Jump to content
Annons

Val av Hårddisk till datorbygge.


Ritchie92

Recommended Posts

Hejsan!

Jag ska bygga ny studiodator nu efter jul. Det kommer bli en rätt så schysst rig med i7 920, EVGA SLI LE, 6 Gig 16000 mhz DDR3 Ram osv...

Det Jag vill fråga är om det behövs en Western Digital Velociraptor 10000 rpm eller om man klarar sig på en Western Digital Caviar Black 7200 rpm.

Min andra fråga är vad ni tycker jag ska lägga krutet på i sånna fall. 1000 rpm på systemet eller på själva inspelningsdisken. Jag har bara råd med en Velociraptor för tillfället så ja vill veta var det räcker med 7200 rpm.

Jag kommer beställa dagen efter julafton då jag väntar mig lite klappade pengar så jag är tacksam för snabba svar. 🙂

Tack på förhand/

Ritchie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förslagsvis håll dig till 7200 RPM då den blir både tystare och kallare än en 10 000 RPM.

Det du ska titta efter är vilken dataöverföringshastighet den klarar av både i skriv och i läs hastighet..

Sen kan du kolla efter hårddiskar som är AV märkta (Audio Video) t.ex http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=280

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad ditt behov är.

Jag kör 34 wav-kanaler parallellt i 3 timmar i upplösningen 24bit, 48khz och behöver inte en 10 000 disk. Datorn stånkar inte ett smack (med i7). Flyter på lika bra som om det skulle vara endast ett spår.

Har du dubbelt så många audiospår så kanske det börjar närma sig ett behov av 10 000...men de är säkert dyrare och slits snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör systemet på en standard och inspelningarna på en 10000rpm. Men jag köpte en relativt liten denna gången, 160 gig tror jag. Det räcker gott för de projekten jag har aktiva (sen har jag diverse lösa firewire och usb-diskar till backup). Jag föröker att ha så lite onödigt på den som möjligt.

Jag har ofta 16-20 trummspår och inte sällan 100 spår totalt så det går åt en snabb disk. Jag köper nog en SSD efter nyår för att få upp hastigheten ytterligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då verkar det som att jag kan klara mig på 7200 på alla diskar då, jag kör inga större sessioner med livetagnigar eller dyl. Men jag strömmar mycket samplingar mest i form av t.ex Superior Drummer, men som det är nu funkar det finfint. Det enda jag inte vill är att en hårddisk slöar ner systemets kapacitet, men av det ni säger verkar det lugnt, 7200 är ju inte så segt i sig heller.

På Western Digital Caviar Black är det 300 MBps, tror ni det räcker för att spela in och driva samplingar från pluggar? Sen så räcker det antagligen fint med en 7200 rpm på systemet också antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte göra som de flesta som har behov av prestanda? D v s; köp totalt tre diskar:

1 System & program (behöver inte vara något märkvärdigt och behöver inte vara stor)

2 Ljudspår (och ev. lite samplingsbibliotek)

3 Samplingsbibliotek

Och jag skulle absolut inte kasta pengar på en dyr 10000-varvare som låter som ett reaplan:

” A single modern drive is perfectly capable of running perhaps 80 tracks of 24-bit/96kHz audio (and lots more at lower sample rates)” *

* http://www.soundonsound.com/sos/apr09/arti...es_0409.htm#top

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Folk säger att 5200 rpm räcker gott om den är bra så 7300 räcker verkligen gott och väl. Över 50 kontinuerliga spår då har man nog tänkt fel från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behovet av en snabb disk e störst vid inspelning för min del... Det blir ofta relativt många mikar (16-20) på trummor och ibland tre spår elbas som spelas in samtidigt. Med många omtag och olika delar så blir det en hel del information åt båda hållen. Menar om trummisen vill lägga om tex halva versen så får en slö disk det tungt. En helt tom 7200-disk klarar det garanterat men tyvär blir ju informationen ofta lite utspridd vilket gör att den levererar under specad hastighet.

Ang oväsen: tycker inte min snabba disk stör speciellt mycket, lite mer än min 7200 kanske men defenitivt inte "som ett reaplan" 😉

Som jag skrev tidigare så tänker jag testa en SSD, tror det kan funka riktigt bra. Nån som har erfarenhet av SSD??? Tror livslängden är OK på dom nya eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...