Jump to content
Annons

Den här typen av lead, vad är det uppbyggt av?


johle

Recommended Posts

Hej alla glada musikfantaster!

Jag är fascinerad av leads som verkligen är medryckande, och detta är från en av mina absoluta favoritlåtar just nu (eller ja, sedan i somras), en remix av inga mindre än Axwell och Dirty South.

Det här med att kunna identifiera vilka grundkomponenter ett ljud är uppbyggt av för att sedan kunna återskapa det men med en egen "touch".

Jag tycker det känns riktigt svårt att kunna "bryta ner" detta ljud och säga vad det är uppbyggt av. Synthstråkar? För det är väl lite samples här?

Sen är jag VÄLDIGT intresserad av den här typen av delay och reverb. Vad är det för något? Jag är RIKTIGT kass på reverb och delays.

Ljudklipp:

http://knut.lennefalk.com/sd_sample.mp3

Alla tips, kommentarer eller tankar uppskattas! 😳

Ha en bra torsdagskväll!

MVH

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som en supersaw från en virus eller liknande, med ett chorus på. Den spelar i ackord. Sen ett bra reverb på, klart. 🙂

EDIT: Möjligtvis någon stereobreddare på det.

EDIT: Sen har det använts key follow, som gör att de lägre tonerna i ackorden är lite dovare, filtrerade.

EDIT: Kan det vara ett Lexicon-reverb av bättre modell? Det är iaf mycket diffusion och rätt lång predelat på reverbet.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett riktigt bra och hjälpsamt svar! Jag satt ett par timmar och trixade och lyckades åstadkomma något hyffsat nära. Men bara som referens klippte jag ihop först mitt ljud, och sen originalet direkt efter. Det är ändå en stor skillnad vad gäller "köttigheten", var ligger denna skillnad? Hus själva synth-ljudet eller i alla effekter runt omkring? Förresten, det där reverbet du nämnde, är inte det hårdvara? Jag har inga schyssta reverb så vad bör man spana in (mjukvara)? 😲

Tack igen för ditt hjälpsamma svar! 😆

MVH

Johan

EDIT: Glömde länken 😄http://knut.lennefalk.com/sd-test.mp3

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett riktigt bra och hjälpsamt svar! Jag satt ett par timmar och trixade och lyckades åstadkomma något hyffsat nära. Men bara som referens klippte jag ihop först mitt ljud, och sen originalet direkt efter. Det är ändå en stor skillnad vad gäller "köttigheten", var ligger denna skillnad? Hus själva synth-ljudet eller i alla effekter runt omkring? Förresten, det där reverbet du nämnde, är inte det hårdvara? Jag har inga schyssta reverb så vad bör man spana in (mjukvara)? 🙂

Tack igen för ditt hjälpsamma svar! 🙂

MVH

Johan

EDIT: Glömde länken 🙂http://knut.lennefalk.com/sd-test.mp3

Om du lyssnar i slutet av klippet så hörs tydligare ett annat instrument också som ligger lägre, låter nästan som ett pianos lägre toner. Men det är nog en synth.

En viktig komponent i detta fall är också hård kompression. Attacken i kompressorn gör att det känns som om slagen träffar hårdare!

Leadljudet låter som tidigare postare sa som en supersaw. Finns många ljud som jag letat länge efter och antar att många av dem ligger i just VIRUS syntharna som är så populära inom dansmusik, dock äger jag ingen hårdvarusynth.

Ett tips är dock Sylenth1 den synthen är det lätt att ratta sådana ljud i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lyssnar i slutet av klippet så hörs tydligare ett annat instrument också som ligger lägre, låter nästan som ett pianos lägre toner. Men det är nog en synth.

En viktig komponent i detta fall är också hård kompression. Attacken i kompressorn gör att det känns som om slagen träffar hårdare!

Leadljudet låter som tidigare postare sa som en supersaw. Finns många ljud som jag letat länge efter och antar att många av dem ligger i just VIRUS syntharna som är så populära inom dansmusik, dock äger jag ingen hårdvarusynth.

Ett tips är dock Sylenth1 den synthen är det lätt att ratta sådana ljud i.

Jo, virusarna har sitt ljud. Man känner igen det ganska lätt. Genomskinligt och fylligt. Jag ångrar att jag sålde min Virus C, den hade jag haft glädje av nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Off topic! Vad heter låten? Grymt skönt ljud! =)

MVH

P

The Temper Traps - Sweet Disposition (Axwell & Dirty South Remix)

Magiskt bra remix tycker jag. En av sommarens höjdpunkter 😛

Dock kass kvalitet på YouTube... Finns tyvärr inte på Spotify, "bara" originalet - som också är grymt bra.

ON TOPIC:

Har suttit och rattat ljud fram och tillbaka nu ett tag, det börjar helt klart att arta sig. Problemet ligger mer i de grymma reverben nu. Lite klurigare att få det att sitta snyggt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade den på Beatport https://www.beatport.com/en-US/html/content...t%20Disposition

Tack för hjälpen!

The Temper Traps - Sweet Disposition (Axwell & Dirty South Remix)

Magiskt bra remix tycker jag. En av sommarens höjdpunkter 😳

Dock kass kvalitet på YouTube... Finns tyvärr inte på Spotify, "bara" originalet - som också är grymt bra.

ON TOPIC:

Har suttit och rattat ljud fram och tillbaka nu ett tag, det börjar helt klart att arta sig. Problemet ligger mer i de grymma reverben nu. Lite klurigare att få det att sitta snyggt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

The Temper Traps - Sweet Disposition (Axwell & Dirty South Remix)

Magiskt bra remix tycker jag. En av sommarens höjdpunkter 🙂

Dock kass kvalitet på YouTube... Finns tyvärr inte på Spotify, "bara" originalet - som också är grymt bra.

ON TOPIC:

Har suttit och rattat ljud fram och tillbaka nu ett tag, det börjar helt klart att arta sig. Problemet ligger mer i de grymma reverben nu. Lite klurigare att få det att sitta snyggt 🥰

Glöm inte delay!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...