Jump to content
Annons

Krisp i vokalinspelning


spydah

Recommended Posts

Det finns ett speciellt krisp ljud jag vill åt när jag spelar in/mixar mina låtar men jag lyckas inte och jag tror mycket beror på mickar osv men jag vet inte vad. Klart det har med rösten att göra med, fast jag har 2 exempel från samma person med olika ljud.

Själv har jag röde nt1000, SP b1 och nån adk mick jag har lånat som låter bäst av dom tycker jag.. men nu ska jag köpa en ny och undrar vad jag ska satsa på för prylar för att nå detta ljud jag söker!

Jag har satt ihop en liten mix av tre låtar där detta ljud finns med.

mixdown

Låt 1, här låter det jävligt skönt så skulle jag vilja ha det.

Låt 2, här låter det inte hälften så skönt, samma rappare som låt 1 dock tidigare släpp, och antagligen sämre utrustning.

Låt 3, här är detta krisp väldigt tydligt, nästan överdrivet men låter ack så bra.

Om ni hajjar va ja vill uppnå och vet nån lösning så skriv!

Mickar jag funderat på att köpa nu är röde NTK, ADK a48, beggad 414 av nått slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
aah.. frågan är vad man ska satsa på för mick?

jag har testat eqa som en idiot men det blir inte najs bara jobbigt när man övergör det.. vad är en exiter?

Har du redan en Röde så har du en mycket bra mick. Dbd trodde sig höra en Exiter på sången ........ det är ett effektiv sätt att få sången att sticka ut i ljudbilden. En Exiter förskjuter fasen på ett spår , man upplever en väldig bred , men framför allt djup stereobild. Med Exiter på t.ex sång så kan det bli mycket lättare att placera spåret i hela mixen, på bekostnad av att det kan låta syntetisk. Men när jag använder exiter på mina alster (På hela låten) har jag bara fått positiva gensvar från dom som inte sysslar med musik överhuvudtaget , om de fått jämföra med/utan exiter. Ljudbilden får en otrolig separation och tydlighet på alla instrument. Observera att en exiter måste jobba i stereo för att få bästa resultat. Sångspåret kan då kopplas in i ett stereoreverb , då har du ett stereospår ut som du kan inserta till Exitern.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, finns det någon mjukvaru exiter eller måste det vara hårdvara?

rödemicken tycker jag inte låter som jag vill.. har fått bättre resultat med adkmicken jag testat.. ska låna hem lite dyrare saker o testa o se om de ger nått

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör upp toppdiskanten (8000 och uppåt ungefär) ordentligt och efter det en deesser hårt inställt så får du fram fraset utan att det blir jobbigt. Vill du få fram det ännu mer så kan du efter alltihopa pressa på med t ex en L1a på gränsen till att det distar (ok, detta förändrar ljudet väldigt mycket, men det låter hippt och tufft). Sist kan du fila bort störiga frekvenser i lomidden som nästan garanterat kommer fram om du inte spelar in i ett otroligt bra rum med en otroligt bra mik.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, finns det någon mjukvaru exiter eller måste det vara hårdvara?

rödemicken tycker jag inte låter som jag vill.. har fått bättre resultat med adkmicken jag testat.. ska låna hem lite dyrare saker o testa o se om de ger nått

Finns både och, men om du pular i datorn så är förstås en plugg det bästa. Behringer har gjort en burk som heter Ultrafex Pro , likaså BBE maximizer. Tror att Behringern går på ca 1500 :- men den har ingen digital utgång någonstans.

Behringern är ett superbt fynd om man är Livetekniker. Koppla en Ultrafex mellan main out på mixern och P.A. förstärkaren och allting låter dyrt , glittrigt och tungt (eftersom den också städar upp basen ) plus att man kan köra på mycket lägre volym eftersom hela ljudspektrat upplevs som så mycket mer luftigt och separerat.

Kan faktiskt inte prisa den nog.....

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, finns det någon mjukvaru exiter eller måste det vara hårdvara?

Finns lite olika hårdburkar, precis som Kill säger. Jag själv en Ultrafex. Den låter skitbra, men glappar som de flesta gamla Behringer-prylar. Den har både en klassisk exciter som lägger till harmoniska övertoner, samt en stereobreddare. Annars finns en hyfsad exciter (eller spectralizer som de kallar det) i Steinberg Mastering Edition. Den lägger också till harmoniska övertoner i diskanten, dock tycker jag den kan låta lite hårt ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv en Ultrafex. Den låter skitbra, men glappar som de flesta gamla Behringer-prylar.

Haha , min glappar ibland på nätanslutningen på burken.

Haha det var illa. På min Ultrafex glappar "bara" gaincontrollersen på bas-processorn, och på min Behringer-patchbay glappar 50% av alla kontakterna. Varning utfärdas 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...