Jump to content
Annons

Recording direkt i FL Studio piano rollen strular


Mikael_C

Recommended Posts

Hej,

Jag har den senaste tiden drabbats av ett minst sagt "annorlunda" problem i mit FL Studio 9. Helt plötsligt så fungerar det inte att spela in direkt i FL Studios piano roll som jag har för att det skall fungera.

Jag trycker på knappen "Record" och spelar in som vanligt. Alla toner jag spelar in hamnar i default-vyn (step sequencern) och blir som ett beat istället. FL växlar inte in till piano rollen och ritar ut mina ackord utan allt hamnar på en "osynlig" piano roll. Först när jag högerklickar på kanalen och väljer "Send to piano roll" så ser jag vad jag har spelat in.

Skall det inte fungera så att jag omgående ser mina ackord i piano rollen om jag spelar in dessa?

Kan jag ha råkat klicka i/ur något som styr det här? Jag gissar att jag kan ha kommit åt något av misstag?

Jag har letat igenom nätet men hittar ingenstans var man ändrar det här eller ens påverkar record-funktionen i FL Studio 9 (som jag använder mig av).

Finns det någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig med det här högst irriterande problemet? Jag vill att mina ackord syns direkt i piano rollen när jag spelar in helt enkelt.

Mvh

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej igen,

Jag ber om ursäkt. Jag hittade det själv nu till slut i FL Studios alldeles egna manual. Där står det klart och tydligt... att jag hade missat det. Typiskt.

Såhär gör man iallafall enligt manualen och det är allt som behövs för att lösa mitt problem. Jag har tydligen varit och pillat på saker jag inte hade en susning om.

Where is my note data stored?

Generally note/score data is saved to a Piano roll. You may need to click on the channel and open the Piano roll to see your data. It is also possible to record the melody into the Step Sequencer (see the MIDI settings page, 'Record to Step Sequencer' option) associated with the instrument channel.

Det man har lärt sig av det här är givetvis: Läs manualen! 😛

Mvh

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade samma problem och jag hade tydligen bockat i en knapp under inställningar (F10) som helt enkelt hette record to step sequencer. Prova å bocka ur den om den är bockad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...