Jump to content
Annons

Fotopapper för albumomslag


Soxic

Recommended Posts

Hej gott folk!

Har en Canonskriverare som jag brukar skriva ut mina albumomslag på och det fungerar fint. Tidigare har jag alltid gjort så att jag har skrivit ut på vanligt papper och sedan laminerat, men detta är en krånglig och tidskrävande procedur. Nu tänkte jag istället satsa på bra fotopapper och högkvalitetsutskrift. Det fotopapper jag har hemma är ganska glansigt och dessutom är det förbannat irriterande att det står "canon" tryckt på baksidan av fotopappret vilket ger ett oseriöst intryck.

Undrar om någon kan rekommendera något specifikt fotopapper (kanske matt?), utan tryck på baksidan, som håller hög kvalitet och som är hyfsat tjockt så att det håller. Har surfat runt på diverse datorbutiker men det är ju omöjligt att veta.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

HP Double Sided finns ett papper som heter.

Finessen är ju att du kan skriva på BÄGGE sidorna av papperet.

Handen på hjärtat: Visst brukar väl cd-häften ha text på alla sidor...

Det ska alltså vara bestruket på bägge sidor.

HP Dubbelsidigt Glossy 180 grams 50 ark

Kontrollera dock ATT din skrivare KLARAR 180 grams papper!!!!!!!!!!

Min fina Canon PiXMA klarar max 105 grams vid flerladdning, vid manuell matning upp till 273 grams.

Men det finns FLER sorter som är dubbelsidiga. Hojtar till när jag hittar andra!!

Kolla in MEDIA PROSTORE för bästa priser på cdr, bläck och cases.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda Canon Glossy Photo paper for everyday use (eller nåt sånt heter de väl). snygg utsida, rätt dålig insida men inga texter tryckt och med lite planering funkar det. Dubbelsidigt vore trevligt men är himla dyrt. I en liten serie kanske inte det spelar roll.

// G

Link to comment
Dela på andra sajter

En idé som slog mig - finns det inte tjänster som Cafépress där man kan skapa egna cd-häften med texter och allt för en hyfsat okej peng? Kanske till och med finns bättre alternativ??

*Edit* glöm förresten, verkar inte särskilt prisvärt.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha jagat förgäves på de vanliga kedjorna så klev jag in i en fotobutik, den gammaldags sorten som framkallar film, och köpte en bunt 160 grams matt papper av god kvalitet, skrivbart på bägge sidor. Blev väl rånad på priset antar jag, men utskrifterna är finfina så jag klagar inte. Minns inte vad jag betalade riktigt, men det kan nog ha rört sig om ett par tre spänn arket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är 4 kr per papper ett vanligt pris.

Lite irriterad över att jag inte hittat just det papper jag tänkte på från början- måste själv köpa några hundra sådana snart också...

Men återkommer i veckan. Kanske att de var från Avery eller Svenska Arkivgruppen.

Under tiden kan jag upplysa om Photo Paper Direct, PPD, i UK som har både halvblanka, blanka och matta fotopapper som ALLA är dubbelsidiga.

PPD

Sedan har Epson dubbelsidigt fotopapper, rätt tjockt sådant. Canon har dubbelsidigt papper, liksom HP.

Märket Matton icke att förglömma: MATTON 175 grams

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra tips av er alla! Särskilt tack till dig debatt som lagt ner en hel del tid på denna tråd. Jag måste erkänna dock att jag är lite förvirrad. Är inte helt säker på vad jag ska beställa. Det handlar inte om jättestora pengar, men samtidigt inte kul att kanske slänga bort 300-400 spänn om det inte blir rätt. Kan nämna att jag har Canon PiXma iP4300 och jag vet inte alls vilken tjocklek den klarar. Man vill ju ha så tjocka ark som möjligt. Misstänker att de förslag på fotopapper som uppkommit är lite för tunga ark för min skrivare? http://www.itcom-eg.com/prod-pdf/printer&a...printer4300.pdf

Kanske någon som vet ett vanligt matt fotopapper av bra kvalitet (utan fabrikatstryck på baksidan av arket) som går att få tag i på Siba, Elgiganten och dylikt?

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Canon har matt fotopapper som jag brukar köra med. Hyfsat tjockt och ger mycket snyggare yta än de papper som är glossy.

Har dock inte tänkt på om det står nåt på baksidan av det eller ej.

Har kollat nu, det är vitt på baksidan också. MP-101 heter det tror jag, och är 170g/m2 om de har rätt info på Dustin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat nu, det är vitt på baksidan också. MP-101 heter det tror jag, och är 170g/m2 om de har rätt info på Dustin.

Okej. Kollar man info för min skrivare står det så här...

Sheet Feeder/Cassette: 64 to 105 g/m² and supported Canon special media up to 273 g/m²

 

Alltså klarar den inte den papperstyngden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Kollar man info för min skrivare står det så här...

Sheet Feeder/Cassette: 64 to 105 g/m² and supported Canon special media up to 273 g/m²

 

Alltså klarar den inte den papperstyngden?

Jodå, om du matar papperet från baksidan och inte från kassetten. Jag har en Canon Pixma MP610 och den klarar lätt åtminstone 180-gramspapper bakifrån.

edit: rättade skrivarmodell

Redigerat av Strummindude
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant detta, för till min Canon PiXMA 5000 har jag fått fram samma tekniska specifikation, men vad jag vet så finns ingen KASSETT för papper till min?!

Har läst att man antingen lägger ett antal ark på väntan för utskrift i mataren upptill ELLER så matar man in ett papper i taget manuellt.

