Jump to content
Annons

Skillnad USB1.1 / USB 2?


LemonDirty

Recommended Posts

Hade tänkt inhandla ett Focusrite Saffire 6 USB men såg sen att det bara hade USB1.1

Tänkte därför fråga hur det skiljer sig från ett kort med USB2, jag menar överföringshastigheten är ju 40ggr snabbare med USB2 men samtidigt måste tillverkaren haft någon anledning till att välja 1.1

Skulle t.ex. ett M-AUDIO Fast Track PRO vara ett bättre alternativ.

Redigerat av LemonDirty
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hade tänkt inhandla ett Focusrite Saffire 6 USB men såg sen att det bara hade USB1.1

Tänkte därför fråga hur det skiljer sig från ett kort med USB2, jag menar överföringshastigheten är ju 40ggr snabbare med USB2 men samtidigt måste tillverkaren haft någon anledning till att välja 1.1

Skulle t.ex. ett M-AUDIO Fast Track PRO vara ett bättre alternativ.

Är du säker på att det är USB 1.1? Det kanske står att man "minst" måste ha USB 1.1 men USB 2.0 är att föredra. (Jag vet inte vilket)

Det verkar så dumt av tillverkaren att göra så eftersom det är en så gammal teknik, nu när USB 3.0 finns ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Är du säker på att det är USB 1.1? Det kanske står att man "minst" måste ha USB 1.1 men USB 2.0 är att föredra. (Jag vet inte vilket)

Det verkar så dumt av tillverkaren att göra så eftersom det är en så gammal teknik, nu när USB 3.0 finns ute.

Som jag förstår det av beskrivning är det 1.1 här e en bild också http://www.thomann.de/se/prod_bdb_AR_236371.html?image=2

Jo, tack.

Tänkte mer i inspelningssammanhang... latency osv. (läs gärna mitt första inlägg)

Redigerat av LemonDirty
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får alltid lägst latency och möjlighet till flest samtidiga in/ut med interna ljudkort (PCI/PCIe). På nästa plats kommer Firewire och sedan USB2 och sämst latency med USB1.

Med USB1 kan du köra stereo in och ut utan problem, men knappast mer. USB2 tillåter betydligt mer tack vare den högre hastigheten, men jämfört med Firewire har det fortfarande nackdelen att USB är ett "dumt" interface, där datorn måste initiera kommunikationen hela tiden och fråga efter ny data, men högre CPU-belastning som följd (och som sagt högre latency). Firewire är ett "intelligent" interface där varje enhet själv kan initiera kommunikationen och alltså använda DMA.

USB3 har kvar samma nackdel som övriga USB-interface, men är MYCKET snabbare, så vi får se när/om det kommer ljudkort för USB3 så småningom...

Orsaken till att en tillverkare väljer USB1 i stället för USB2, är nog främst att det är billigare att kunna köra med lägre hastighet - och följaktligen bör ett USB1-ljudkort vara betydligt billigare än ett USB2-ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får alltid lägst latency och möjlighet till flest samtidiga in/ut med interna ljudkort (PCI/PCIe). På nästa plats kommer Firewire och sedan USB2 och sämst latency med USB1.

Med USB1 kan du köra stereo in och ut utan problem, men knappast mer. USB2 tillåter betydligt mer tack vare den högre hastigheten, men jämfört med Firewire har det fortfarande nackdelen att USB är ett "dumt" interface, där datorn måste initiera kommunikationen hela tiden och fråga efter ny data, men högre CPU-belastning som följd (och som sagt högre latency). Firewire är ett "intelligent" interface där varje enhet själv kan initiera kommunikationen och alltså använda DMA.

USB3 har kvar samma nackdel som övriga USB-interface, men är MYCKET snabbare, så vi får se när/om det kommer ljudkort för USB3 så småningom...

Orsaken till att en tillverkare väljer USB1 i stället för USB2, är nog främst att det är billigare att kunna köra med lägre hastighet - och följaktligen bör ett USB1-ljudkort vara betydligt billigare än ett USB2-ljudkort.

Tack precis der jag ville veta!... ungefär vad jag misstänkte. Men behöver ett externt kort och har inte Firewire :/

Verkar dock som FOCUSRITE kortet går som smör, i stort sett slut överallt. Men slår till på ett M-audio isf, kostade t o m nån hundring mindre 😄

Redigerat av LemonDirty
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid lägga ett par hundra på ett expansionskort för att få Firewire. Förutsatt att du inte kör laptop då?

Bara att köra in det i ett PCI slott då va, Har du någon länk till ett prsivärt expansionkort ?

Upptäckte att även m-audio kortet är 1.1 nu, fanns inte utskrivet någonstans :/ då e frågan om jag kanske ska nöja mig med ett 1.1 kort, fruktansvärt trött på att leta. Verkar som de flesta tillverkare kör på det. http://www.thomann.de/se/emu_0404_usb.htm är det enda usb2 kortet jag hittar i ungefär den prisklassen.

Edit: hittade precis detta inlägget https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=794300

(Tillverkaren om varför man valde att köra 1.1 på mbox2)

"While it’s true that USB2.0 is faster than 1.1 (480Mbps vs. 12Mbps), it’s latency is actually worse in most cases, and for the requirements of a 2-channel device 1.1 is just fine. In fact we even managed to improve the simultaneous channel-count over USB1.1, and improve the latency compared to the Mbox 1, which was already one of the best in it’s class. USB2.0 is really not capable of streaming audio efficiently yet (hence the lack of USB2.0 devices in the audio space), and it would have increased the cost considerably, as would FireWire."

