Jump to content
Annons

Absorbenter

Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Postat

Det får nog vara ruggigt über-ninja-mycket bättre än allt annat med tanke på att det var sjukt dyrt.

Postat

Det som är så smidigt med kallskum är ju att dom bara är att sätta upp utan att man måste sy överdrag till dom. Roxull tex känns så ohygieniskt att ha på väggarna.

Vad finns det för andra alternativa material?

Postat
Det som är så smidigt med kallskum är ju att dom bara är att sätta upp utan att man måste sy överdrag till dom. Roxull tex känns så ohygieniskt att ha på väggarna.

Vad finns det för andra alternativa material?

Köper du markskivor kan du helt enkelt spraya dem med lim så kan du peta upp dem på väggen. Men det är ju inte särskilt jobbigt att slå lite tyg runt. Om inte annat kan du ju betala någon för att bygga dem och ändå komma billigare undan än med det där skummet.

Postat

Dom priser jag såg på länkarna i första inlägget får mig att tänka att du får riktigt bra färdiga absorbenter för dom pengarna.

pme (oregistrerad)
Postat

http://www.thomann.de/se/takustik_basotect...00_4er_pack.htm

Vill man ställa hygien krav så blir det nog inte så lätt. Men sjukhus normer finns det och det torde duga med någon ljudabsorbent

som är till för operationssalar till de flesta hypokondriker. Skulle tro att de inte avger partiklar och tål starka tvättmedel. Men det

blir nog INTE billigt. Jag när mer en nöjd om de klarar brandskyddsklass och har något som kan liknas vid dämpning. Jag har

http://www.thomann.de/se/the_takustik_baso..._70mm_weiss.htm och de är helt ok, men jag tror inte att de är lämpliga

för några större hygienkrav.

Postat (redigerat)

Tack för alla tips! :rolleyes:

När jag ser priserna på färdiga produkter så är dom dubbelt så dyr som kallskummet eftersom

jag får dubbelt så tjockt för samma pengar, dvs 100mm och i formatet 1200x2000.

Angående markskivor så verkar det inte som Beijer har det på sin hemsida eller kallar dom det kanske för nåt annat?

Redigerat av Analogfreak
Postat
Tack för alla tips! 😆

När jag ser priserna på färdiga produkter så är dom dubbelt så dyr som kallskummet eftersom

jag får dubbelt så tjockt för samma pengar, dvs 100mm och i formatet 1200x2000.

Angående markskivor så verkar det inte som Beijer har det på sin hemsida eller kallar dom det kanske för nåt annat?

Jag hittade ett gäng hos Woody här i stan. Det bästa är nog att du ringer runt och frågar efter "Paroc markskiva".

Beijers varuhus har sällan samma grejer som på hemsidan har jag märkt. De där markskivorna är billiga.

Du får typ 5st 50mm-skivor för ett par hundringar.

Postat

Jag använde Gava-plattor till mina absorbenter. Runt 300-400 NOK fick jag ge för dom.

http://www.maxbo.no/Produktkatalog/Byggeva...ava-plate-A-37/

Detta är ju Maxbo i Norge men priserna torde vara liknande i Sverige för liknande plattor.

Och slå tyg runt dessa är inga problem. Jag och min flickvänn gjorde så här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=68012&st=0

Och så här blev det när skiten var färdig och monterad:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=959743

Postat

Jag har nu beställt 200mm tjock polyeter (35kg/m3).

Jag får 12st bitar på 400mm x 1200mm. Det kostar mig 2500:- inkl moms. 😛

• 2 veckor senare...
Postat

Ikväll fick jag mina absorbenter levererade. 😄

Postat
Vad är det för flödesmotstånd (rayls/m) i dessa?

Bra fråga... 😄

Postat

Jag hittar ingen info om det. Vet bara att polyetern har en densitet på 35/m3.

Gissar på 40000 Rayls/m

Postat
Jag hittar ingen info om det. Vet bara att polyetern har en densitet på 35/m3.

Gissar på 40000 Rayls/m

Hm… om man jämför (i teorin) 5000 Rayls/m mot 40000 Rayls/m med 200mm material utan luftspalt så hamnar cutoff (abs < 0,8) vid 170 Hz för 5000 och 1070 Hz för 40000 Rayls/m… Så jag hoppas att du har fel.

Postat

Ursäkta att jag kapar tråden en aning, men jag har funderingar över absorbenter.

Först; är det så att man indirekt får ned ljudnivån utanför ett absorberat rum där ljudkällan befinner sig?

Om så, hur svårt är det att, genom absorption, att nå en betydlig skillnad, typ -6 db?

