Jump to content
Annons

T.Bone mic screen


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons
thrinithan (oregistrerad)

Jag har själv funderat på skillnaderna mellan dom där två.

Det första jag lägger märke till är att densiteten på SE Electronics verkar vara högre. Den ser liksom fetare och fastare ut i själva absorberingsmaterialet. Detta bidrar ju vilka frekvenser som dämpas. Om man också tillägger att materialet ser "platt" ut på SE modellen kan man kanske tänka sig att det går att fästa extra akustikmaterial om man skulle önska. Själva konstruktionen ser ju ganska mycket stabilare och robustare ut också. Man kanske kan tänka sig att SE har lagt ner nån tid på att testa sin produkt också för att få fram önskvärt agerande ur sin modell medans Thomann bara slängt ihop en för att ha en sån i sortimentet.

Thomann modellen ser ut att ha samma akustikmaterial som Thomann säljer per kvadratmeter (fast rader istället för "pyramider"). Detta är inte dåligt material på något sätt även om det är lite väl tunn och på så vis inte dämpar så långt ner i registret.

Med dessa teorier i hand (utan att ha sett produkterna live) så tycker jag ändå att prisskillnaden inte är berättigad. Jag hade personligen velat köpa SE modellen men med tanke på det avskräckande priset kommer nog Thomann modellen att vara produkten som jag i slutändan köper.

Hoppas jag hjälpte lite och inte bara planterade mer frågor i huvudet på dig 😏

Det finns ju även denna modell såg jag nu http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mic_thing.htm

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns den enligt min mening betydligt snyggare FlexiScreen från Vicoustic:

Flexi-Screen300suhefasori.JPG

...men den kostar ungefär som sE Reflexion Filter...

Om man sedan ska försöka sig på att analysera hur bra de egentligen är, så får man säga att de fungerar bäst som komplement till annan behandling. Det är ju vanligast att man har en cardioidmick - och den tar upp ljud bäst från sin framsida, medan det som kommer mot baksidan, är dämpat. Det är alltså ljudet som kommer in mot den redan dämpade baksidan av micken, som kommer att dämpas av en sådan skärm.

Det är i så fall lämpligare att dämpa ett hörn med lämpliga absorbenter, ställa sig inne i hörnet och sjunga ut mot rummet. Ljudet som kommer tillbaks utifrån rummet, kommer att vara svagt eftersom det har åkt en bit - och så kommer det in mot den dämpade sidan av micken. Ljudet som studsar tillbaks från hörnet som man har dämpat och alltså skulle ha nått mickens framsida om det fick reflekteras obehindrat, kommer att dämpas av absorbenterna man har bakom ryggen.

Om dämpningen i hörnet inte räcker till så kan man gärna sätta upp någon dämpning i taket också - och kanske efter det komplettera med en dämpskärm, om det skulle behövas...

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Kanonbra tips där! Jag som alltid har trott att man gärna ska stå vänd mot dämpningen för att på så sätt minska de mesta av ljudet direkt efter att de passerat mikrofonen. Hmm... nu måste jag ju sätta mig i studion och grubbla lite över hur jag ska fixa!

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

de plockar väl bort allt ovan 250Hz eller?

I och med mikrofonerna har olika frekvensomfång, vid njure eller 8, så kanske det funkar även med en sådan screen...nån som har provat att spela in en annan inställning än njure i detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv funderat på skillnaderna mellan dom där två.

Det första jag lägger märke till är att densiteten på SE Electronics verkar vara högre. Den ser liksom fetare och fastare ut i själva absorberingsmaterialet. Detta bidrar ju vilka frekvenser som dämpas. Om man också tillägger att materialet ser "platt" ut på SE modellen kan man kanske tänka sig att det går att fästa extra akustikmaterial om man skulle önska. Själva konstruktionen ser ju ganska mycket stabilare och robustare ut också. Man kanske kan tänka sig att SE har lagt ner nån tid på att testa sin produkt också för att få fram önskvärt agerande ur sin modell medans Thomann bara slängt ihop en för att ha en sån i sortimentet.

Thomann modellen ser ut att ha samma akustikmaterial som Thomann säljer per kvadratmeter (fast rader istället för "pyramider"). Detta är inte dåligt material på något sätt även om det är lite väl tunn och på så vis inte dämpar så långt ner i registret.

