Jump to content
Annons

Filter i FL Studio 9


Linusje

Recommended Posts

Hej,

Jag skapar den här tråden då jag inte inte är säker på hur jag ska specificera mitt problem så att jag skulle kunna söka efter liknande trådar i forumet.

Hur som helst så är det så att jag länge har funderat på hur man kan göra HP/LP-"fade"-filter, dvs. låta ett mixerspår gå från att filtrera bort alla längre frekvenser till normalläge, och vice versa med höga frekvenser.

Jag förstår att det har att göra med Automation clips på något sätt, men jag vet inte hur jag ska gå till väga för att få till det. Så därför ber jag nu om er hjälp.

Tack på förhand.

PS. Ja, jag är nybörjare ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja ☺️

Börja med att öpnna Mixern [F9] sen skickar du pluggen eller vad det är du ska automatisera till en kanal [CTRL+L]. Sen lägger du till Fruity Filter eller Fruity Free Filter, båda funkar med den första är enklare o börja med.

Sen väljer du antigen LP, BP eller HP oc ställer in önskad resonans. LP är oftast snyggaste och fadea in med. Ställ LP på max och de andra på noll [HP och BP].

Sen högerklickar du på Cutoff Freq ratten och väljer Create Automation Clip. Då kommer den upp i playlisten sen ställer du bara in hur den ska gå. Högerklicka inuti clipen för och göra fler punkter som du kan styra annars är det bara o flytta dem med Vänster knappen.

Hoppas du har fått svar på din fråga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ☺️

Börja med att öpnna Mixern [F9] sen skickar du pluggen eller vad det är du ska automatisera till en kanal [CTRL+L]. Sen lägger du till Fruity Filter eller Fruity Free Filter, båda funkar med den första är enklare o börja med.

Sen väljer du antigen LP, BP eller HP oc ställer in önskad resonans. LP är oftast snyggaste och fadea in med. Ställ LP på max och de andra på noll [HP och BP].

Sen högerklickar du på Cutoff Freq ratten och väljer Create Automation Clip. Då kommer den upp i playlisten sen ställer du bara in hur den ska gå. Högerklicka inuti clipen för och göra fler punkter som du kan styra annars är det bara o flytta dem med Vänster knappen.

Hoppas du har fått svar på din fråga 🙂

Oh ja, tack =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja 😠

Börja med att öpnna Mixern [F9] sen skickar du pluggen eller vad det är du ska automatisera till en kanal [CTRL+L]. Sen lägger du till Fruity Filter eller Fruity Free Filter, båda funkar med den första är enklare o börja med.

Sen väljer du antigen LP, BP eller HP oc ställer in önskad resonans. LP är oftast snyggaste och fadea in med. Ställ LP på max och de andra på noll [HP och BP].

Sen högerklickar du på Cutoff Freq ratten och väljer Create Automation Clip. Då kommer den upp i playlisten sen ställer du bara in hur den ska gå. Högerklicka inuti clipen för och göra fler punkter som du kan styra annars är det bara o flytta dem med Vänster knappen.

Hoppas du har fått svar på din fråga 😲

HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA...xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att öpnna Mixern [F9] sen skickar du pluggen eller vad det är du ska automatisera till en kanal [CTRL+L]. Sen lägger du till Fruity Filter eller Fruity Free Filter, båda funkar med den första är enklare o börja med.

Sen väljer du antigen LP, BP eller HP oc ställer in önskad resonans. LP är oftast snyggaste och fadea in med. Ställ LP på max och de andra på noll [HP och BP].

Sen högerklickar du på Cutoff Freq ratten och väljer Create Automation Clip. Då kommer den upp i playlisten sen ställer du bara in hur den ska gå. Högerklicka inuti clipen för och göra fler punkter som du kan styra annars är det bara o flytta dem med Vänster knappen.

Bra början.

Ett annat alternativ är att automatisera från EQn, kanske lite krångligare men det är lite mer visuellt representativt över frekvenserna och dessutom har du mer kontroll över fler band och kan svepa in dig i riktigt konstiga svep. Lite överkurs kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra början.

Ett annat alternativ är att automatisera från EQn, kanske lite krångligare men det är lite mer visuellt representativt över frekvenserna och dessutom har du mer kontroll över fler band och kan svepa in dig i riktigt konstiga svep. Lite överkurs kanske.

Hur skulle jag gå till väga i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra början.

Ett annat alternativ är att automatisera från EQn, kanske lite krångligare men det är lite mer visuellt representativt över frekvenserna och dessutom har du mer kontroll över fler band och kan svepa in dig i riktigt konstiga svep. Lite överkurs kanske.

Jo absolut men kändes som överkurs i detta fallet 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle jag gå till väga i så fall?

* Lägg en Fruity parametric EQ2 till en kanal.

Kolla på bilden här:

http://flstudio.image-line.com/documents/g...atorsandfx.html

* Välj ett band du vill svepa (4 i bilden) och typ (1)

* Ställ in frekvensomfånget (3)

* Högerklicka på motsvarande BW pott (3) och välj automate så kan du automatisera svepet av det frekvensbandet.

Ytterligare överkurs (ja Emili ;-))är att kombinera detta med en x/y kontoller tex och samtidigt som man sveper kanske förändra själva frekvensomfånget.

Hoppas det var någorlunda förståeligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

* Lägg en Fruity parametric EQ2 till en kanal.

Kolla på bilden här:

http://flstudio.image-line.com/documents/g...atorsandfx.html

* Välj ett band du vill svepa (4 i bilden) och typ (1)

* Ställ in frekvensomfånget (3)

* Högerklicka på motsvarande BW pott (3) och välj automate så kan du automatisera svepet av det frekvensbandet.

Ytterligare överkurs (ja Emili ;-))är att kombinera detta med en x/y kontoller tex och samtidigt som man sveper kanske förändra själva frekvensomfånget.

Hoppas det var någorlunda förståeligt.

Bra där 🙂! Har du funderat på att börja skriva FL tutorials 🙂 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Bra där 😄! Har du funderat på att börja skriva FL tutorials 😛 ?

Tack

Ja det kanske jag ska göra. Warbeats får se upp. Ska kalla det Peacebits!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...