Jump to content
Annons

Roland TD-4KX eller TD-9K


Tilly

Recommended Posts

Tjena alla!

Jag ska i Januari inhandla ett digitalt trumset. Och valet står mellan TD-4KX eller TD-9K.

Och det är nånting i denna prisklass jag har tänkt mig. Runt 14000 - 15000:- alltså.

TD-4KX gillar jag då den har V-pad på varje pad så att säga.

Tycker man får en bättre känsla.

Negativa är att modulen TD-4 inte har någon MIDI-IN, vilket gör att jag inte kan trigga padsen via MIDI om jag nu skulle vilja det.

TD-9K har dock detta! MIDI-IN.

Negativa är att det bara är snare-paden som är V-pad och de andra trigger-pads.

Jag vet att man kan köpa till detta senare (?).

TD-9KX finns ju också men det ligger över min budget för tillfället.

Jag har även förstått att TD-9 ska ha bättre ljud och mer redigerings möjligheter.

Vad hade ni valt?

Just nu lutar det åt TD-9K då modulen har MIDI-IN.

Dessa V-pads, ligger ju runt 2000:- klassen. Och vad jag har fattat så ska det kunna gå och byta ut dessa trigger-pads mot just V-pads senare om man vill det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena alla!

Jag ska i Januari inhandla ett digitalt trumset. Och valet står mellan TD-4KX eller TD-9K.

Och det är nånting i denna prisklass jag har tänkt mig. Runt 14000 - 15000:- alltså.

TD-4KX gillar jag då den har V-pad på varje pad så att säga.

Tycker man får en bättre känsla.

Negativa är att modulen TD-4 inte har någon MIDI-IN, vilket gör att jag inte kan trigga padsen via MIDI om jag nu skulle vilja det.

TD-9K har dock detta! MIDI-IN.

Negativa är att det bara är snare-paden som är V-pad och de andra trigger-pads.

Jag vet att man kan köpa till detta senare (?).

TD-9KX finns ju också men det ligger över min budget för tillfället.

Jag har även förstått att TD-9 ska ha bättre ljud och mer redigerings möjligheter.

Vad hade ni valt?

Just nu lutar det åt TD-9K då modulen har MIDI-IN.

Dessa V-pads, ligger ju runt 2000:- klassen. Och vad jag har fattat så ska det kunna gå och byta ut dessa trigger-pads mot just V-pads senare om man vill det?

Jag skulle satsa på bättre pads än midi in! Tycker Roland gör riktigt kassa trumljud, snålt tilltaget med multipla samplingar. Låter k-pist/ärtbössa så fort det blir många snabba slag på raken! Däremot så är padsen riktigt bra på dom större modellerna! Och då kan du slå till på annat som typ Superior 2.0 eller BFD/Addictive drums och ta ljuden därifrån som är otroligt mycket bättre än Rolands egna!

Börja med bra pads och bygg sen på med bättre ljud undan för undan. Kommer ju alltid en massa uppgraderingar och add-ons.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

TD-4KX har MIDI-UT.

Men jag vill även ha MIDI-IN.

Jag tycker att ljuden i TD-9 håller måttet.

Sen finns det ju alltid flera saker som man kan ändra på. Och mkt går ju att fixa till i mixen.

Jag skulle helst inte vilja behöva köpa ett till trumbibliotek till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

lol, jag får gå på snyggheten 😛

4KX är ju klart snyggast då de har riktiga pads!

Men köper jag ett 9K så kommer jag köpa till 3 st v-pads längre fram.

Så hon kommer bli lika snygg 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

lol, jag får gå på snyggheten 😛

4KX är ju klart snyggast då de har riktiga pads!

Men köper jag ett 9K så kommer jag köpa till 3 st v-pads längre fram.

Så hon kommer bli lika snygg 😄

Om du ändå tänker köpa till nya pads så varför inte nian 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är sant.

Där gav du ju mig mitt svar.

Fan Pazo, du har svar på allt. lol

Jag har väl egentligen bestämt mig för 9an.

Men jag är ändå lite fundersam på dessa trigger-pads.

Eftersom jag inte vet hur långre fram jag kommer köpa dessa v-pads så

vill jag klara mig ett "tag". 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hammurajen (oregistrerad)

Hur går det med trumköpet? Jag går också i digitaltrummköpartankar. Har börjat tröttna på det sanslösa oväsen som det akustiska setet sprider i replokalen. Men jag har också väldigt svårt att bestämma mig. Som med allt annat så får man ju bättre grejer om man bara lägger till lite extra pengar hela tiden... :rolleyes: I replokalen har vi ingen dator så möjligheten att kunna köra ex EZ-Drummer via MIDI är av sekundär betydelse. Har riktat in mig på ett Rolandset men är inte helt säker. Yamaha-prylar brukar väl ha ganska bra kvalitet och ligger väl snäppet under motsvarande Roland i pris. Men jag tycker att deras trummor ser lite plastigare och tråkigare ut. Ett DTXpress IV kanske skulle kunna vara ett alternativ. Vet inte om det här Youtubeklippet ger dem helt rättvisa (stör mig lite på hi-hat och ride här):

"KillwithSkill" och "Emil" dissar ju helt soundet i Rolands moduler men i det här demoklippet tycker jag att nya TD-4 låter riktigt bra för sin prisklass:

Som ett budgetalternativ skulle nog ett begagnat TD-6 faktiskt också kunna duga. Hänger med ganska bra än (ett klipp med några år på nacken):

KX-seten med skinn-pads är ju förstås mer lockande. Dels för spelkänslan men även för att virvel-paden är större. Den minimala virveln i de enklare seten stör mig nästan mer än att pukorna har gummi-pads. Om man, som sagt, "bara" lägger till några tusen så får man ju ett TD-9KX-set och det tycker jag verkar vara rena dröm-setet:

Fast då är vi uppe i 20 000-kronors-klassen och det var egentligen mer än vad jag hade tänkt lägga ut. Men å andra sidan är man ju då nästan uppe i samma prisnivå som 2Box Drumit Five som med både spelkänsla, sound och latency (igen kulspruteeffekt här inte) lär ska sopa banan med både Roland´s och Yamaha´s 60 000-kronors-set. Så då är väl det egentligen väldigt billigt...

Beslutsångest... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...