Jump to content
Annons

Cubase 4 = Cubase studio 5 ?

Recommended Posts

majk668 (oregistrerad)
Postat

TÀnkte uppgradera mitt Cubase essential 4 sÄ att jag Àven kan öppna mina gamla Sx3 spÄr.

Skulle dĂ„ vilja ha lite rĂ„d, ska jag uppgradera till Cubase studio 5 eller köpa ett begagnat Cubase 4 dĂ„ det handlar om ungefĂ€r samma pengar. Kan det vara sĂ„ att Studio 5 motsvarar Cubase 4 pĂ„ ett ungefĂ€r funktions och vst instrument mĂ€ssigt. Hoppas nĂ„n kan svara pĂ„ detta pĂ„ ett bra sĂ€tt dĂ„ jag Ă€r vĂ€ldigt sugen pĂ„ nĂ„n form av uppgradering NU!! 😏

Annons
Postat
TÀnkte uppgradera mitt Cubase essential 4 sÄ att jag Àven kan öppna mina gamla Sx3 spÄr.

Skulle dĂ„ vilja ha lite rĂ„d, ska jag uppgradera till Cubase studio 5 eller köpa ett begagnat Cubase 4 dĂ„ det handlar om ungefĂ€r samma pengar. Kan det vara sĂ„ att Studio 5 motsvarar Cubase 4 pĂ„ ett ungefĂ€r funktions och vst instrument mĂ€ssigt. Hoppas nĂ„n kan svara pĂ„ detta pĂ„ ett bra sĂ€tt dĂ„ jag Ă€r vĂ€ldigt sugen pĂ„ nĂ„n form av uppgradering NU!! 😏

Hittade en som beskriver det du har nu och ev modeller av fyran:

http://www.steinbergusers.com/cubase/compchart2.php

Och en PDF dÀr du ser skillnader i femman:

http://www.steinbergusers.com/images/C5_ComparisonChart.pdf

Hoppas du kan bestÀmma dig!

Postat

Du fÄr fler saker med i Cubase5, som t ex impulsreverb och pitchkorrigering och ett gÀng pluggar - och dessutom finns det en del annat som skiljer - men om du har nytta av det Àr förstÄs en frÄga om hur du anvÀnder programmet och vad du vill kunna göra.

Du hittar en jÀmförelse hÀr: http://www.steinberg.net/en/products/music...details100.html - sÄ kan du se om du tycker att nÄgot gör att Studio kÀnns för mycket begrÀnsat.

Postat
Du fÄr fler saker med i Cubase5, som t ex impulsreverb och pitchkorrigering och ett gÀng pluggar

Ja, men de följer vÀl inte med Cubase Studio 5?

Vill minnas att det gÄr att öppna SX-projekt i Cubase Studio 4 (har inte testat i femman).

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ja, men de följer vÀl inte med Cubase Studio 5?

Nej reverbet följer inte med i studioversionen men pitchCorrect gör det

Redigerat av DieHard
majk668 (oregistrerad)
Postat

Cubase 5 Ă€r tyvĂ€rr inget alternativ för mig dĂ„ det handlar om för mycket pengar. Tack för alla jĂ€mförelselistor det har gett mig lite. Just nu lutar det Ă„t Cubase 4 det Ă€nda som oroar mig att köpa ett begagnat Ă€r ifall dom inte avinstallerat dongeln ordentligt dĂ„ stĂ„r man vĂ€l dĂ€r med skĂ€gget i brevlĂ„dan kanske. Anledning tiil mitt val Ă€r att jag tycker det ser ut som C 4 fortfarande Ă€r vassare Ă€n CS 5 eller har jag fel kanske? â˜ș

Postat
Cubase 5 Ă€r tyvĂ€rr inget alternativ för mig dĂ„ det handlar om för mycket pengar. Tack för alla jĂ€mförelselistor det har gett mig lite. Just nu lutar det Ă„t Cubase 4 det Ă€nda som oroar mig att köpa ett begagnat Ă€r ifall dom inte avinstallerat dongeln ordentligt dĂ„ stĂ„r man vĂ€l dĂ€r med skĂ€gget i brevlĂ„dan kanske. Anledning tiil mitt val Ă€r att jag tycker det ser ut som C 4 fortfarande Ă€r vassare Ă€n CS 5 eller har jag fel kanske? â˜ș

Den Ă€r vĂ€l bĂ„da vassare och inte.. Beror pĂ„ var du vĂ€nder blicken, fler pluggar, fler instrument, externa burkar du vill leka med, surround etc etc. MEN för att nĂ€mna nĂ„got sĂ„ missar du det mer smutta handhavandet i CS5/C5 nĂ€r det gĂ€ller automation av bĂ„de audio och MIDI. . som automation panel eller den nya och integrerade automationen för MIDI. Vet dock inte om CS5 har möjligheten att göra midiparts till lanes eller omvĂ€nt, inklusive delar av spĂ„r, till parts som C5 kan. Fina grejor â˜ș

Stegrarn hÀr pÄ forumet sÀljer sin C5:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=72229

majk668 (oregistrerad)
Postat

Har nog fĂ„tt tag pĂ„ en upgrade till C5 nu för ett bra pris sĂ„ förhoppningsvis Ă€r alla mina bekymmer lösta + att jag nog fĂ„r nĂ„gra nya pĂ„ köpet 🙁 . Ingick Ă€ven Kontakt 3 i affĂ€ren har kollat lite pĂ„ nĂ€tet om den men inte fĂ„tt nĂ„t riktigt grepp om den men det ger vĂ€l sig med tiden.

Men tack för all respons hĂ€r och jag fĂ„r förmodligen anledning att Ă„terkomma med fler frĂ„gor och problem efter upgraden kan jag tĂ€nka mej 😼

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.