Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, det Àr sÄ att jag köpt mig en squire telecaster som projekt gitarr (ska byta mickar och ha mig)

Men nu Àr det sÄ att nÀr ja fick hem den idag, tyckte ja det kÀndes lite underligt för att det var sÄn stor skillnad pÄ strÀnghöjden uppe pÄ halsen jÀmfört med nedÄt 12e bandet.

Jag har faktiskt inte koll om dom ska ligga jÀmlika lÀngs hela halsen eller om det ska vara sÄ?

TĂ€nkte om ni har nĂ„ tips eller rĂ„d vad man kan göra 😄

Skriv Ă€ven lite andra saker man kan justera 🙂

Annons
Postat

Hur Àr intoneringen pÄ den? Har en J&B brothers elbas eller nÄgot som Àr helt hopplöst hög strÀnghöjd pÄ. Sjukt dÄligt intonerad ocksÄ.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det Àr bara att skruva pÄ stallet för att fÄ ned nivÄn. Hur mycket Àr ju en smaksak. Bara testa tills du blir nöjd med nivÄn. Dock inte sÄ lÄgt att det rasslar om strÀngarna. Sen fÄr du kolla halsen. Spelar du hÄrt sÄ kör med mer böj pÄ halsen och rakare om du spelar lÀttare. Lejnoss, billigare instrument fÄr man alltid intonera sjÀlv. Men det Àr ju lÀtt att göra det.

Redigerat av DieHard
Postat

Okej, tack för svaren 😕 ja tycker den hĂ„ller stĂ€mmningen Ă€ndĂ„ helt okej, sitter och bendar och drar i strĂ€ngarna men dom hĂ„ller sig nĂ„gorlunda stĂ€mda iaf.

jag fÄr söka runt lite och pröva mig fram, tack ^^

Postat

Jag brukar börja med att kolla halsen.

Börjar med att hÄlla ned tjocka E-strÀngen pÄ första och sista bandet. Kollar sedan mellanrum mellan strÀng och tolfte bandet.

Är det över en millimeter behöver man troligtvis spĂ€nna dragstĂ„ngen ytterligare. Ligger strĂ€ngen mot bandet Ă€r det lĂ€ge att slĂ€ppa lite pĂ„ dragstĂ„ngens tryck. Hur man gör Ă€r olika pĂ„ olika gitarrer. Endera sitter det en insex-mutter bakom sadeln pĂ„ huvudet, eller i halsens andra Ă€nde - vid infĂ€rsningen mot kroppen. DĂ€r kan det vara endera krysspĂ„r eller insex.

Dra Ät lite i taget, kanske ett kvarts varv. Slacka gÀrna lite pÄ strÀngarna. Det gör att stÄngen rör sig lÀttare.

PÄ Fenders sida finns rekommendationer pÄ hur stort mellanrummet ska vara: http://www.fender.com/support/telecaster_setup_guide.php

Kolla under rubriken tross rod.

Eller testa dig fram.

Sedan justerar du strÀnghöjden. Ofta vill man ha lite högre strÀnghöjd pÄ de övre (tjockare) strÀngarna. Vibrationerna hos en tjockare strÀng (som Àr lÀgre stÀmd) har större utslag och behöver lite mer svÀngrum.

Avsluta med att intonera (justera stallsadlarna). Tycker det brukar fungera bra med att jÀmföra flagioletten pÄ tolfte bandet med att hÄlla strÀngen nedtryckt pÄ tolfte bandet. StÀmapparat Àr ett anvÀndbart hjÀlpmedel.

Om det Àr svÄrt att fÄ till det kan det bero pÄ en hel del olika saker. Halsen kan vrida sig och bli skev. StrÀngarna kan ligga för högt eller lÄgt i sadeln. Vinkeln mellan hals och kropp kan vara för lÄg eller för hög. Halv- och helakustiska instrument Àr generellt kÀnsligare för högt strÀngtryck (tjocka strÀngar som stÀms högt/spÀnns hÄrt) vilket gör att lock och/eller halsinfÀstning rör pÄ sig. Men det ligger kanske lite utanför Àmnet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.