Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

sitter och stämmer en fenderstrata och en gibson lespaul med en boss tu2 och jag tycker inte att det funkar nåt vidare, man kan ju vrida på en stämskruv(väldigt små matrginaler altså) och stämmapparaten lyser grönt ändå........och tillslut måste man lyssna själv för att gittaren skall stämma 100%. även om jag stämmer gittarerna så att dom enligt stämapparaten skall va helt stämda så är dom inte det, inte så att det duger att spela in med iallafall, trodde att en boss tu 2 va världsklass. har jag fel?? jag kanske har blivit ett musikaliskt geni med ett extremt tonöra? vad har ni för erfarenheter av boss tu 2? finns det någon som har tips på nån bättre,exaktare stämmapparat?

Annons
Postat
För mig funkar den grymt bra. Ett av de bästa köpen jag gjort!

1+

Dåligt intonerade gitarrer? För hög översadel?

/Johan

Postat

japp en av gittarerna e dåligt intonerad men...................om man kan vrida på stämskruven så att man hör tydligt att tex g strängen ändrar ton och stämmapparaten fortfarande lyser grönt och altså inte ändrar sej nerår eller uppåt på dom röda markeringarna då måste d ju va en dålig stämmapparat, det måste ju finnas bättre??

Postat

Jag har också TU-2:an på mitt pedalbord och den funkar kanon för mig, har aldrig märkt av att gitarrerna inte stämmer när jag har stämt med den.

Postat

Jag har samma, den visar oxå rätt, det behövs nästan ingen vridning alls på stämskruven för att den ska reagera.

Men den försämrar ljudet anings aningen. Ska jag spela in har jag den inte inkopplad.

Postat

Är strängarna nybytta? Det tar ju som bekant ett tag innan de sträckts ut och stabiliserar sig.

Jag har själv en TU-2 och det är den överlägset bästa stämapparat jag haft, och jag har fem stycken (!) i min ägo.

Postat

Jag antar att du stämmer med stallmicken och har full volym påvridet. Annars kan dom ju vara lite långsamma i reaktionen.

/Johan

Postat
självklart, ok ja får ge mej, d e väll en bra stämmapparat....................

Jag menade inget illa, försökte bara hjälpa dig att felsöka 😛

Jag har använt min live i ca 8-9 års tid och den funkar kanonbra, jag köpte en billig behringer för att ha i min reserv-väska, och den fungerar inte så värst bra...

/Johan

Postat

Har alltid använt TU-2:an med finfint resultat. Viktigaste pedalen i bordet. Saknar den när jag sitter hemma och sliter med Amplitubes spattiga stämapparat. Kör nerstämt i B och mörka B måste jag stämma efter örat (i Amplitube).

Ett av de sämsta köpen jag gjort var nog när jag köpte Rocktek's stämapparat "Son of a Pitch" för en dollar på Ebay för att ha som reserv. Den gick fan inte att stämma en ton med, så jag slängde den. Men namnet är ju lite kul.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.