Jump to content
Annons

Koppla samman 1/flera ljudkort till mixerbord?


debatt

Recommended Posts

Hej!

Visste inte riktigt om detta var rätt avdelning för denna fråga.

Men om man har ett redigt mixerbord av Prokvalitet, hur kopplar man ljudkort till det då?

Använder man ett eller flera ljudkort och hur seriekopplar man i så fall dessa ljudkorten?

Hur ser det ut kopplingsmässigt i en riktig studio av professionell kvalitet?

Använder man ljudkort överhuvudtaget?

Vad jag kanske egentligen eftersöker är en bra bok om hur man kopplar grejer i en Studio?

😄

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste förstås ha ett ljudkort med tillräckligt många in- och utgångar för att få ihop det.

Med ett mer "normalt" mixerbord kan du exempelvis köra med RME HDSP9652 (PCI) eller RayDAT (PCIe) - och externa omvandlare av god kvalitet till det. HDSP9652 kan du koppla in 3st 8-kanaliga AD/DA-omvandlare och en 2-kanalig (totalt 26 monokanaler in/ut) på - och RayDAT tillåter 4st 8-kanaliga och en 2-kanalig (totalt 34 monokanaler in/ut) externa omvandlare.

Det går i RME:s fall att köra 3st likadana kort med samma ASIO-driver, så du kan på så sätt tredubbla antalet in- och utgångar om det behövs - och de kommer att synka perfekt.

Behöver du fler kanaler än så, så är det MADI-system som gäller - och då börjar det springa iväg i pengar ännu snabbare...

När det gäller många kanaler så är PCI/PCIe lämpligast, eftersom Firewire är betydligt långsammare (och USB ännu långsammare).

Om du har gott om pengar, så är annars Protools HD-system standard i pro-studio-sammanhang - men då är det i princip ett fristående system som styrs av datorn och kan kanske inte räknas som ljudkort i vanlig mening...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Claes så käckt förklarar i sitt första stycke rör exempel på heldigitala ljudkort som kopplas till någon annan digital-analogomvandlare. MADI används ofta mellan ljudkort och digitala mixerbord. De flesta stora studios använder någon form av ProToolssystem men många använder andra omvandlare än Digidesigns egna - mytek, prism, lynx, SSL m fl har gjort sina egna piratkort som gör att man kan använda deras omvandlare med Pro Tools.

Nog är väl Pro Tools TDM-systemen att räkna som ljudkort de med, även om engelskans interface passar bättre än kort i många fall - särskilt för de många av oss som använder FireWire eller USB.

Annars om man inte har riktigt lika stora kanalantalskrav så kan man ju använda vilka ljudkort som helst så länge programmet man jobbar med kan jobba med flera ljudkort (eller som i Mac OS X slå ihop flera olika ljudkort till ett större virtuellt ljudkort). Metric Halo, RME och MotU har byggt egna lösningar för detta.

För den delen, rörande FireWire, så går det ju lätt att köra 32 kanaler per buss. Tror till och med att man kan köra 64 kanaler om man håller sig till single speed (44.1/48 kHz Fs)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Nu är jag bara budbärare i denna frågan (personligen för mina behov räcker min laptop och mitt USB2-ljudkort),

men nu har jag fått flera intressanta tips!! Jättetack!

Jag vet att han jobbat med Pro Tools (men numera Ableton Live 7!) och det blir Mac Quad-processor stationärt.

Virtuellt ljudkort...

Bra med jämförelsen firewire och PCIexpress där också.

Han ville ha ett redigt mixerbord (36 kanaler) till sin kommande Mac

🙁

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
TONHER (oregistrerad)

Hallå där!

Jag sparkar liv i den här gamla tråden igen.

Jag är dåligt insatt i det här med MADI och liknande system.

Går i tankar på att börja jobba halvanalogt.

Men jag tittar på bord i 64 kanalers storlek och har alltså ingen förståelse för större audio system.

Tittar på gammla Amek, Soundtracks, Harrison, SSL bord. Annars ser jag ingen poäng med att koppla in ett analogbord 😛

Jag har jobbat i Cubase sen -93 och känner inte att Pro Tools HD system är något för mig.

Ge gärna lite förslag på hur ett 64 kanalers system kan se ut i dag.

/ Tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där!

Jag sparkar liv i den här gamla tråden igen.

Jag är dåligt insatt i det här med MADI och liknande system.

Går i tankar på att börja jobba halvanalogt.

Men jag tittar på bord i 64 kanalers storlek och har alltså ingen förståelse för större audio system.

Tittar på gammla Amek, Soundtracks, Harrison, SSL bord. Annars ser jag ingen poäng med att koppla in ett analogbord 🙂

Jag har jobbat i Cubase sen -93 och känner inte att Pro Tools HD system är något för mig.

Ge gärna lite förslag på hur ett 64 kanalers system kan se ut i dag.

/ Tony

http://www.solidstatelogic.com/post/Xlogic...treme/index.asp

http://www.rme-audio.de/en_products_hdspe_madi.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...