Med dessa teorier i hand (utan att ha sett produkterna live) så tycker jag ändå att prisskillnaden inte är berättigad. Jag hade personligen velat köpa SE modellen men med tanke på det avskräckande priset kommer nog Thomann modellen att vara produkten som jag i slutändan köper.

Hoppas jag hjälpte lite och inte bara planterade mer frågor i huvudet på dig 🙂

Det finns ju även denna modell såg jag nu http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mic_thing.htm

Thomans billiga skärm skulle man knna lägga en extra skiva av nån sorts isoreing ovanpå och få bort lite av ekot från taket. The Mic thing tycker jag såg lite platt ut? Då borde ju lite mer ljud kunna slinka in från sidorna... Jag spelade in lite sång nyss, utan skärm och ingen behandling av rummet, mer än att det är en träkåk, spännpapp i taket, matta på golvet och bokhyllor och annat jox runt väggarna. Jag tyckte inte jag hörde rummet alls på "tejpen". Min musik kanske klarar sig lika bra utan några dämpningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

de plockar väl bort allt ovan 250Hz eller?

Något där omkring kan man nog räkna med - men sången innehåller oftast förhållandevis lite där, så till sång gör det nog ganska liten skillnad om skärmen släpper igenom basfrekvenserna eller inte.

I och med mikrofonerna har olika frekvensomfång, vid njure eller 8, så kanske det funkar även med en sådan screen...nån som har provat att spela in en annan inställning än njure i detta?

DET är en helt annan femma och det kan börja bli mer intressant. Man kan då få en bandmic (som ju brukar ha 8-karakteristik) att reagera mer likt en cardioid - och det kan ju kanske vara lite kul ibland... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomans billiga skärm skulle man knna lägga en extra skiva av nån sorts isoreing ovanpå och få bort lite av ekot från taket.

Inte för nära - för då kommer det att låta instängt...

The Mic thing tycker jag såg lite platt ut? Då borde ju lite mer ljud kunna slinka in från sidorna...

Sidorna kan vinklas på den, från att vara 90 grader mot mittplattan till att vara helt plant, så det är mer flexibelt på det sättet, än Reflexion Filter, som ju inte går att justera - men som å andra sidan är en mer genomtänkt konstruktionpå andra sätt...

Jag spelade in lite sång nyss, utan skärm och ingen behandling av rummet, mer än att det är en träkåk, spännpapp i taket, matta på golvet och bokhyllor och annat jox runt väggarna. Jag tyckte inte jag hörde rummet alls på "tejpen". Min musik kanske klarar sig lika bra utan några dämpningar.

Med tillräckligt mycket "skräp" och lagom med möblering etc i inspelningsrummet, så är det inte säkert att du behöver särskilt mycket dämpning, utan det kan bli helt ok ändå.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag TROR att en annan rätt så väsentlig skillnad är att själva skärmen på T.Bone INTE går att vinkla... Detta kan ju kanske vara av intresse vid inspelning av akustisk gitarr... eller? Alternativet är väl kanske att köra med T.Bone fast montera den på en bom (som såklart går att vinkla), men jag har hört att dessa grejer är rätt tunga och får stativet att tippa över redan vid "normalt" användande...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag känner mig helt dum i huvudet, men jag fick hem T-bone skärmen i går och är helnöjd med vad den gör med ljudet. Däremot lyckades jag inte fästa den korrekt i mitt K&M-stativ och jag fattar verkligen inte hur det ska gå till. Jag använder neumann-hållare till mikrofonen och har gjort en egen liten ihopsättning, men det är ju uppenbart helt fel.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig helt dum i huvudet, men jag fick hem T-bone skärmen i går och är helnöjd med vad den gör med ljudet. Däremot lyckades jag inte fästa den korrekt i mitt K&M-stativ och jag fattar verkligen inte hur det ska gå till. Jag använder neumann-hållare till mikrofonen och har gjort en egen liten ihopsättning, men det är ju uppenbart helt fel.... 🙂

Det går att sätta den på stativet, både den tjockare nedre delen, och den övre smalare... Det finns ju ett papper med som visar?

Dessutom så går det vinkla den även nedåt/uppåt, man bara vrider den ett kvarts varv i infästningen först. Så har jag gjort när jag spelade in ak gitarr o sång samtidigt, för att slippa få så mycket sångljud i gitarrmicken... Då körde jag alltså sångmicken som vanligt, utan skärm...

Väldigt bra grej när man vant sig. Rejäl tysk kvalle på fästena. Kanon när man vill stereomicka med, eftersom det finns två mickhållare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...