Jump to content
Annons

Audio quantizing program?


punkrockdude

Recommended Posts

Jag undrar ifall någon vet något bra audio quantize program som fungerar bra till otajta trummor och andra instrument. Jag har hittat BeatQuantizer men det är lite dyrt för mig just nu.

Varför jag frågar är för att Cakewalk Sonar inte alls har lika bra audio quantize funktioner som t.ex. Cubase SX.

MvH Rickard

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har inte använt Propellerheads produkter, men det kanske ett sådant program.

Jag är osäker på vad du vill att programmet ska göra. Om du beskriver lite mer i detalj kanske jag kan ge några fler tips.

Klippa upp otajta trumspår och quantizera dem så att det blir tajt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
SystemF (oregistrerad)

är det din egen inspelning? Isf är det väl bättre att spela om det så det blir tajt.

Är det sampling-loopar kanske det är enklare att ändra tempo bara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är osäker på vad du vill att programmet ska göra. Om du beskriver lite mer i detalj kanske jag kan ge några fler tips.

Klippa upp otajta trumspår och quantizera dem så att det blir tajt

Testat något av följande?:

Recycle eller Acid?

Acid är ett ganska trevligt program. Det finns en 'wizard' som hjälper till att få rätt tmpo på importerade wav-filer. Och jag har för mig att den klarar tempoändringar i filer också. När du fått tidslinjen i synk med filens tempo är det bara att zooma in varje takt och flytta rätt det som känns knas.

Recycle har inte samma redigeringsmöjligheter, men är väldigt lätt att öppna upp kortare filer i (typ loopar) och sen sätta trigg-punkter för varje tillslag. Sen kan du öppna upp den sparade rex-filen i t ex cubase. Där justeras den importerade filen till projektets tempo. rex-filerna fungerar, enkelt beskrivet, så att midi triggar uppspelningen av varje slice (tillslag) så det går att kvantisera hela trumspår om man bara gjort ett gediget förarbete i recycle.

Edit: kom just på att du redan svarat på min fråga! 🙂 Hoppas infon hjälper ändå...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Kollat runt lite i programmet nu, men har inte kommit fram till de riktigt spännande delarna än. Om jag skulle hitta ett program som gör snygg trumredigering på ett enkelt sätt kanske jag skulle bli lite snabbare. Som det är nu jobbar jag oftast direkt i SX, vare sig det är loopar eller spelade trummor jag redigerar. Det blir ju bra till slut, men det tar lång tid...

Edit: $250 är inte skamligt, om det funkar bra.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar (för det verkar som att du använder det?) har faktiskt funktioner som verkar va lite som de du är ute efter...

Har aldrig testat ordentligt själv, men om man dubbelklickar på en audiofil/spår i huvudfönstret, så kommer man till ett annat fönster där man ska kunna göra det du är ute efter, lite a'la Acid om jag inte förstått fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...