Jump to content
Annons

Tips på bra trackingkompressor


ErikP120

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Intressant tanke. Själv tänker jag att kunniga människor inte automatiskt har ett förråd av kompressorer. De kostar pengar, kräver research, och det är omöjligt att veta hur de olika låter bara för att man vet att de finns och hur de fungerar rent tekniskt.

Sen är 10-15k inte direkt top of the line, hade jag fått välja hade det blivit en vac rac eller 2 la2a, och då är det andra pengar.

Har haft svårt att hitta övertygande kompressorer enligt mina beskrivningar och skulle därför uppskatta förslag. Finns ju väldigt många kompressorer på marknaden så jag har säkert inte tänkt på alla.

Förresten, menar du att frågor angående prylar för över 10 000 kr inte hör hemma i forumet för att man redan ska kunna sin grej vid den prisklassen? Säg det till nördarna på GS där low-end är allt under $2k 😎 och de bedriver ändå forumverksamhet.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så sjukt sugen på en distressor, har suktat efter en sån väldigt länge och är helt övertygad om att den skulle platsa i studion. Mångsidig och lättrattad. Men jag biter i naglarna över om jag ändå inte skulle må bättre av två kanaler, så att jag kan tracka keyboards etc...och 2 distressorer blir för dyrt för tillfället. (hade gärna haft dem till tracking 😎 )

Link to comment
Dela på andra sajter

ok. Har själv använd TK Audios BC1 och tycker den är otroligt musikalisk!

Är för viss o en buss kompressor men men...

Använder också DBX 160 (de tidigare) flitigt! Låter bra på t.ex. bas, kick, snare mm

Skulle vara kul att köra en hård synt igenom dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Alla, med mig, verkar gilla BC-1, kommer utan tvekan att införskaffa en sådan till bussen framöver. Och snygg är den dessutom.

Vet du om man kan länka 160:orna? Hade det varit en idé att köra två sådana till tracking? Lirar mycket keyboard och det hade varit kul med något som biter lite i de lama presets som finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vart ju ute efter samma sak som du, men för tillfället blev det bara en, jag köpte en pbc-6a FMR Audio Grymt bra tracking- och mix-kompressor!

Jag är fjantigt nöjd.

Edit: Dessa kan du länka om du skaffar två st.

Edit 2: Lyssna på ljudfiler där man använt pbc-6a

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra notis, tycker att de ser ut som leksaker och således blir det svårt att köpa dem utan att ha hört dem på riktigt. Och det är ju uppenbart att de är bra:) Lyssnade på filerna och läste på så mycket det gick, väldigt intressant. Kul att du säger att den fungerar bra på bas, det är mycket det jag ska använda trackingkompressorn på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Samma sak med Drawmer 1968, ration styrs av hur mycket du krämar på så det finns ingen kontroll för den. Tycker jag verkar vara bra för oss som vill komma igång snabbt med bra resultat.

Ju fler kontroller en burk har desto mer kan man tro att man ställt in fel när man inte är nöjd med ljudet, inte så kreativt i alla situationer. Låter kanske som man är en total n00b, men jag tror det ligger något i det. Kolla bara på Transient Designer, det konceptet är guld i mina ögon (och öron såklart).

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite efterforskning så verkar DISTRESSORN riktigt riktigt trevlig! Kommer garanterat köpa in en till studion!

Ang din fråga om DBX 160'n så kan du självkalrt köra 2st och det blir stereo, om du kör på en synt som har 1 stereo ut så kör en spltter. Tror de kan vara trevliga på syntar.

De äldre (som låter bäst) ligger ganska högt i pris. Räkna med minst 10k för 2st.

Link to comment
Dela på andra sajter

Distressorn är en favorit, otroligt kul kompressor. Annars har ju Kush Audio gjort en mod på ELs Fatso som verkar väldigt intressant, kolla sidan för mer info här. Väldigt mångsidig...

Jo UBK'n kände jag till sedan innan, Greg har en jävligt bra video när han demar sin mod och den får en att vilja köpa 2st direkt. Kommer utan tvekan att ha en sådan framöver, men jag valde trots allt en kompressor med kontroller för a&r för att få en klassisk komprimeringsfunktion, UBK'n skulle jag snarare har till att färga och leka med, men det är ett väldigt tufft val. Vill ha allt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...