Jump to content
Annons

Är min dator för gammal?


La Goya (oregistrerad)

Recommended Posts

La Goya (oregistrerad)

Jag funderar på att sätta upp en enklare hemstudio (mick, preamp, ljudkort) för att spela in klassisk gitarr. Det blir 1-kanalig inspelning och ingen mixning eller redigering mer än möjligen lite reverb. Tror ni att det går med min gamla dator på 450 Mhz och 192 MB?

Jag hade tänkt hålla mig på en budget under 5000 kr, exempelvis M-Audio Delta Audiophile 2496, Art Tube MP och ADK Vienna Edition eller något i den stilen. Kan man få en hygglig inspelning med sådan utrustning eller behöver man stereomickning? En schysst mick eller två halvbra, vilket vore att föredra?

Den gamla datorn är inte tystgående heller och jag undrar därför hur mycket bakgrundsljud mikrofonen skulle plocka upp om man befinner sig några meter från datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Verkar vara läge att byta datorn ändå. Behåll bildskärmen, lådan oxå om du kan byta komponenter själv. Annars finns väl erbjdanden för tre-fyratusen kr. Då har du pengar kvar till ljudkort. Sen behöver du minst en just mik. Och lite mjukvara.

Bakgrundsljud...Märkesdatorer kan vara tystare än NoName.. Återigen nya fläktar är tystare än gamla. Du får väl helt enkelt prova hur nära du kan sitta. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Din gamla dator fungerar nog alldeles utmärkt, om du ser till att inte köra de allra nyaste programmen. Välj t ex Cubase VST24 istället för någon SE/SL/SX-version, så pallar datorn mer! Antar att du inte använder något nytt operativsystem heller, utan håller dig till Win98, eller vad nu din dator levererats med? Annars är det nog bud på att nedgradera sig.

Vad gäller ljudkort så kan du ju se om du kan hitta något gammalt EMU APS, har sett sådana begagnade för 500:-, mycket bra ljudkort för dom pengarna. DSP-processor och mick-preamp på köpet!

Annars finns det ju väldigt billiga datorer nuförtiden. Komplett.se har t ex en "PC i delar" för drygt 2500:- för själva "lådan" (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300609&cks=PLC)

Skärm, tangentbord och sånt har du ju redan?

Link to comment
Dela på andra sajter

La Goya (oregistrerad)

Tack för svaren!

Tycker att datorn funkar utmärkt för mina övriga behov och ser därför ingen anledning att uppgradera om det går att göra inspelningar med den. Har en liten budget och lägger hellre pengarna på ljudkvalitet än på snabb processor.

Jag kikade dock på M-Audios hemsida och de skriver som systemkrav för Audiophile 2496:

For 96kHz operation: Pentium III 500mHz w/ 128MB RAM

For 48kHz operation: Pentium II 400 w/ 64MB RAM

450 Mhz skulle alltså inte räcka till 96kHz. Är detta något som är av avgörande betydelse?

Redigerat av La Goya
Link to comment
Dela på andra sajter

450 Mhz skulle alltså inte räcka till 96kHz. Är detta något som är av avgörande betydelse?

Inte alls. Om du har kraft kvar i datorn, satsa istället på att spela in i 24 bitar. Dynamiken (antalet bitar) är i inspelningssammanhang mer relevant än frekvensen (Hz). Men för att spela in, klarar du dig även med 16 bitar. Nackdelen är att du kan "slå i taket" lättare med 16 bitar och råka ut för distorsion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en Intel Celeron processor på 500 MHz, 256 RAM, och Windows XP. Som musikprogram kör jag Cubasis VST 5.0. Funkar utmärkt. Efter 20 kanaler med effkter börjar datorn skrika (hacka). Och det är sällan jag behöver fler än 20 kanaler (aldrig).

/Johan

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...