Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har en Mac Mini, som jag kör Logic på men min polare tycker helt klart att jag ska gå över till ProTools 8. Jag har funderat på detta tidigare, eftersom de flesta jag känner jobbar i ProTools, men inte kommit till skott ännu. Nu undrar jag om PT LE (som jag hade tänkt mig) fungerar med vilket ljudkort som helst eller om man måste använda MBox? Jag har ett M-Audio Solo Firewire och undrar om jag då "måste" köra med PT M-Powered? Är där någon skillnad på LE och M-Powered i funktion, gränssnitt o liknande? Sist men inte minst, kan någon här på PT-forumet ge mig en (objektiv) vägledning om det är smart att byta till ProTools eller om jag ska behålla Logic 8:an?

Tack på förhand

Annons
Postat (redigerat)
Hej,

Jag har en Mac Mini, som jag kör Logic på men min polare tycker helt klart att jag ska gå över till ProTools 8. Jag har funderat på detta tidigare, eftersom de flesta jag känner jobbar i ProTools, men inte kommit till skott ännu. Nu undrar jag om PT LE (som jag hade tänkt mig) fungerar med vilket ljudkort som helst eller om man måste använda MBox? Jag har ett M-Audio Solo Firewire och undrar om jag då "måste" köra med PT M-Powered? Är där någon skillnad på LE och M-Powered i funktion, gränssnitt o liknande? Sist men inte minst, kan någon här på PT-forumet ge mig en (objektiv) vägledning om det är smart att byta till ProTools eller om jag ska behålla Logic 8:an?

Tack på förhand

Enda skillnaden mellan m-powered och le förutom det uppenbara är stödet för film och kontroller stödet till c24. Det går att läsa mer inngående på digidesigns hemsida.

Du har ett m-audio kort redan så tanka hem m-powered demon och testa och se vad du tycker o se om du kan bilda dig en uppfattning. Vad man föredrar är helt o hållet en smaksak hur man tycker om att arbeta.

Redigerat av Apep
Postat

Det beror ju helt på vad och hur du spelar in. Själv tycker jag mjukvarusynthar osv var löst på ett smidigt sätt i pro tools,

men då jag mest spelar in ljud så kör jag gamla hederliga Cubase SX3, där det mesta andra är mycket mer logiskt för mig. När man väl ska slänga upp någon synth så är det dock lite meckigt SX3:an.

Postat
Enda skillnaden mellan m-powered och le förutom det uppenbara är stödet för film och kontroller stödet till c24. Det går att läsa mer inngående på digidesigns hemsida.

Du har ett m-audio kort redan så tanka hem m-powered demon och testa och se vad du tycker o se om du kan bilda dig en uppfattning. Vad man föredrar är helt o hållet en smaksak hur man tycker om att arbeta.

Ok, men jag fick ändå inte riktigt svar på min fråga. Det kan ju tänkas att jag om ett tag vill byta "upp" mig på ljudkortssidan, och då är det inte alls säkert att jag vill välja ett M-Audio, det kanske blir ett Focus Saffire Pro 24, Presonus Firebox eller något annat. Kan jag då använda PT LE alt. M-Powered eller är jag bunden till MBox eller M-Audio?

I övrigt håller jag givetvis med om att ta hem demon du nämnde innan jag slår till.

Postat
Ok, men jag fick ändå inte riktigt svar på min fråga. Det kan ju tänkas att jag om ett tag vill byta "upp" mig på ljudkortssidan, och då är det inte alls säkert att jag vill välja ett M-Audio, det kanske blir ett Focus Saffire Pro 24, Presonus Firebox eller något annat. Kan jag då använda PT LE alt. M-Powered eller är jag bunden till MBox eller M-Audio?

I övrigt håller jag givetvis med om att ta hem demon du nämnde innan jag slår till.

För att kunna köra M-powered behöver du ett ljudkort ifrån M-Audio inkopplat i datorn + en I-lok nyckel.

För att kunna köra Le så behöver du ha ett ljudkort ifrån digidesign inkopplat i datorn.

Summa sumarum, om du väljer att använda ett annat ljudkort så kan du inte öppna upp pro tools le/m-powered, så man kan säga att du mer eller mindre bunden till m-audio/digidesign om du vill köra PT.

Postat (redigerat)

Du kan fortfarande byta upp dig i AD/DA även om du har ett digidesign ljudkort.

Jag skulle vänta med pro tools tills du har råd med HD. Innan dess är Logic en bättre setup. Svårt att vara objektiv då det handlar om användargränsnitt, men det är min uppfattning.

Redigerat av ErikP120
Postat
Du kan fortfarande byta upp dig i AD/DA även om du har ett digidesign ljudkort.

Precis det kan man via spdif eller adat beroende på omvandlaren och vad ljudkortet är kompitabelt med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.