Jump to content
Annons

mattias_k (oregistrerad)

Recommended Posts

mattias_k (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sådär låter många saxofoner i typ Dire Straits låtar osv. När jag spelar tillsammans med saxofonister i verkliga livet låter det oftast lite mer som det här:

http://www.youtube.com/watch?v=o6o7se9pZxY...feature=related

Nu pratar jag endast om TONEN/LJUDET och inte om skickligheten. Dock så anar jag att det har ett samband. Men jag undrar - är det saxofonen, saxofonisten eller någon teknik som skapar de olika typer av tonerna?

Edit: Dire Straits-exempel:

- Lyssna 3:10 (dock är gitarren lite ivägen) Redigerat av Gäst
Annons
maart (oregistrerad)
Postat

Sådär låter många saxofoner i typ Dire Straits låtar osv. När jag spelar tillsammans med saxofonister i verkliga livet låter det oftast lite mer som det här:

http://www.youtube.com/watch?v=o6o7se9pZxY...feature=related

Nu pratar jag endast om TONEN/LJUDET och inte om skickligheten. Dock så anar jag att det har ett samband. Men jag undrar - är det saxofonen, saxofonisten eller någon teknik som skapar de olika typer av tonerna?

Edit: Dire Straits-exempel:

- Lyssna 3:10 (dock är gitarren lite ivägen)

det är med tonbildning på saxofon som med det mesta, man måste öva upp den. Dock är det sista exemplet du länkade till tenorsax- dom två första är altsax och där skiljer det en del i sound. Visst är det skillnad även i klang mellan en billig och en dyr sax men mest beror det på vem som spelar. När man kommit lite längre brukar man även "toppa" sin utrustning med ett munstycke, en ligatur (den som håller fast rörbladet) och rörblad man trivs med.

Det första klippet du länkar till är ju nån form av studio-inspelning, en bättre mick, reverb och producerat. Men som sagt, den största skillnaden ligger i vem som spelar.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

EQ och kompressor 😛

Postat

EQ och Kompressor har ingenting med saken att göra. Kan inte vara tydligare. Tonbildning kallas det. Många är tyvärr ovana att höra sax och tror att det ska låta som i exempel 2. Möjligen funkar det soundet i något sunkit skaband.

Det är precis som med sång tonbildning och intonation är svårt om det ska låta profssklass.

maart (oregistrerad)
Postat
EQ och Kompressor har ingenting med saken att göra. Kan inte vara tydligare. Tonbildning kallas det. Många är tyvärr ovana att höra sax och tror att det ska låta som i exempel 2. Möjligen funkar det soundet i något sunkit skaband.

Det är precis som med sång tonbildning och intonation är svårt om det ska låta profssklass.

Inte helt sant. självklart måste en saxofon också EQas och komprimeras i en produktion som den där, precis som en sånginspelning hade behövt det. Men självklart är det vem som spelar som är den viktigaste faktorn för att få till ett bra sound.

Och nej, jag är inte ovan att lyssna på saxofonister.

Postat (redigerat)

Har kranat storband med många av sveriges främsta jazzmusiker och sångare/sångerskor sen 1986 och jag har då aldrig hört att det skulle vara fel med att komprimera sacksåfåner eller ehkua!

Men vad folk inte verkar höra så är det ett vidrigt dansbandsreverb på första klippet!

Kanske det trådskaparen är ute efter?

Redigerat av KillwithSkill
mattias_k (oregistrerad)
Postat

Jag var ute efter det som jag fick ett bra svar på i typ andra inlägget, själva tonen. Reverb, EQ, kompressor - självklart (eller ja...) ligger det sådan på saxofonerna i inspelningar, men det jag var mer intresserad av var själva tonen. Tack!

maart (oregistrerad)
Postat
Har kranat storband med många av sveriges främsta jazzmusiker och sångare/sångerskor sen 1986[...]

då har du kanske skruvat Håkan Broström och Johan Hörlén? Nån av dom hade min A992:a fram till hösten -05. Du kan alltså ha mixat min altsax (fast innan den var min) 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.