Jump to content
Annons

Mitt studio bord


PaxGreger

Recommended Posts

Jag ville ha ett special bord som passade mina grejer.

Men hittade inga som passade mig. Och som var stort nog. 240 cm breda, 120 cm djup. Hel MDF skiva.

Har allt värktyg som behövs liggande från tidigare jobb.(snickare)

Sågar, fräs, el hyvel, skruvdragare, samt lite annat som gör jobbet lättare.

+ många timmar...

Beställde 4 MDF skivor och ALU detaljer till hörn och rack.

Idag klar med all sågning. 2 st. hurtsar klara till spackling och grundmålning.

Börjat med topp delen som monitor och skärm står på. Tar mycket tid. Då det ska fräsas spor för ljus och kablar, och i framkant - ger snyggare detalj.

Laddar upp bilder senare i veckan.

//PG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det ser ju fint ut. Dock tror jag du kommer få nackspärr av bildskärmarnas placering.

Hehe. Kanske. Bildskärmarna kan lutas framåt.

Men om jag lutar mig bak i stolen funkar det kanske. 😉

Jag vet det blir lite högre än normalt. Men för att få plats för alla grejer måste det bli så.

Bättre kanske utan hjul...

//PG

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Kanske. Bildskärmarna kan lutas framåt.

Men om jag lutar mig bak i stolen funkar det kanske. 😆

Jag vet det blir lite högre än normalt. Men för att få plats för alla grejer måste det bli så.

Bättre kanske utan hjul...

//PG

Jag skulle allvarligt tänka om när det gäller monitorplaceringen. Det är de du tittar på mest och det där kommer ge nackskador. Jag har mina med skärmen i nederkant på bordet (se bild) och på så sätt får jag både rätt arbetsergonomi samt kan titta över dem genom studiofönstret. Har du inget fönster du behöver titta igenom så sätt lite av dina rackprylar ovanför skärmen istället om du tvunget måste ha dem så nära.

2329751400_dd11dddec4_o.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag håller med Audiorent.

En väldans massa rack, har du så mycket prylar att stoppa in?

Vad är Behringer 10" och amp CD? Det är inget som du kan stoppa in i något av racken?

Jag har sett studiobord på bild som t. om. har en nedsänkning som skärmarna står i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle allvarligt tänka om när det gäller monitorplaceringen. Det är de du tittar på mest och det där kommer ge nackskador. Jag har mina med skärmen i nederkant på bordet (se bild) och på så sätt får jag både rätt arbetsergonomi samt kan titta över dem genom studiofönstret. Har du inget fönster du behöver titta igenom så sätt lite av dina rackprylar ovanför skärmen istället om du tvunget måste ha dem så nära.

2329751400_dd11dddec4_o.jpg

Vad är det för monitorer på bilden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns på din ritning som om du borde tänka över monitorhögtalarplaceringen, det är ju trots allt det som är viktigast, man mixar ju inte med ögonen utan med öronen, så för mig skulle första prio vara hur dina monitorhögtalare står.

Link to comment
Dela på andra sajter

usch! sånna där bord är skit fula tycker jag. mitt nya bord kommer bli en blandning mellan Argossy bod och gammalt api mixerbord.

angående skärmarna så är det väl bäta att placera dom så man tittar rak på dom. att glo neråt är väl lika dumt som uppåt.

Orkar inte skriva själv så jag tar första träffen på google istället (jadå, jag är lat):

http://www.bth.se/for/stud_hals.nsf/sidor/...33;OpenDocument

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar alla för bra idèer till lösningar.

Tyvärr måste jag prova efter den ritning jag har gjort.

Allt är sågade och klart till montering.

Jag är 190 cm hög, min stol är också stor.

MEN - om det visar sig att jag får nackspärr måste jag göra nåt åt det.

Klart jag hoppas det fungerar. Men samtidigt obs på problemen.

Bygga ner skärmarna kan helt klart vara en lösning.

Tack till alla... 😄

(PS. Thomann kollade jag på, ungefär i samma höjd som mitt, men för litet.. DS) 😠

//PG

Link to comment
Dela på andra sajter

usch! sånna där bord är skit fula tycker jag. mitt nya bord kommer bli en blandning mellan Argossy bod och gammalt api mixerbord.

angående skärmarna så är det väl bäta att placera dom så man tittar rak på dom. att glo neråt är väl lika dumt som uppåt.

Svar nej. Att titta snett neråt är absolut det rätta för nacken vilket också artikeln som Lee länkade till bekräftade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns på din ritning som om du borde tänka över monitorhögtalarplaceringen, det är ju trots allt det som är viktigast, man mixar ju inte med ögonen utan med öronen, så för mig skulle första prio vara hur dina monitorhögtalare står.

Monitorerna kommer i exakt höjd med min näsa. 😠:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om hur monitorerna/skärmarna ska stå så såg jag en intervju med Cobra Starship här om dagen! Dom såg ut att ha en ganska smaskig studio med bra placering på monitorerna och skärmarna!

har vi den! 😉

MVH pillF

TACK för mycket bra link.

Skitt....

Ser ut som jag får göra ett bord till. Och sälja detta..?? eller..............

Men först måste jag prova om det fungerar med höjden till skärmarna.

//tacksam PG

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mer på att de ser ut att vara placerade väldigt brett isär på bilden

obbbsss 😄

Klart dom måste vara riktade, och inte så långt ifrån.

Skärmade är dom, så intill skärmarna är inget problem.

Tackar för tips. Svårt att hålla koll på allt.

Bygget ser ut att bli lite försenad. Fräsen var för gammal, sönder nu. hehe

Bästellde ny. Hämtar i morron.

Näste vecka mer troligt för upload av bilder.

