Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett externt Lexicon Alpha-ljudkort som jag använt för att reducera MIDI-latencyn i mina DAW-program (och för att få en ren utsignal). Nu har jag även börjat intressera mig för att spela in audio och undrar helt enkelt: vilken mikrofon ska jag ha för att få så bra ljud som möjligt? Alpha stödjer inte fantommatning så jag gissar på att jag behöver någon slags gain-burk eller fantom-nätadapter.

Som sagt, vad är det mest prisvärda alternativet i mitt fall?

Tack på förhand 🙂

Annons
Postat

När du tröttnat på att använda fina ord för att ansluta en mikrofon till ditt ljudkort,

kan du antingen ta hem och testa en dynamisk mikrofon som Sennheiser MD-441, en Shure SM-7 eller en EV RE-20. Eller varför inte en bandmikrofon i rätt prissegment som typ Beyer M160.

Ska du ha en kondensatormikrofon är du dock i behov av en preamp med +48 volt matningsspänning som då tillgodoser en kondensatormikrofons driftsbehov. P.s tänk också på att rummet du spelar in i påverkar programmaterialet du ställs inför i en mixsituation. En dynamisk mikrofon är inte lika upptagningskänslig för miljöljud runt mikrofonen men den är dock inte lika frekvensrik som en kondensator-dito. En kondning däremot tar oftast upp allt du matar den med men är å andra sidan mer känslig för rummet och andra närliggande faktorer som avgör om tagningen blir relevant för instrumenet den just upptagit.

Postat

(Heh, mitt glöggstinna försök till ironi gick i stå)..

Nejdå det borde inte bli problem med för lite gain. F.ö kostar en ok tvåkanals mikförstärkare med 48v inte värst mycket idag. Kanske lika bra att slå till på en extern förstärkare så att du är rustad inför framtida kondensatormikrofoninköp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.