Jump to content
Annons

Frågor om mixerbord och Digitalporta


GKAKND

Recommended Posts

Hallå alldeles ny i forumet.

jag har lite frågor angående lite inspelningar jag och några vänner håller på med i våran replokal och hade varit tacksam för svar

Såhär är det, Vi spelar in i en 16 kanalers digitalporta utan mixer emellan alltså mickar vi upp förstärkare och trummor osv.

men grejen är att ljudet blir så väldigt tomt på ett sätt grötigt och överdistat. så tänkte höra om man kopplar en mixer emellan micen och porta och spelar in kan man då på nått sätt få in lite mer tyngd i låtarna och kanske få det att inte låta så grötigt.

Ursäkta om jag varit otydlig men är lite svårt att förklara

Här har ni lite låtexempel:

http://www.youtube.com/watch?v=MX-BqJEXrxY...feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=eBwJZHCP53k...feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=R8dvZ_0cwkQ...feature=channel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vadå tomt och överdistat? Jag tyckte det lät jättevackert! 😄

Skoja bara. Har ni kollat så inte gainrattarna till mickingångarna står på max? Eller också kanske ni har fått det att styra över på mastern, eller stereospåret som det kallas. Styr det över digitalt så blir det en otäck dist, vare sig det är i en porta eller om man spelar in med dator. En vild gissning av mig så tror jag inte det blir annorlunda till det bättre om ni sätter dit en mixer mellan mickar och porta.

Berätta lite mer vilken porta ni har, och vilka mickar ni har, samt hur ni kopplat upp grejerna. Jag tror ni (bland flera andra små misstag) haft för mycket mastervolym på när ni mixat. Nästa gång blir det nog lite bättre, lite krångel ska det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att koppla in en mixer i digiportan kommer inte göra någon större skillnad ifall ni inte pungar ut ordentligt för en bra mixer.30 000 å uppåt.

Men som sagt spela in med lägre gain in i digiportan och mixa låtarna sedan i en DAW tex Logic , Cubase , Pro Tools etc

i det skedet kommer ni kunna få separation , definition och volymen ni vill ha på era låtar ni vill ha samt effekter och annat som lyfter låtarna.

Resultatet av det man spelar in på en digiporta är sällan slutresultatet man vill presentera.

Lyssnade på ett av exemplen och det lät ju inte så bra måste jag säga.

Tror att det även brister i lokalen , placeringen av mickar , etc etc .

Om det går pröva att spela in låten i omgångar , tex Bas & trummor först , sedan gitarr , sedan sång.På så vis har ni inte så mycket läck in i mickarna vilket jag tror bidrar till att det låter grötigt.

men grejen är att ljudet blir så väldigt tomt på ett sätt grötigt och överdistat. så tänkte höra om man kopplar en mixer emellan micen och porta och spelar in kan man då på nått sätt få in lite mer tyngd i låtarna och kanske få det att inte låta så grötigt.

Det är det som kallas mixning , och finns hundratals trådar om det här och på internet.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni ett roligt ösigt punkgäng med noll erfarenhet av datorer och sån skit, kanske det är bättre att skaffa en sån här ny videofilmnings-ZOOM? Filma när ni öser på och lägg ut det på tuben. Skitenkelt ska det vara både att filma och att ladda upp på youtube har jag läst.

Jag tror dessutom att en del så gott som aldrig enbart lyssnar på cd-skivor, man vill se hur banden ser ut och uppför sig också annars skiter man i dem. Att ljudinspelningen inte blir superperfekt ljudmässigt bryr sig de flesta inte heller om, huvudsaken man ser de vackra bandmedlemmarna härja loss.

Link to comment
Dela på andra sajter

för fan, det här va ju asgöddigt! rått som fan, så det ska va. Själv tycker jag ljudet var gött, det gäller ju trots allt sjukt rå punk här 😛 Men kan väl förstå att ni vill låta lite mer proffs för att konkurrera med resten av punkeliten! Egentligen ligger det mycket i mixen tror jag, ni har ju själva inspelningsljudet rått som fan, och det är väl lite huvudsaken? Men jobba mycket med nivåer skulle jag säga, virveln tar ju till exempel oerhört mycket plats. Ner med den rejält. Panoerera ut vissa element mer också, gitarrer mer åt sidan osv. Efter det tror jag ni har nåt på gång, det är trots allt dödskitig punk vi snackar om, det SKA va rått!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni nånting alls att lyssna i föresten, monitorer eller hörlurar?

Om man kan lyssna i lurar samtidigt som man placerar mickarna vid trummorna är det bra. En slår på trummorna, en flyttar micken och en tredje lyssnar och kommer med förslag; lite närmare, lite högre upp osv. Distar tex virvelmicken redan när ni spelar in går det inte att fixa till efteråt. Tänk på att virveln på nära håll låter nåt rent enormt. En del mikrofoner klarar inte av det ljudtrycket heller, utan det distar redan i micken, och det kan man inte skruva bort, då måste man flytta iväg micken kanske en hel meter eller mer från virveln. Bättre att byta mick till tex en Shure SM57, eller nån av SM57-kopiorna och vrida ner gainratten på portan rejält. Gainratten har säkert en liten diod som blinkar när det styr över. Vrid först upp så att det börjar blinka, vrid sen ner så det precis slutar blinka när trummisen slår som värst. Sen gör ni lika med alla mickarna även de till gitarr osv. Det går att få bra trumljud med bara två trummickar, en på bastrumman och en enda ovanför som tar in allt annat som virvel, pukor och cymbaler. Men då gäller det att hitta det perfekta läget där micken hamnar ungefär lika långt från alla trumdelar. Man kan tom få till trummorna med bara en mick om man sätter den snett framför/ovanför baskaggen.

Ni har ju ett ruggigt ös, så det är klart att ni ska göra en cd!

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första tack för alla bra tips och alla fina kommentarer om bandet 😉.

Ja vi lägger ju trummor först och ställer rattarna precis så det inte börjar blinka i dioderna, grejen man får prova är ju att flytta bak micen lite från gitarr stärkaren för det är ju den som låter mest illa tycker jag iaf. virveln skall såklart ned en aning, vi har ju precis börjat med Cubase jag och sångaren så vi sitter för fulla muggar 2 dagar i veckan i replokalen och försöke mixa och trixa.

Kanske skall lägga nya gitarrer idag på 1 låt då skall jag verkligen ta del av era tips.

Återkommer med svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...