Lacka allt, kanske veckan efter.

Sen är det JUL. hej och hopp...

//PG

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om hur monitorerna/skärmarna ska stå så såg jag en intervju med Cobra Starship här om dagen! Dom såg ut att ha en ganska smaskig studio med bra placering på monitorerna och skärmarna!

har vi den! 🙂

MVH pillF

Japp! Precis så ska ett studio bord se ut. Fan va roligt att vara 2st som jobbar. Hade kunnat sitta hur länge som helst om man hade någon att bolla saker med. Tack för länken. Sitter i skrivande stund och lyssnar på deras senaste album Hot Mess, och känner att jag nog kommer att köpa det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK för mycket bra link.

Skitt....

Ser ut som jag får göra ett bord till. Och sälja detta..?? eller..............

Men först måste jag prova om det fungerar med höjden till skärmarna.

//tacksam PG

Hehe ja varför inte? Kanske nya verksamheten, eller kanske till och med nya jobbet? Vem vet? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe ja varför inte? Kanske nya verksamheten, eller kanske till och med nya jobbet? Vem vet? 😄

😄

Nej - tror inte det.

Det tar för lång tid, och det har jag inte för mycket av.

Men att hjälpa en och annan kan säkert fungera...

Idag vill jo alla ha specialbyggd efter sina behov och prylar.

//PG

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Nej - tror inte det.

Det tar för lång tid, och det har jag inte för mycket av.

Men att hjälpa en och annan kan säkert fungera...

Idag vill jo alla ha specialbyggd efter sina behov och prylar.

//PG

Hehe nej jag var ju inte sådär jätteseriös. Men en idé kanske! Om jag visste hur man byggde bord, eller rättare sagt "saker över huvudtaget" kanske jag hade gjort det haha. Men om någon tex. vill ha ett bord specialbyggt så får du ju idéer på samma gång? 🙂

Japp! Precis så ska ett studio bord se ut. Fan va roligt att vara 2st som jobbar. Hade kunnat sitta hur länge som helst om man hade någon att bolla saker med. Tack för länken. Sitter i skrivande stund och lyssnar på deras senaste album Hot Mess, och känner att jag nog kommer att köpa det 😉

Precis. Det är något jag verkligen saknar. Man märker ju hur kompisarna blir nästan avundsjuka för att man kan ett program. Då vill dom också börja. Men det kan ju vara hyffsat segt att sitta och lära upp en kompis baaara för att få en bandmate. Det känns nästan lite overkill hehe. Iofs har min barndomskompis gjort musik i kanske 5-6 år. Men tyvärr bor han uppe i Haparanda så det kan ju bli lite svårt med avståndet 🙂

Jag har faktistk inte lyssnat på albumet. Tror jag ska göra det på en gång. Jag gillade iaf låten på youtube länken! 🙂

EDIT: Ett annat band jag kan tipsa om är ju (Frankmusik). Jävligt poppigt med elektroniskt sound över det. Jag gillar det som faaen! 🙂

/pillF

Redigerat av philmeizter
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Det är något jag verkligen saknar. Man märker ju hur kompisarna blir nästan avundsjuka för att man kan ett program. Då vill dom också börja. Men det kan ju vara hyffsat segt att sitta och lära upp en kompis baaara för att få en bandmate. Det känns nästan lite overkill hehe. Iofs har min barndomskompis gjort musik i kanske 5-6 år. Men tyvärr bor han uppe i Haparanda så det kan ju bli lite svårt med avståndet 😛

Samma här.

Det har varit skönt att ha en person man litar på att hjälpa till med lyssning och idéer till MIX.

Tidigare har det varit så att jag ger mera hjälp än vad jag får tillbaks. Känns då inte helt OK.

Om jag ska samarbeta med nån, vill jag det ska vara en som KAN keyboard. Eftersom det är mitt sämsta instrument...

//PG

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här.

Det har varit skönt att ha en person man litar på att hjälpa till med lyssning och idéer till MIX.

Tidigare har det varit så att jag ger mera hjälp än vad jag får tillbaks. Känns då inte helt OK.

Om jag ska samarbeta med nån, vill jag det ska vara en som KAN keyboard. Eftersom det är mitt sämsta instrument...

//PG

Precis. Du tänker exakt som mig. Det känns samma här att man kan ge bättre idéer till någon än man själv lyckas utföra. Därför man egentligen borde vara 2 så man får den rätta feedbacken och som du säger, en bra mix! 😳

Instrumentmässigt kan det ju vara bra om andraparten kan lite av allt möjligt. Själv kan jag inget instrument sådär rakt av (vilket är lite halvkasst). Men gitarr är väl mitt mål! haha.

/pillF

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hehe, nej det var inte skiten som spruta, Själv om det kanske har varit bättre resultat. 😆

Skämt å sida... 🙂

Köpte en färg spruta på Cla... Ohls.... /#=)(/# #?)(/#%"%

Den fungerade i ca. 10 minuter. Sen kom det ingen mer färg.

Tror ni jag var glad då??? glad ingen hörde mig, eller gjorde ni...??

Då fick jag gå tillbaks till första idéen. Använda kompressor med spruta som jag VET fungerar.

Och resultatet blev MYCKET bättre. Varför jag inte använde den från start.

JO - jag vill ha det lite tystare. Kompressorn står i samma rum, och är inte av dom minste.

I alle fall, är på gång. Förste strök med grundning är avklarat. I morra är det andra strök. Fredag, förste ström med svart...

Jag fick göra om lite i design. 3 små fack med 19" rack, och 1 till keyboard, kombinerat interack grejer...

Passade perfect. Tror det blir OK...

Ha det fint i kylan. Elda på.....

//PG

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...