Jump to content
Annons

Hjälp med studio :P


Dosti

Recommended Posts

Tjena!

Det är så att jag vill fixa egen hemmastudio där jag ska göra beats och spela in musik alltså endast hiphop.

Eftersom jag inte har gjort någon studio innan och har inte varit nära någon studio behöver jag veta vad för utrustning jag ska använda.

Jag sitter på en budget på 50.000kr (kan komma upp till 55.000kr) och jag vill köpa allt från grunden alltså jag ska köpa dator, mik etc.

Lokal har jag redan och ska snart renovera den och ljudisolera 😄

Tacksam för bra svar

//Dosti -

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
creel (oregistrerad)

Om man inte vet vad man ska ha ska man inte slänga ut 50 000 kr på studiogrejer.

Det är som att en pappa köper en gitarr för 50 000 kr till sin son för att han vill börja spela gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är budgeten 50 000 för allt? akustik, mikrofoner,dator, renovering av lokal osv..

Är det du själv som ska sjunga eller andra? Har du minst två rum i lokalen?

Sedan håller jag med om att det är mycket pengar att lägga ut, om du inte ens varit i närheten av en studio innan. Kanske bättre du bara skaffar en dator, ett program och gör dina egna beats, men spelar in sången hos en annan studio, då har du möjlighet att även vara lite frågvis där och tillslut veta vad du vill ha.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

tror det räcker mer med 5000 än 50 000 för det du vill göra!

Du behöver ju köpa in lite, men använda gärna sökfunktionen här på forumet!!

Det du behöver är en dator (har man ju oftast redan)

* inspleningsmjukvara även kallt DAW (Cubase, Sonar, Garageband, Record, FL, Logic, mm) ~1000:-

* Bra mik ~1000:-

* Bra förförstärkare (preamp) - kan vara inbyggt i ljudkortet ~2000:- (inkl ljudkort)

* Ljudkort, med audio och midi interface

* monitorer/hörlurar - hörlurar ~1000 :-

Om du vill ha lite mjukvaruinstrument (VST, AU) så finns det väldigt bra gratis att börja med!

Vilket du ska välja är jättesvårt att säga och det måste man prova sig fram!

Tips är att börja litet och enkelt och sen utöka när man blir mer van att använda sakerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

* inspleningsmjukvara även kallt DAW (Cubase, Sonar, Garageband, Record, FL, Logic, mm) ~1000:-

* Bra mik ~1000:-

* Bra förförstärkare (preamp) - kan vara inbyggt i ljudkortet ~2000:- (inkl ljudkort)

* Ljudkort, med audio och midi interface

* monitorer/hörlurar - hörlurar ~1000 :-

att använda sakerna!

Ehh.. vart köper du dina grejer, för DÄR vill jag också köpa mina om det är så sätans billigt!?

Mina tips är;

- Köp en stabil och stark dator (ex. iMac, ca. 12.000)

-En seriös DAW, inga lightvarianter här inte då du får mycket mjukvara för pengarna om du köper "studio" paketen, ex. Cubase 5 eller Logic studio 9 (ca 5000:-).

- Stabilt ljudkort med micpreamps som fungerar (Apogee duet eller dyl, ca. 4.000:-)

- En reko mic som går att växa lite i, ex. Röde NT1a (ca. 2500:-).

- BRA lyssning med bas om du ska göra musik för dansgolv (här finns MASSOR med val, men ex. Yamaha HS80, 5000:- + några schyssta lurar, ex. AKG 271Mk2 = 1500:- )

Sammanlagt landar detta på runt 30.000, spara de andra 20.000 för att köpa mer saker du känner att du behöver när du kommit igång, alternativt satsa på att bygga bra akustikbehandlade rum (lyssning, sångbås)!

Lycka till!

// J

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Cubase Essential 1200:-

Studio Projects B1 995:-

M-AUDIO FIREWIRE SOLO 1400:-

Hörlurar: AKG K 240 MK II 900:-

Totalt: ~4500 SEK

Lovar dig att man kan göra minst lika bra musik med detta som de där spenderade 30000:-

Det finns hur många personer som köper för stort o mkt i början och som aldrig använder de sakerna!

Redigerat av alex30free
Link to comment
Dela på andra sajter

Dosti: Har du några vänner eller bekanta som har hemmastudio? Vad använder de för program i så fall?

En annan fråga. Vad har du tänkt använda hemstudion till? Att göra lite demos?

Kom på en sak till. Förr kunde man få rabbat på program när man gick en utbildning, exempelvis SAE. Kolla upp det också. Då får du en liten utbildning, ett program, och så kommer du lättare kunna ta beslut om vad just DU ska lägga dina pengar på.

Alternativt tycker jag som det redan sagts att du ska börja i en liten skala. Om du spenderar 15 000 nu så kan du ju spara resterande 35 000 tills du vet du du behöver och vad du saknar. Köp inte allt på en gång, för då kommer du troligtvis upptäcka att du saknar något, och att något knappt används.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med alex30free.

Köp inte för så mycket!

Alt, en mac är ju alltid kul/bra att ha! 😛

Var jag i din sits hade jag köpt t.ex.

Studio Projects B1

M-Audio Delta 1010LT

Ett par bra monitorer!

T.ex. Adam A5/A7 + ev subb.

Ska du pyssla med programmering så är ju Logic ett bra program.

Sen är akustik alltid en bra investering..

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Håller helt med alex30free.

Köp inte för så mycket!

Alt, en mac är ju alltid kul/bra att ha! 😛

Var jag i din sits hade jag köpt t.ex.

Studio Projects B1

M-Audio Delta 1010LT

Ett par bra monitorer!

T.ex. Adam A5/A7 + ev subb.

Ska du pyssla med programmering så är ju Logic ett bra program.

Sen är akustik alltid en bra investering..

jag håller i stort sett också med (fast jag tycker en mac är onödig 😛 )

Dessutom kanske en midi-klaviatur med lämplig funktionalitet och nån form av mjukvarusynt (t.ex. Reason) vore bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog inte heller lägga pengarna på en mac om jag inte var helt säker på att musik proddandet var min grej. Men det är helt klart en vinnare i längden 😛

Samma sak som Gillbert säger är inte monitorerna helt nödvändiga till att börja med när det finns bra hörlurar med en mycket finare prislapp.

Själv började jag för 3-4 år sen att bygga min lilla hemmastudio och köpte inte mer en vad jag behövde och hade användning för just då.

På det viset sparar du nog mycket onödiga utgifter, samt att det inte gör lika ont att ångra sig om du skulle upptäcka att det inte ricktigt var din grej.

Så försök att hitta så billig utrustning som möjligt till bästa kvalitet skulle vara mitt tips. Alex30free hade ett jätte bra exempel på sådan saker i sin lista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara släppa några låtar asså för hobby skull kanske spela in (demo) men jag vill även göra beats ju. Alla 50.000kr behövs inte slösas men min lokal är ett rum ska bygga sångbås också. vill helt enkelt ha en hiphop studio med någon bra keyboard man kan göra beats med och en bra mic. Vill ha en bra dator som man kan använda länge inte en skit dator alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase Essential 1200:-

Studio Projects B1 995:-

M-AUDIO FIREWIRE SOLO 1400:-

Hörlurar: AKG K 240 MK II 900:-

Totalt: ~4500 SEK

Det är väl bara till inspelningen då va?

Jag vill även göra egna beats kanske inte direkt men senare:P

vad behövs då en bra keyboard? Och kan man använda t.ex cubebase till det också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...