Hur stor skillnad tror ni i så fall följande 3 produkter skulle göra för volymen utanför (för ett litet rum, ca 3 x 3,5 takhöjd ca 2,5 med

gipsväggar), om man täcket samtliga väggar och tak och använder tjock matta till golv?:

http://www.ljudbalans.se/main.asp (Akustik)

*MineralSinus

*MiniSinus

*Scenmolton

Tacksam för svar!

Postat (redigerat)
Först; är det så att man indirekt får ned ljudnivån utanför ett absorberat rum där ljudkällan befinner sig?

Ja, i teorin lite grann men det kommer inte bli några drastiska skillnader. Eventuellt så kanske undantaget vore om det är en specifik basfrekvens som p g a en stående våg blir väldigt stark och efter behandling (inte med porösa absorbenter...) inte längre sticker iväg i amplitud lika mycket.

Om så, hur svårt är det att, genom absorption, att nå en betydlig skillnad, typ -6 db?

Svårt att säga men jag tror det blir väldigt svårt.

Hur stor skillnad tror ni i så fall följande 3 produkter skulle göra för volymen utanför (för ett litet rum, ca 3 x 3,5 takhöjd ca 2,5 med

gipsväggar), om man täcket samtliga väggar och tak och använder tjock matta till golv?:

http://www.ljudbalans.se/main.asp (Akustik)

*MineralSinus

*MiniSinus

*Scenmolton

Tacksam för svar!

Jag skulle för det första inte klä ett rum med bara mjuka material (och framförallt inte t ex mattor och dylikt) då detta bara absorberar det register som du troligtvis har minst problem med och följden blir ett rum som är helt dött i mellanregistret och diskanten men fortfarande (troligtvis) väldigt okontrollerat i det lägre registret.

Redigerat av Gilbert
Postat

Om du vill få ner överhörningen mellan rum så är det ljudisolering man pratar om. Då handlar det om att isolera med ull, luftspalt mellan väggar. Absorbenter påverkar bara efterklangen och reflexerna i rummet.

Postat
Jag har nu beställt 200mm tjock polyeter (35kg/m3).

Jag får 12st bitar på 400mm x 1200mm. Det kostar mig 2500:- inkl moms. 😆

Ska detta täcka alla väggar och taket?

MÅSTE man det eller är syftet med dessa att placera dem på vissa ställen bara?

Exakt var i så fall och hur vet man var?

Intressant.

Lycka till!

Man måste verkligen viga ett rum (i sin lägenhet) för detta om man ska kunna ha det, ser ju liksom inte klokt ut i ett vardagsrum eller sovrum.

Men de kanske är lätt löstagbara från väggarna?

😄

• 2 veckor senare...
Postat
Ska detta täcka alla väggar och taket?

MÅSTE man det eller är syftet med dessa att placera dem på vissa ställen bara?

Exakt var i så fall och hur vet man var?

Man måste verkligen viga ett rum (i sin lägenhet) för detta om man ska kunna ha det, ser ju liksom inte klokt ut i ett vardagsrum eller sovrum.

Men de kanske är lätt löstagbara från väggarna?

Man behöver inte täcka hela väggarna. Det viktigaste är att absorbera primärreflexerna. Dvs ställena där ljudet från högtalarna studsar direkt tillbaka till dina öron. T.ex mitt emellan monitorerna, rakt åt vänster och höger sida, i taket ovanför dig. Man kan göra det sk spegeltestet. Dvs sitt på lyssnarplats och låt någon hålla en spegel mot vägg/tak. Kan du se högtalarna i spegeln bör du placera en absorbent där.

Den estetiska aspekten kan vara knepig, särskillt om man har en "bättre hälft" att ta hänsyn till. Men man kan ju t.ex klä absorbenterna med någon form av tyg. Sätt din bättre hälft framför något hippt inredningsprogram på TV och låt henne/honom komma med idéer till färg och form för att göra dina fula skumpaneler till hippa inredningsdetaljer... 😉

Postat
Man behöver inte täcka hela väggarna. Det viktigaste är att absorbera primärreflexerna.

Jag skulle vilja dra det ännu längre och säga att man inte ska täcka hela väggarna med porösa absorbenter. Resultatet av detta blir oftast ett alldeles för dött rum i det övre registret (och fortfarande stökigt i det lägsta registret…).

Postat

scenmolton.jpg

Jag beställde idag röd backdrop att ha i en portal där det inte finns nån dörrpost. 😄

Postat
scenmolton.jpg

Jag beställde idag röd backdrop att ha i en portal där det inte finns nån dörrpost. 🙂

Se upp så du inte får katastrofala utsläckningar! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.