra klart ljud ur mina inspelningar, sist nu med min akustiska gitarr.

Hur gör jag för att få bäst inspelning ?

Ska rummet vara helt torrt utan akustik eller är det bra med lite rumsakustik ?

Ska jag vara nära mikrofonen med gitarren och ha preamp gainen på låg nivå. Eller ska jag stå en bit ifrån och sätta gainen högre ?

Finns det något annat uppenbart knep för att göra inspelningen mindre "burkig" och mer klar och kraftfull ?

Annons
Postat

Det är en fråga om hur nära centrumhålet man hamnar framförallt, tycker jag, när det gäller relationen burkighet och kraftfullhet.

Inte för nära och inte för långt borta.

Vinkla inte heller miken rakt in i centrumhålet utan kom in snett.

Postat

Be någon annan spela på din gitarr. LYSSNA!!! Vart hittar du sweetspot? Så gör jag alltid när jag spelar in ett instrument. Alla instrument låter olika, och samma instrument kan låta annorlunda i ett annat rum. Så mitt tips, lyssna och lita på ditt öra.

MVH

Anders

Postat

A ok !

Jag har en Stormembrans rörmikrofon och den tar upp väldigt mycket i de lägre frekvenserna..

Det verkar som att det är de lägre frekvenserna som "slår över" vid inspelning. Brukar man Eqa inspelningen direkt vid inspelning för att få bort dem ?

Eller är det bara att spela tystare och stå längre bort som gäller..

Be någon annan spela på din gitarr. LYSSNA!!! Vart hittar du sweetspot? Så gör jag alltid när jag spelar in ett instrument. Alla instrument låter olika, och samma instrument kan låta annorlunda i ett annat rum. Så mitt tips, lyssna och lita på ditt öra.

MVH

Anders

Postat
bra video!!

Jag brukar gå lite närmare med micken, eller mickarna om det är två än vad de gjorde på videon. Med akustiskt riktiga rum kan man nog köra längre ifrån. Jag hade nog velat ha micken aningen närmare än vad de hade även i den här videon. Om man tänker sig en ensam gitarr med enbart sång till så passar det bättre tycker jag, bassträngarna låter då lite mer som en bas, men ska det vara fler instrument, elbas o trummor och den akustiska ska vara mer en vanlig kompgitarr, då gör det sig troligen bättre med micken lite längre ifrån så det inte blir för basigt.

Postat
Jag brukar gå lite närmare med micken, eller mickarna om det är två än vad de gjorde på videon. Med akustiskt riktiga rum kan man nog köra längre ifrån. Jag hade nog velat ha micken aningen närmare än vad de hade även i den här videon. Om man tänker sig en ensam gitarr med enbart sång till så passar det bättre tycker jag, bassträngarna låter då lite mer som en bas, men ska det vara fler instrument, elbas o trummor och den akustiska ska vara mer en vanlig kompgitarr, då gör det sig troligen bättre med micken lite längre ifrån så det inte blir för basigt.

http://www.recording-microphones.co.uk/rec...c-Guitars.shtml

Den här sidan kan vara till hjälp!

Postat
Jag har en Stormembrans rörmikrofon och den tar upp väldigt mycket i de lägre frekvenserna..

Om det är så ska du akta dig för hålet, det är där den mesta av basen kommer. Prova att ha micken typ 2-3 decimeter ifrån (eller mer, som ovan konstaterat) och rikta den istället mot det ställe där kroppen tar slut och halsen "börjar". (typ vid band 15 på vanliga akustiska, men det skiljer ju sig en del). Siktar du högre upp mot halsen kan du få mer fret, vilket passar ibland och ibland låter förjävligt. Kan vara bra med två mickar, en nära och en längre ifrån för att få med lite rum och helhet. Men har man ett fult rum låter det ju inte bättre än rummet.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Den mesta basen kommer från locket och inte ljudhålet. Så att rikta micken mer mot halsen ger mindre bas. Du kan också testa att ha micken vid gitarristens huvud riktat snett ner mot gitarren.

Postat

Att stoppa in en stormembranare inuti gitarren är det allra bästa. Men man måste sitta still så den inte skramlar omkring. Och tänk på att ta bort shockmountet först så du slipper såga upp ljudhålet större.

Postat
Att stoppa in en stormembranare inuti gitarren är det allra bästa. Men man måste sitta still så den inte skramlar omkring. Och tänk på att ta bort shockmountet först så du slipper såga upp ljudhålet större.

Om det blir för burkigt ljud trots detta, så kan man fylla gitarren med sågspån för att dämpa. Först bör man ta ur stormembranaren igen och plasta in den i några Konsumkassar så den inte blir skräpig av sågspånet. Jag brukar sätta huvudet på sned och skaka ur en hink spån ur öronen på mig själv, det brukar räcka.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.