Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis köpt mig en analog volymkontroll - en Tc Level Pilot http://www.tcelectronic.com/LevelPilot.asp

Jag har märkt att om jag drar ner volymen lågt så är där bara ljud ur höger monitor. Det är väldigt lågt i vänster. Ökar jag volymen så kommer plötsligt vänster också. Det knäpper inte till eller sprakar eller något sådant utan man bara "känner" att vänster också plötsligt kommer.

Jag kör ju som man bör fullt blås ut ur mitt ljudkorts mjukvaruvolym och vill istället sänka volymen analogt.

Men som sagt, vid väldigt soft volym så försvinner liksom vänster... ska det verkligen vara så?

Svårt att beskriva, alltså det låter helt normalt och balansen blir helt korrekt när jag kommer över en viss volym på ratten. Drar jag sakta ner volymen så försvinner plötsligt vänster sådär bara.

Jag kör 2 balanserade tele > male xlr från mitt ljudkort. Dessa går in i TC:ns xlr kontakter. Sedan kör jag två exakt likadana helt nya xlrkablar från tc:n till mina monitorer. Båda monitorerna har identiska inställninar och de står på +4dbu - kedjan är alltså helt balanserad.

Eller funkar kanske passiva volymkontroller såhär? att den inte kan leverera på båda kanaler under en viss matning?

Annons
Postat
Har precis köpt mig en analog volymkontroll - en Tc Level Pilot http://www.tcelectronic.com/LevelPilot.asp

Jag har märkt att om jag drar ner volymen lågt så är där bara ljud ur höger monitor. Det är väldigt lågt i vänster. Ökar jag volymen så kommer plötsligt vänster också. Det knäpper inte till eller sprakar eller något sådant utan man bara "känner" att vänster också plötsligt kommer.

Jag kör ju som man bör fullt blås ut ur mitt ljudkorts mjukvaruvolym och vill istället sänka volymen analogt.

Men som sagt, vid väldigt soft volym så försvinner liksom vänster... ska det verkligen vara så?

Svårt att beskriva, alltså det låter helt normalt och balansen blir helt korrekt när jag kommer över en viss volym på ratten. Drar jag sakta ner volymen så försvinner plötsligt vänster sådär bara.

Jag kör 2 balanserade tele > male xlr från mitt ljudkort. Dessa går in i TC:ns xlr kontakter. Sedan kör jag två exakt likadana helt nya xlrkablar från tc:n till mina monitorer. Båda monitorerna har identiska inställninar och de står på +4dbu - kedjan är alltså helt balanserad.

Eller funkar kanske passiva volymkontroller såhär? att den inte kan leverera på båda kanaler under en viss matning?

Låter som du fått ett dåligt exemplar. En potentiometer trackar mer eller mindre exakt och framförallt i det lägsta nivåerna och det är inte så troligt att TC valt den allra exklusivaste poten (då en fyrbanig pot som trackar exakt kostar med än en hel Level Pilot).

Postat

hmm nu märkte jag att det inte har med den faktiska volymen i sig utan hur den analoga volymratten står. Ställer jag ratten så att där är ljud i båda högtalare och sedan sänker ner volymen i media player så försvinner INTE volymen på vänster. Volymen försvinner alltså bara när jag sänker den under en viss gräns ANALOGT på levelpiloten

???

Postat
hmm nu märkte jag att det inte har med den faktiska volymen i sig utan hur den analoga volymratten står. Ställer jag ratten så att där är ljud i båda högtalare och sedan sänker ner volymen i media player så försvinner INTE volymen på vänster. Volymen försvinner alltså bara när jag sänker den under en viss gräns ANALOGT på levelpiloten

???

Ja, detta styrker min "teori".

Postat

En billig "flerkanals"-potentiometer kommer aldrig att vara helt "balanserad" i motståndet mellan kanalerna (i detta fall 4st då det är balanserad kopplig) och detta märks tydligast vid låga signalnivåer då det är en logaritmisk skala.

Om man vill ha riktigt bra matchning mellan kanalerna så måste man köpa en steppad ”pot”. Dessa har istället för variabla potentiometrar, en serie (oftast) fasta motstånd som är uppmätta och matchade och signalvägen går helt enkelt igenom olika ”banor” av motstånd som ger olika motstånd men väldigt exakta värden (om korrekt byggd).

Detta kostar givetvis en slant dock…

Postat

Nu är jag med, tack gilbert!

Hittade faktiskt fler som påtalade det på Gearslutz nu med.

Men du som vet, detta fenomen som uppstår vid låg volym - är det ett linjärt fel som hänger med upp i volym och faktiskt kan påverka mina mixar? Isf är ju detta en usel produkt...

Och till sist, då är min level pilot ändå som den "ska", det är alltså inget fel på den utan de funkar så?

Postat

Det beror på hur illa det är, om du är osäker så kan du väl be att få den uppmätt.

Dessa problem är som sagt störs vid låga nivåer och oftast inte så alvarliga i "normala" nivåer. Om du inte behöver ha dina monitorer på max volym så kan det vara en bra idé att sänka den till min istället så kan du höja på volympoten.

Postat

Okej,

Jag har ställt mina monitorer på kl 12 rakt upp därför att det enligt manualen är där de ska stå när man kör balanserad signal, har aldrig riktigt greppat det iofs. Vid kl 12 på mina monitorer står det iaf +4db vilket alltså innebär att de är "optimerade" för balanserad signal när de står där.

Men det finns kanske ingen som helst relevans i det? Spelar det någon roll för ljudkvaliteten hur volymrattarna på mina monitorer står?

Alltså, vid kl 12 står det +4db och vid max står det -10db ???

Har detta något med balanserat/obalanserat att göra?

