Jump to content
Annons

'riktig' insert i ProTools / Digi002Rack..?


Niklas Gunhamn

Recommended Posts

Hur gör jag för att göra en traditionell insert på master i Pro Tools 8.0 LE? Har t ex en analog kompressor som jag gärna vill använda.

Har testat en metod; skicka ut mixen på Analog 7-8, genom kompressorn, in på Analog 7-8 och skapa en stereo-aux-kanal som skickar ljudet till mastern. Mastern har utgångarna på Analog 1-2.

MEN, sololyssningen fungerar inte då.

Som Bounce Source kan jag bara välja Analog 1-2 eller Bus 5-6.

Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag var du skulle jag välja att skicka alla kanaler till out 7-8, skapa en master på den kanalen och ställa in mixen så du blir nöjd. Ta signalen från 7-8, koppla till kompressorn och sen tillbaks in på 7-8. Gör ett audiospår med ingång 7-8 och slå på rec arm för det spåret. Tryck alt-k för att aktivera input only monitoring som gör att kanalen lyssnar på inkommande ljudsignal när den är recarmad.

Det steget är viktigt för att du ska kunna lyssna - om du har den i normalläget auto input kommer ljudspåret att bli tyst när du trycker play - enda sättet att höra din mix då blir att hela tiden spela in. Med input only aktiverad kan du spela upp samtidigt som du lyssnar på inkommande ljud från den kanalen.

Ut från det audiospåret skickar du till dina högtalare. När du ska spara ner kollar du att spåret är rec armat och trycker spela in. Denna metod kallas ofta för bounce/record to track och innebär att man spelar in ljudfiler till sitt spår istället för att använda bounce to disk.

Ett annat alternativ är ju att använda hardware insert-funktionen. Där väljer du utgångspar som insert i listan där man vanligtvis väljer pluggar (Istället för multi-mono eller multichannel väljer du i/o längst ner). Du måste ta in och ut signalen på parallella kanaler - skickar du ut på 7-8 måste du ta in på 7-8. Funkar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...