Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej har planer på att köpa omnisphere men tänkte höra med er vad jag behöver uppgradera i min dator innan jag slår till.

Har en intel core 2 duo processor 2,4ghz. 2gig ddr2 ram men tänkte skaffa 4gig. kör med cubase sx2 i windows xp sp2.

På spectrasonics hemsida rekomenderar dom vista, men återförsäljare och även studiotidningen verkar tycka att xp funkar fint.

sen då om cubase sx2 har stöd för vst2.4 för det skulle det visst ha, eller om jag bör skaffa någon senare och isåfall vilken?

Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig lite info =)

Mvh Christoffer

Annons
Postat
Hej har planer på att köpa omnisphere men tänkte höra med er vad jag behöver uppgradera i min dator innan jag slår till.

Har en intel core 2 duo processor 2,4ghz. 2gig ddr2 ram men tänkte skaffa 4gig. kör med cubase sx2 i windows xp sp2.

På spectrasonics hemsida rekomenderar dom vista, men återförsäljare och även studiotidningen verkar tycka att xp funkar fint.

sen då om cubase sx2 har stöd för vst2.4 för det skulle det visst ha, eller om jag bör skaffa någon senare och isåfall vilken?

Vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig lite info =)

Mvh Christoffer

Vad du än gör kör inte med vista, kör med det just nu och vstbridge hänger sig ganska ofta. ska installera W7 snart!

Sen din dator tycker jag är kanske lite för slö! Kör själv med i7 och 6 gig ram! Ibland kan jag ha max 7 omnispheree ljud och ibland bara 3-4 beroende på¨hur mkt jag har av det andra osv.

Omnisphere är grymt bra, användes flitigt till musiken i filmen "Avatar"

Postat
Vad du än gör kör inte med vista, kör med det just nu och vstbridge hänger sig ganska ofta. ska installera W7 snart!

Sen din dator tycker jag är kanske lite för slö! Kör själv med i7 och 6 gig ram! Ibland kan jag ha max 7 omnispheree ljud och ibland bara 3-4 beroende på¨hur mkt jag har av det andra osv.

Okej det låter ingen vidare med Vista då, men då menar du att windows7 är det som gäller?

Eftersom XP iaf 32-bitars inte stödjer mer än knappt 4 gig i ram och 64-bitars versionen också är opålitligt? någon erfarenhet av det?

Postat (redigerat)
Okej det låter ingen vidare med Vista då, men då menar du att windows7 är det som gäller?

Eftersom XP iaf 32-bitars inte stödjer mer än knappt 4 gig i ram och 64-bitars versionen också är opålitligt? någon erfarenhet av det?

Nää det går väl bra med xp också! hmm att det går sämre med 64-bitars tror jag inte för omni stöder både 32 och 64 så de ska inte vara några problem! både vista och W7 32 bitars stödjer max3 gig! Så de 64 bitars du ska ha!

Redigerat av fender__
Postat (redigerat)

Det är väl inte Vistas fel utan VSTBridge som är lika stabilt som en elefant balanserandes på en fiskelina i en orkan full av lavaskurar. Använd jBridge istället, det funkar bättre. http://jstuff.wordpress.com/jbridge/

Ang 64-bit XP så har jag aldrig hört ett gott ord om det. Håll dig borta. Kör Vista eller Windows 7 64-bit med jBridge och 64-bit plugins. Det gör jag (vista) och det funkar jättebra.

Redigerat av Rabieshund
Postat
Nää det går väl bra med xp också! hmm att det går sämre med 64-bitars tror jag inte för omni stöder både 32 och 64 så de ska inte vara några problem! både vista och W7 32 bitars stödjer max3 gig! Så de 64 bitars du ska ha!

Nej sämre med 64 låter konstigt, jag menade mer att XP 64 bitars är ett instabilt operativsystem.

Sen att omnisphere stödjer XP det kanske det gör, men hur bra funkar det om nu systemkraven enligt tillverkaren är på 4GB ram

känns också så förvirrat för vissa säger att vista 32 stödjer mer ram-minne än vad xp 32 gör. Men det känns ju mer logiskt att det inte gör det, med tanke på bitarna.

Postat
Det är väl inte Vistas fel utan VSTBridge som är lika stabilt som en elefant balanserandes på en fiskelina i en orkan full av lavaskurar. Använd jBridge istället, det funkar bättre. http://jstuff.wordpress.com/jbridge/

Ang 64-bit XP så har jag aldrig hört ett gott ord om det. Håll dig borta. Kör Vista eller Windows 7 64-bit med jBridge och 64-bit plugins. Det gör jag (vista) och det funkar jättebra.

Ja det låter ju rimligt, får prova mig fram och se vilket som blir bäst, tack för tipset.

Postat

Hoppar in är och passar på att ställa en fråga angående detta. Ja har precis köpt en ny data med windows 7 64-bit. Har dock aldrig förr hört talas om vstbridge eller liknande program. Har precis också skaffat mig en massa nya vst's. Är det ett måste med ett sådant program el? varför?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.