Postat

Ja, nej, ja… kort svar:

Om du klarar dig med den volym du få om du ställer gainen på högtalarna på t ex -12 eller min (om min inte dämpar helt förståss) så är denna inställning bäst för dig då högtalarna kommer att brusa mindre och du kan höja volymen på din LP och då komma längre bort från det område då den trackar dåligt.

Postat

okej,

Men det långa svaret hade mynnat ut i att dessa +4 och -10 -markeringar ändå har något med balanserat/obalanserat att göra och monitorerna bör stå på +4 i en fullt balanserad kedja?

Postat (redigerat)
okej,

Men det långa svaret hade mynnat ut i att dessa +4 och -10 -markeringar ändå har något med balanserat/obalanserat att göra och monitorerna bör stå på +4 i en fullt balanserad kedja?

Inte nödvändigtvis.

Du förlorar ingen kvalité på att sänka på monitorerna, snarare tvärt om, framförallt i detta fall.

Redigerat av Gilbert
Postat

okej, tack för all din hjälp mitt i natten!

Då behöver jag inte anse min LP som "söndrig" och skicka tillbaka den. Bara acceptera att det nog är den bästa volymkontrollen jag kan få för de pengarna då en "stegad" är på tok för dyrt för mig

Postat
okej, tack för all din hjälp mitt i natten!

Då behöver jag inte anse min LP som "söndrig" och skicka tillbaka den. Bara acceptera att det nog är den bästa volymkontrollen jag kan få för de pengarna då en "stegad" är på tok för dyrt för mig

Nått sånt, ja.

drloop (oregistrerad)
Postat

Inte alls ett ovanligt fenomen detta. Till och med på dyrare studiomixers (bord som kostar x00 000 eller till och med x 000 000) har jag varit med om detta fenomen. En dimknapp gör susen så man kommer upp ifrån det snea området på potten.

Postat

hmm där ser man, hade faktiskt ingen aning om detta. Men som sagt, då är det väl inget fel på mitt exemplar.

Tyvärr dämpades ljudet helt när jag ställde volymrattarna på min på monitorerna. Försöker ställa dem på kl 9 men då det är steglösa rattar är det svårt att få dem exakt. Man vill ju gärna att volymen på höger/vänster är symmetrisk - även små millimeters skillnader mellan rattarna kan väl påverka antar jag?

Postat
hmm där ser man, hade faktiskt ingen aning om detta. Men som sagt, då är det väl inget fel på mitt exemplar.

Tyvärr dämpades ljudet helt när jag ställde volymrattarna på min på monitorerna. Försöker ställa dem på kl 9 men då det är steglösa rattar är det svårt att få dem exakt. Man vill ju gärna att volymen på höger/vänster är symmetrisk - även små millimeters skillnader mellan rattarna kan väl påverka antar jag?

Jo, och det kan vara vilseledande att lita på själva markeringen då den inte nödvändigtvis stämmer med verkligheten.

Postat

Så Gilbert, och andra...

Har du något bra tips på hur jag kan ställa in volymen på mina monitorer och vara säker på att de har samma volym? Eller det krävs dyr mätutrustning för det?

Det gick alltså inte så enkelt som att ställa dem i botten utan då dämpades ljudet helt - så jag behöver ju ha lite volym på dem...

Postat
Så Gilbert, och andra...

Har du något bra tips på hur jag kan ställa in volymen på mina monitorer och vara säker på att de har samma volym? Eller det krävs dyr mätutrustning för det?

Det gick alltså inte så enkelt som att ställa dem i botten utan då dämpades ljudet helt - så jag behöver ju ha lite volym på dem...

"Enklast" är att ställa en mic (i princip vilken som helst) exakt i sweet spot och spela upp ett filtrerat rosa (eller vitt) brus en högtalare åt gången tills de ger exakt samma nivå. Jag skulle bandpassa bruset mellan ca 1 till 3 kHz. Om man inte skär bort basen så finns det en stor risk att den ena högtalaren p g a rummet ger mer än den andra vid vissa frekvenser så mellanregistret är bättre lämpat för balansering av relativa högtalarnivåer.

Postat

Jag mailade TC om level piloten och tänkte att de kanske hade lite ytterligare information.

De svarade kort tillbaka - if the unit is new, please have it replaced.

Vafan, så det är något fel på den ändå?

Behöver reda ut detta så att jag inte skickar tillbaka denna till thomann och får en ny som beter sig exakt likadant i min setup. Eller att thomann inte anser den vara defekt. Jag har inte råd med den tiden.

Jag har ju fått svar på här och har läst på andra forum att icke-stegade volym-potar har problem med stereobalansen vid låga volymer. Men vad gäller egentligen? är det fel på den? tc själva ber mig returnera den...

confused

Postat
Jag mailade TC om level piloten och tänkte att de kanske hade lite ytterligare information.

De svarade kort tillbaka - if the unit is new, please have it replaced.

Vafan, så det är något fel på den ändå?

Behöver reda ut detta så att jag inte skickar tillbaka denna till thomann och får en ny som beter sig exakt likadant i min setup. Eller att thomann inte anser den vara defekt. Jag har inte råd med den tiden.

Jag har ju fått svar på här och har läst på andra forum att icke-stegade volym-potar har problem med stereobalansen vid låga volymer. Men vad gäller egentligen? är det fel på den? tc själva ber mig returnera den...

confused

Fråga TC vad de har för gränsvärden och be någon elkunnig (om du inte kan göra det själv) mäta upp din.

Postat

usch vad mekigt det här blev... baksidan med att handla från thomann. Det hade varit skönt att åka in till börsen och byta den nu bara...

Tid är pengar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.