Link to comment
Dela på andra sajter

Orsaken till att en tillverkare väljer USB1 i stället för USB2, är nog främst att det är billigare att kunna köra med lägre hastighet - och följaktligen bör ett USB1-ljudkort vara betydligt billigare än ett USB2-ljudkort.

Brorsan köpte ett Novation usb 1.1-ljudkort för flera år sedan. Det säljs fortfarande idag för nästan exakt samma pengar i butikerna. Är inte det märkligt?

2200 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Videoten (oregistrerad)

Jag har själv suttit och läst en del om detta med fw och usb och inser att för mina inspelningar (på sin höjd stereomickning) så spelar det inte någon större roll om jag går på USB1.1 eller fw.

med fw måste jag dessutom fixa ett till kort i datorn som även det kan strula.

Så det lutar åt USB1.1 för min del, steinberg CI2

Link to comment
Dela på andra sajter

Brorsan köpte ett Novation usb 1.1-ljudkort för flera år sedan. Det säljs fortfarande idag för nästan exakt samma pengar i butikerna. Är inte det märkligt?

2200 kr.

Så har prisutvecklingen varit på nästan alla kort jag har kollat på (obefintlig). Tyckte också det var otroligt konstigt om man t.ex. jämför med grafikkort (eller annan hårdvara för den delen) där priset nästan kan halveras på ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att köra in det i ett PCI slott då va, Har du någon länk till ett prsivärt expansionkort ?

Precis, bara att plugga i. Är inte så insatt vilka kort som finns ute men det är nog några chipset man ska passa sig för. VIA är ett av dem. Spring ner till en butik eller surfa in på någon favoritsida så ska du se att det finns några stycken att välja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB 1.1 (12Mbps) räcker för ljudkort med få kanaler och i en inte alltför hög samplingsfrekvens.

Ett USB-kort med 2 in/2 ut tjänar inte något på USB 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att köra in det i ett PCI slott då va, Har du någon länk till ett prsivärt expansionkort ?

Jag ser inte varför du måste ha ett externt kort till stationär dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte varför du måste ha ett externt kort till stationär dator?

Används både på en bärbar och stationär, den bärbara har FW inte den stationära därför skulle det kanske vara aktuellt att skaffa FW även på den stationära.

EDIT: Okej säg att jag skulle köra på ett internt kort + preamp, vad ska jag välja jag är helt lost. Budget tak ligger fortfarande på ~2000 (upp till 2500 om det gör någon monsterskillnad). hittar inte så mycket info om interna ljudkort.

Vad jag vill kunna köra in där: Mic (phantominmatning), elgitarr, monitorer, hörlurar, midi hade varit ett plus men behöver det inte nu ändå (kan man väl köpa till senare). Räcker med en ingång för mic/elgitarr osv. (spelar bara in en sak i taget) Massa medföljande mjukvara är inte nödvändigt.

Skulle tillexempel detta vara en bra setup ?

ESI JULI@ med STUDIO PROJECTS VTB1 Kom gärna med andra förslag!

Var bör jag lägga större delen av pengarna ljudkort eller preamp?

Tack för hjälpen!

(Sorry för OT)

Redigerat av LemonDirty
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag har precis införskaffat ett Focusrite Saffire USB 6 och kan bara säga att det är riktigt bra!Fungerar strålande med min nya Acer Aspire laptop. Jag har provat nu i helgen och då provkört med 5ms latency. Inga klick eller skrap som med mitt gamla externa kort, M-Audio Audiophile 24/96. Där måste jag använda minst 10ms och ändå kan det i bland bli nån glitch.

Spelar man bara in en eller två kanaler åt gången så är det klockrent. Jag förstår att kortet säljer ut överallt och kan vara svårt att få tag på ibland. I detta faller så är USB1.1 helt OK.

Fast det går "bara" att spela in med samplingsfrekvenserna 44,1 eller 48khz i 16 eller 24 bitar. Jagt ser inte det som något problem eftersom det mesta i sample och loopar man kommer över och kanske vill använda ihop med sina egna inspelningar är i 44khz format. Om man alltså klipper och klistrar och påtar själv med sina loopar och sångpålägg så är detta kort helt perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga klick eller skrap som med mitt gamla externa kort, M-Audio Audiophile 24/96. Där måste jag använda minst 10ms och ändå kan det i bland bli nån glitch.

Bara så ingen missförstår: Att Radioman hade problem med sitt M-Audio Delta Audiophile 24/96 berodde inte på själva ljudkortet utan på en mindre lämpad dator (på ett eller annat vis). Han har nu uppenbarligen hittat en dator som fungerar bra med USB-ljudkort.

EDIT: Ändrade från "TS" till "Radioman" då det inte var TS som hade ett 24/96.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert ? :rolleyes:

1. Jag hade inget Deltakort utan ett externt USB kort M-audio audiophile (24/96 där också)

2. Jag hde vissa problem med det kortet på den nya datorn jag nu köpt. Det har jag inte med Focusrite Saffire 6 USB, på samma dator.

3. Vem är TS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...