Guest Wheels Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 Ljudkort SBlive 5.1 Är det någon som kan ge info om detta och om hur det fungerar. Dator compaq presario 733... 320mb ram..Creativ prodikeys midi genom p2. Prog:XP,Cubase 2.2,groov Agent och guitar rig. Pengarna börjar ta slut så jag är nog tvungen att köra på SB kort ett tag. Men hur F-n ska man få ner Latencyn.. Upplevs som säkert 1 sekund. Datorn är Intel inside... Är det svår jobbat med KX? Finns det bättre drivisar? Kan man trolla med en mixer och ta lyssning genom den ,eller?? Jag vet nada, så förklara det så enkelt det går.. Tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 Använder du en mixer, så kan du monitorlyssna genom den i stället för att lyssna genom Cubase när du spelar in live - och det spelar ingen roll om du har 10 sekunders latency i så fall... 🙁 Däremot är det problem när du spelar på VSTi eller om du vill monitorlyssna med Cubase-effekter, eftersom du inte kommer ifrån latencyn där... KX-drivers vet jag däremot ingen om, så där får någon annan ta över... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Palm Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 Sitter själv med en p4, 2Ghz o 512 internt, samt ett SBAudigy2. Fick ner latency från 30ms till 5ms utan vidare när jag bytte till KX, 2.5-nånting går för det mesta bra det också om jag inte har för mycket jox igång, då kan det börja knastra lite, särskilt om jag slarvat och kört igång burken i "vanligt" läge.. Hade jag inte hittat KX-drivarna hade jag slängt ut kortet för länge sen, nu tycker jag det duger utmärkt, iaf för mina modesta behov.. KX-drivarna är dessutom superstabila (till skillnad från Creatives som förutom att de smutsar ner datorn och beter sig olika varje gång man startar burken dessutom tar död på diverse andra program och drivisar). KX kan dock vara lite meckigt att få igång innan man fattar hur allt ska ställas in - läs FAQ:en ordentligt innan du börjar installera.. tror det är viktigt att du fått bort allt Creativemos innan du kör in KX. Lycka till.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest captain nemo Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 SB Live är hopplöst. Har inte provat andra drivisar, utan bytte till Audiophile 24/96 och det blev mycket bättre. Guitar Rig är ganska CPU-krävande, så var inte förvånad om det börjar lagga - du har ju inte den mest kraftfulla av PC:ar. //nemo Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusikMakaren Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 Körde länge med kX-drivare och SB-live och tyckte att det funkade riktigt hyggligt, men sen bytte jag till Audiophile 2496 och det blev verkligen ett lyft. Hursomhelst så hade jag problem med vissa versioner av kX-drivare, får man en som funkar ska man nog strunta i att uppgradera, fick alltid problem när jag försökte och behöll därför en gammal som fungerade bra. Det finns också en drivare som heter Asio4all http://www.asio4all.com/ som lär ska vara ännu stabilare, vet inte, jag har aldrig provat den... Hoppas det löser sig för dig! /Jan Olof Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Wheels Posted January 4, 2005 Share Posted January 4, 2005 Tackar för tipsen.. Jag kör nu med ASIO4all.. Det fungerar riktigt bra i cubase sx2.2.. Har problems när jag kör guitar rig som fristående prog..Har inte testat i cubase än men det går nog åt h-vete..hehe... Nå väl det ska nog fungera en vacker dag.. Annan fråga är dock hur man gör för att få Creatives Prodiky att spela vsti syntar?? Var inne i Devices och kolla men fatta inte halv 7... Har ni något att tillföra..Den är kopplad via vanliga tangentbordskontakten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts