Jump to content
Annons

Allen & Heath zed-16r


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Tjenare!

Har kollat mkt på ett allen heathbord som heter zed 16r.. det verkar sjukt nice och med finesserna bordet ger får jag det jag strävar efter, ligger på rätt saftiga pengar dock..

Frågan är om någon här inne har ett och kan berätta lite mer vad ni tycker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
alex30free (oregistrerad)

finns ju ingen SOLO knapp....ska man varenda gång MUTE:a alla andra kanaler om man vill lyssna på ett spår!?

En SOLO knapp måste finnas på varje mixer!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

finns ju ingen SOLO knapp....ska man varenda gång MUTE:a alla andra kanaler om man vill lyssna på ett spår!?

En SOLO knapp måste finnas på varje mixer!!!

Du vill ju inte lyssna solo på alla bord, ett PA mixerbord tex behöver ju inte en solo knapp.

PFL (prefader listen) därimot brukar ju finnas på de flesta bra PA mixerborden.

Info om PFL / Solo

http://www.mediacollege.com/audio/mixer/pfl.html

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

sjuk prisskillnad, jam tar 28995 før bordet medans dv247 tar 1499 pund, de e ju knappt 18000.-

någon nackdel med att køpa det i england? lær du behøva någon adapter før strømtillførseln ær væl inte samma i england som i sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

sjuk prisskillnad, jam tar 28995 før bordet medans dv247 tar 1499 pund, de e ju knappt 18000.-

någon nackdel med att køpa det i england? lær du behøva någon adapter før strømtillførseln ær væl inte samma i england som i sverige?

Jo, priser skall man alltid kolla. Det finns många alternativ. Men se till att kolla priserna på bägge ställena med (eller utan) moms. dv247 visar nog priser utan moms (heter VAT i England). Det är möjligt att du får betala engelsk VAT till dem, men också möjligt att det blir svensk moms. Det fåniga är att det beror på hur stor omsättning företaget har med försäljning till Sverige, tillräckligt stor omsättning så skall de ta ut svensk moms (detta är EU-regler). Glöm inte att man ofta kan pruta en del hos svenska butiker, men aldrig hos postorderföretag.

Kolla också fraktkostnaden, den är inte så himla hög men tillkommer i alla fall. Från England är det ingen tull.

England har samma ström som i Sverige, 230V 50Hz, men lite andra kontakter. I värsta fall får du klippa av nätsladden och ersätta med en ny kontakt för några tior.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

okej...hmm..trodde det var fritt att handla inom eu...får ringa skatteverket och kolla hur det är..men 1499 pund ska man då betala svensk moms på det så kan jag likagärna köpa bordet i danmark för 22500 svenska kr..de e ju vad dv247 priset blir om jag ska momsa 25 procent.

Någon som har erfarenhet av det? ni som handlat av dv247 har ni fått pröjsa svensk moms utöver dv247s priser?

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

nejdå, England är med i EU och det gäller fri förflyttning av varor, tjänster, arbetskraft etc...

okej...hmm..trodde det var fritt att handla inom eu...får ringa skatteverket och kolla hur det är..men 1499 pund ska man då betala svensk moms på det så kan jag likagärna köpa bordet i danmark för 22500 svenska kr..de e ju vad dv247 priset blir om jag ska momsa 25 procent.

Någon som har erfarenhet av det? ni som handlat av dv247 har ni fått pröjsa svensk moms utöver dv247s priser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade just - verkar som det är 1499 pund inklusive VAT (dvs engelsk moms) eller 1275 pund före VAT. Med dagens växelkurs borde du hamna precis under 20000 inklusive transport även om det blir svensk moms. (Kom ihåg att kreditkorten lägger på sådär 2% i växelavgift). Men kolla med säljaren först och räkna ordentligt på valutakurser och vad kreditkortet lägger på.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade också tänkt köpa ett Zed R-16, men såg då detta bord:

Presonus Studio Live 16.4.2

http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=52

Ungefär samma pris som Allen & Heath

Finns mängder av videos på Youtube bl.a. Kika på dom så kanske du får

beslutsångest... 😄

Jag kommer nog att köra på Presonus.

// Bedlam.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Okej...Jag kommer nog inte att köra det via nätet, drar till london och tar fingrarna i bordet samt förhandlar fram ett bra pris på de saker jag tänker köpa, frågan är bara om det är värt att ta skiten på flyget hem eller om jag kanske borde be dom skicka det till sverige...vad hade ni gjort?

ska kolla presonus bordet...

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

hmm..kollade demon på presonusbordet...fast det där allen heathbordet tilltalar mig mer just nu..av den orsak att jag läst riktigt mkt om det, en sak jag inte förstått än är om man kan använda equalizern digitalt eller enbart analogt på allen heathbordet?

jag vill ju kunna förändra eq värden under mixen när låten är inspelad via bordet...

EDIT: hehe..nu kollar man lite närmare på presonusbordet, fan dtd är också en het kandidat:)

Redigerat av BJORNANDERSSON
Link to comment
Dela på andra sajter

Hela ZED R16 är analogt - förutom kopplingen till in- och utgångar via Firewire.

Du kan alltså använda det som en analog summeringsburk vid mix om du har den läggningen... 😳

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Ok..Så du menar att jag måste skicka tillbaka ljudet från cubase in i mixern och tillbaka till cubase? inte så optimalt kanske:)

undra hur den inbyggda midistyrningen funkar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, PreSonus verkar najs. Jag var som du helt inne på Zed...

