Jump to content
Annons

H4n Handy Recorder fråga


Robinmolin

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fundering angående Zoom H4n-recordern.

Köpte en sån H4n för en tid sen, och trodde då att den var 4 kanalig, eftersom det finns ett mode som heter 4channel på den.

Men den spelar ju bara in på två kanaler! Alltså att det inte blir fyra kanaler som kan mixas.

Jag försöker spela in flygel och kontrabas live samtidigt. Tanken var att använda den inbyggda stereo-mikrofonen som rumsmick som tar in både flygel och endel bas. Sen skulle en ingång användas till en kondensatormick som låg inne i flygeln, som närmick. Och den andra ingången skulle användas till att linea basen med en telekabel.

Ljudet blir bra. Men det funkar ju inte att ändra ingångsvolymen på de olika inputsen separat.

Och när man lägger över filerna till Cubase blir det bara 2 filer.

Alltså inte fyra olika filer som man kan mixa.

Vad finns det för möjligheter? Hur skulle vi kunna spela in med vår sättning på bästa sätt?

Eller finns det några inställningar på H4n som vi borde ändra? Dåligt att det står 4channel då det inte riktigt fungerar så.

Tack på förhand!

Robin Molin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har en fundering angående Zoom H4n-recordern.

Köpte en sån H4n för en tid sen, och trodde då att den var 4 kanalig, eftersom det finns ett mode som heter 4channel på den.

Men den spelar ju bara in på två kanaler! Alltså att det inte blir fyra kanaler som kan mixas.

Jag försöker spela in flygel och kontrabas live samtidigt. Tanken var att använda den inbyggda stereo-mikrofonen som rumsmick som tar in både flygel och endel bas. Sen skulle en ingång användas till en kondensatormick som låg inne i flygeln, som närmick. Och den andra ingången skulle användas till att linea basen med en telekabel.

Ljudet blir bra. Men det funkar ju inte att ändra ingångsvolymen på de olika inputsen separat.

Och när man lägger över filerna till Cubase blir det bara 2 filer.

Alltså inte fyra olika filer som man kan mixa.

Vad finns det för möjligheter? Hur skulle vi kunna spela in med vår sättning på bästa sätt?

Eller finns det några inställningar på H4n som vi borde ändra? Dåligt att det står 4channel då det inte riktigt fungerar så.

Tack på förhand!

Robin Molin

Jag trodde det gicka att, förutom de inbyggda mickarna plugga in två till via XLR. Går det kan ni ju rigga upp Zoomen ovanför flygeln och dra två mikkablar till basen. Fast jag mins väl fel som vanligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du 2 STEREO-filer eller är det två MONO-filer? Om du får stereofiler så är det nämligen fyra kanaler totalt, en stereofil består ju av två spår.

De är inga problem att splitta upp en stereofil heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nästa problem i kedjan. 🙂

När jag spilttat stereofilen till två monofiler har båda monofilerna samma ljud.. Alltså bas och piano i båda. När jag spelar dem i Windows media player.

Men när jag importerar dem som varsit monospår på varsin kanal i cubase hör jag bara basen... Samma sak händer när jag solar båda samtidigt. Men om jag mutar en ev kanalerna kommer pianot igen.

Riktigt skumt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nästa problem i kedjan. 😆

När jag spilttat stereofilen till två monofiler har båda monofilerna samma ljud.. Alltså bas och piano i båda. När jag spelar dem i Windows media player.

Men när jag importerar dem som varsit monospår på varsin kanal i cubase hör jag bara basen... Samma sak händer när jag solar båda samtidigt. Men om jag mutar en ev kanalerna kommer pianot igen.

Riktigt skumt..

Jag kan inte Cubase, men en metod som funkat för mig är att splitta stereofilen till två monofiler i Audacity och därefter importera dem som två separata filer till två separata kanaler till min DAW (Garageband, som inte har någon split stereo-funktion). Funkar fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

ZOOM H4n är en 4-kanalig portastudio med möjlighet att spela in två kanaler samtidigt.

När jag växte ur min gamla H4 köpte jag en "riktig" 4-kanalare. Jag hade inget behov av en portastudio men däremot behov av 4 samtidiga spår så då blev det en Edirol R-44.

Link to comment
Dela på andra sajter

ZOOM H4n är en 4-kanalig portastudio med möjlighet att spela in två kanaler samtidigt.

När jag växte ur min gamla H4 köpte jag en "riktig" 4-kanalare. Jag hade inget behov av en portastudio men däremot behov av 4 samtidiga spår så då blev det en Edirol R-44.

"The H4n is the only handheld recorder that allows recording on four channels simultaneously by using your own external mics with its onboard mics."

http://www.zoom.co.jp/english/products/h4n/

Link to comment
Dela på andra sajter

"The H4n is the only handheld recorder that allows recording on four channels simultaneously by using your own external mics with its onboard mics."

http://www.zoom.co.jp/english/products/h4n/

Det där är en sanning med modifikation. Det är inte möjligt i portaläget, men det är möjligt i det läge som kallas "4Channel". Men då blir det som sagts tidigare här två stereofiler, som man med lite trix (se ovan) kan spela in tre olika källor på. Det går dessutom inte heller att ställa separata nivåer för de två ingångarna, vilket försvårar ytterligare.

Zoom H4n:s enda riktigt stora svaghet, enligt mig, särskilt i förhållande till marknadsföringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...