Om jag lägger en bunt papper pallar den upp till 105 gram per kubikmeter-papper och tar jag ett enstaka papper åt gången i samma matare, så kan den klara 273 gram per kubikmeter-papper. Så har jag förstått det. Samtidigt tror jag att det inte är bra att skriva ut papper över 200 gram t.ex. i stora mängder.

Kanske kan man ha ett lite lättare papper för merparten av sidor i ett häfte och sedan ett sånt där tjockare papper runtom i bookleten?

Soxic - ska du bara ha ETT papper och inte klamra in flera? Då kan du ju köra med ett relativt tjockt papper till din skrivare utan problem, tror jag. Canon skulle ju inte gå ut själva med såna tjocka papper om de inte gick att använda till din skrivare? Att det står Canon på baksidan av ett papper låter ju helt korkat, som om det var ett demopapper.

Tänkte ett tag beställa från PPD, men insåg att jag vill kunna känna på pappret först och prova att skriva ut några ex. Förvisso kan man beställa bara 50 ex först från PPD eller nån annan webbutik utomlands och senare beställa ett större antal, men då får man ju väga in två fraktkostnader också.

😄

milkshake//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant detta, för till min Canon PiXMA 5000 har jag fått fram samma tekniska specifikation, men vad jag vet så finns ingen KASSETT för papper till min?!

Om det är en Pixma IP5000 så ska den enligt de specar jag hittar ha en kassett. Den sitter underst mitt fram - en smal låda som går att dra ut.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyber...anon/iP5000.php

Media input:

Sheet feeder: 150 sheets; Cassette: 150 sheets; CD-R / DVD tray: 1 printable CD-R or DVD

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en Pixma IP5000 så ska den enligt de specar jag hittar ha en kassett. Den sitter underst mitt fram - en smal låda som går att dra ut.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyber...anon/iP5000.php

Media input:

Sheet feeder: 150 sheets; Cassette: 150 sheets; CD-R / DVD tray: 1 printable CD-R or DVD

Ojojoj! Den har jag aldrig använt eller ens sett. Jag brukar alltid lägga alla papper i en bunt upptill.

Drog ut denna kassett nu, men den var rätt liten. Förstår inte hur jag ska få plats med A4-formatet där,

men jag får läsa på om det.

Edith: Sagt och gjort! Det finns en kassett som man ska dra isär för att få den att passa i alla format.

Kanske inte helt konstigt att jag missat kassetten. Info om den finns inte i någon tryckt handbok, utan

bara i den elektroniska handboken. I den tryckta handboken står det ung bara att man kan lägga 150 papper

upptill på skrivaren för utskrift automatiskt eller mata ett och ett åt gången, underförstått om det rör sig om

tjockare papper. Märkte att vissa plastdetaljer och inte minst fjädern i kassett som man ska förlänga var

oerhört klen. Fjädern var mycket liten.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska dra iväg nu snart idag för att köpa några papper. Blir en slags test. Tror man kan köpa 50 som minsta antal. Det går åt 6 st papper till varje cd!! Det blir 1200 papper för en upplaga om 200 ex. Det blir cirka 3000 SEK.

Jag kanske kan få rabatt.

Tillägg: Ska gå snart... hela dan går ju bara... Köper två olika sorters papper. Mer info när jag är åter och granskat dem.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Soxic, hur går det?

Jag ska skaffa ett på 220 gram och ett på 175 gram.

Vikten är tydligen inte samma sak som tjockleken på pappret nödvändigtvis,

även om det finns ett samband.

Mer om detta efter tester.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses vad tjocka de var... de 175 grams.

Blir ett 16-sidigt häfte max, kanske bara 12 sidor, ist för 20.

Mycket hög vithet.

Vi talar om Matton Double Sided Matt Photobrite 175 grams 100 ark för 223 kr.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade mer gammal info nu inatt:

1) Hp Brochure & Flyer, 160 gram, A4, halvblankt. Passar HP:s skrivare, men säkert andra också. Pris 50 ark 130 - 175 kr, beroende på var man handlar.

Styckpris: ca. 2.5 kr.

2) Svenskt papper, 120 gram, A4, halvblankt. Passar Apple, Canon, Epson, HP, Lexmark m.fl. Vattenfast. Klarar upp till 1440 dpi. Pris 50 ark 259 kr. Styckpris:

ca. 5,20 kr. Det är dessa jag letat efter länge!! Men vad dyrt... OBS!! Detta papper har tyvärr UTGÅTT!!! De för nu ett 160 grams papper som kostar 8 kr/st eller 6.10 kr/st om man handlar 100-pack.

3) Canon Double Sided Glossy, 270 gram. Tjockt glansigt.

4) Dataline. 275 gram. Ännu fetare, nästan lika glansigt.

Vet inte om dessa sorter finns kvar fortfarande. Ska leta...

:rolleyes:

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

debatt, återigen massor med matnyttig information som jag måste processa. Riktigt stort tack till dig för ditt enorma engagemang i denna fråga som jag inte hade stort hopp om att få hjälp med.

Jag hade bara tänkt att ha ett blad och inget mer. Ingen "booklet" eller nåt cd-häfte alltså, bara en framsida. Vill ha den hyfsad tjock så det känns kvalitet och så har jag fått för mig att det bör vara matt. Läste det nånstans här på forumet.

Matton Double Sided Matt Photobrite 179 grams 100 ark för 223 kr

Låter bra! Vart får jag tag på dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...