Men ändrade mig ganska fort efter jag kikat på PreSonus egna videos om bordet.

Dom släpper dessutom en 24 kanalers Studio Live inom kort....

Nu fick man ännu mera ångest 😳

//Bedlam

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok..Så du menar att jag måste skicka tillbaka ljudet från cubase in i mixern och tillbaka till cubase? inte så optimalt kanske:)

Ja - om du vill mixa analogt. Annars kan du ju alltid mixa internt i datorn och använda de plugins som du gillar där, om du trivs bättre med det - men då är kanske frågan om du verkligen behöver ha en mixer...

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

ja..jag har jobbat med mixerbord mkt tidigare...på nått sätt känner jag mig mer hemma där, men det ger väl en jäkla dålig ljudkvalite om jag ska hålla på att skicka det från mixer till dator rån dator till mixer???

i det här zed-16r är där ju en midisektion med transportkontroller, samt att man kan använda fadersen som kontrollenhet för mjukvarumixern, i midienheten är där också 4 rattar, dom kan man kanske använda för att styra equalizern i cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja..jag har jobbat med mixerbord mkt tidigare...på nått sätt känner jag mig mer hemma där, men det ger väl en jäkla dålig ljudkvalite om jag ska hålla på att skicka det från mixer till dator rån dator till mixer???

Så länge omvandlarna i ljudkortet inte är katastrofala och du inte skickar fram och tillbaks många gånger, så behöver du nog inte fundera på det alls.

i det här zed-16r är där ju en midisektion med transportkontroller, samt att man kan använda fadersen som kontrollenhet för mjukvarumixern, i midienheten är där också 4 rattar, dom kan man kanske använda för att styra equalizern i cubase?

Man kan ju justera funktionerna i Cubase, så att man väljer vad som ska styras, så det borde gå att lösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Okej! det borde gå att lösa ja:)

Men tror dock inte jag kan få det till 18000 i sverige som jag kan köpa det för i england..15 pund kostar frakten till sverige med dv247...cirka 165 spänn..och vad man hört så är dom till att förhandla med om man lägger lite större order.

EDIT: Vad menar du med "allt för många gånger" är det 10-15-20-25 ggr? vad tror du jag kan köra den till?

Redigerat av BJORNANDERSSON
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! det borde gå att lösa ja:)

Men tror dock inte jag kan få det till 18000 i sverige som jag kan köpa det för i england..15 pund kostar frakten till sverige med dv247...cirka 165 spänn..och vad man hört så är dom till att förhandla med om man lägger lite större order.

Det kan nog vara svårt - men det svenska listpriset på det är 25950:- inkl moms nu (har alltså sänkts en del ganska nyligen, förmodligen för att valutakurserna har stabiliserats en del), så det kan ju kanske gå att göra en del där.

EDIT: Vad menar du med "allt för många gånger" är det 10-15-20-25 ggr? vad tror du jag kan köra den till?

Svårt att säga när man inte har testat den, men om du kör max 2-3 gånger ut till mixern och tillbaks igen, tror jag inte att du märker någon nämnvärd skillnad. Kör du 10 gånger så blir det säkert skillnad. Normalt kör man ju bara en gång ut och in, eftersom det ju är vid mix man kör ut til bordet.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

har kikat igenom gearslutz forum nu, många många sidor om zed-16r och det är ju promille av de som skriver som är missnöjda. Verkar ha varit lite problem med firewireportarna men isåfall har a&h varit väldigt hjälpsamma. antingen har kunden fått en ny mixer eller så har dom löst det via supporten.

Blir nog till att sälja mit ljudkort och steinberg controllern för detta bord:)

Redigerat av BJORNANDERSSON
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Gör dig själv en stor tjänst och köp ett begagnat A&H/Soundcraft eller ännu hellre Midas mixerbord och

ett separat ljudkort, även detta begagnat. Går att få riktiga fyndpriser nu när alla vill bli av med sina

mixers. Billigt och flexibelt.

Rekommenderar några riktigt bra och billiga kompressorer till detta om du vill ratta analogt:

SPL Dynamaxx och DBX 160. RNC är också helt OK men inte i samma klass.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Tjena!

Gör dig själv en stor tjänst och köp ett begagnat A&H/Soundcraft eller ännu hellre Midas mixerbord och

ett separat ljudkort, även detta begagnat. Går att få riktiga fyndpriser nu när alla vill bli av med sina

mixers. Billigt och flexibelt.

Rekommenderar några riktigt bra och billiga kompressorer till detta om du vill ratta analogt:

SPL Dynamaxx och DBX 160. RNC är också helt OK men inte i samma klass.

Mvh Omni

Jaha..Men då kan jag væl inte skicka tillbaka gitarrspåret på gitarrspåret, basspår før basspår, kick før kickspår till cubase från mixern? vad behøver jag då? ex en 24 kanals ljudkort och en 24 kanals schysst mixer? blir det inte mkt dyrare æn zed-16r? behøver ju ad/da omvandlare också då væl?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 8 månader senare...

Hallå allihopa!

Jag gick in å läste denna tråden för att sedan bli medlem. Jag sitter med samma dilemma. Jag vet inte om de ska bli zed r16 eller presonus studio live. Det räker med 16 kanaler. Men jag vill mixa med mixerbordet.

Tänkte bara kolla med er som skulle införskaffa dessa prylar ni kanske kan berätta vad ni tycker om dom.

MVH / linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...