Jump to content
Annons

Bra ministärkare med rör?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag spelar helst på min 40 watts combo, en helrörs Fender Hotrod. Ljudet till PAt tar jag via en sk Red Box som sitter på högtalarsladden, det ger bättre ljud i PAt än om man mickar ut den med tex en SM57, man slipper bla att det "ljummar" i bastonerna om man har subbasar i närheten.

När jag spelar enmansband har jag oftast så lågt på på mastern att man inte hör nåt alls direkt från combon, det behövs inte heller då jag har lyssningen genom lurar, så jag skulle lika gärna kunna ha en gitarrstärkare utan högtalare eftersom jag kör med Red Box på sladden, det skulle räcka med ett motstånd i stället för högtalare.

Nu spelar jag en hel del på äldreboende om dagarna och gav med mig och köpte en beg Line 6 pocket, jag tänkte att det måste väl finnas nåt halvrent ljud som duger åt pensionärerna, jag står mest och sjunger utan att spela ut just nåt på gitarren. Och det är skönt att slippa ta med combon, helt klart, det är tillräckligt med prylar ändå. Men fy fan ändå vad jag hatar det ljudet jag får ur Linesexan, det är ju för fan vidrigt, lika hemskt som i alla liknade dosor jag testat. Kopplar jag telecastern direkt i mixer får jag fanemej ett bättre ljud. Jag fattar inte att så många gillar de här simuleringarna, jag tycker de är skit, hemskt att spela på, ett j-a krångel att ställa in ljudet, det låter helvete även om man skruvar en hel dag. Det känns som att spela på gummisnoddar också, förutom att det låter fan. Är det den berömda latencyn som gör att det känns så skitnödigt att spela? Urk, sa Bull.

Så jag undrar om det finns någon mkt liten analog rörstärkare som har ett rent ljud liknande fenders? Dist kan jag få genom boxar, men behöver ingen till åldringarnas musik. Jag har redan provat att köra gitarren genom en ART Tube MP, en rörpreamp som änvänds både till sånginspelningar och till att lajna bas igenom. Men det lät inte heller bra.

En liten mini-rörstärkare på bara en watt och helst med bas o diskantrattar skulle räcka. Men de kanske inte finns i denna digitala värld?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

testa laney cub 10 (eller cub 8) kostar 2300:- om jag minns rätt.

här är några exempel:

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Precis, testa Laney cub...., Sixties hann före...

Synd att du inte gillar line 6, finns ju rätt billiga podar nu, vi använder sedan många år enbart line 6 Pod pro2 både live och i studion men vår musik är ju klart lite mer extrem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den hade fint ljud, låter nog ganska Fender med Telecastern ikopplad. Men jag tyckte den var för stor!

den är inte stor, cub 10 är: 365x 355x 220mm vikt:8kgoch

cub 8: 305x 301x 205mm vikt 5kg

10:an kostar 2050:- på thomann och cub 8 1637:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla 8an... Men jag hade tänkt mig nåt lika litet som en Art tube MP, de är ju inte större än en normal POD. Handlar jag mer leksaker nu funderar väl frun om hon måste ringa nånstans.

I dag har jag satt ner priset på Revoxen från 4500 till 3000. Kan meddela till alla skadeglada att inte enda jävel varken ringt eller mailat om den! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, testa Laney cub...., Sixties hann före...

Synd att du inte gillar line 6, finns ju rätt billiga podar nu, vi använder sedan många år enbart line 6 Pod pro2 både live och i studion men vår musik är ju klart lite mer extrem.

Är de så mycket bättre än den lilla pocketmodellen? Den har rätt så fina vrålljud, men det är inget som passar att sjunga Taube och Dan Andersson till på ålderdomshem. ☺️

Nåt jag inte gillar är att ljudet förändras så drastiskt när man rattar voymen upp och ned på gitarren. Det funkar hyfsat på full gitarrvolym och med lite gain på podden, men vill jag ha mer gain där så jag kan gasa fram skitigare häng med gitarrvolymen blir det jäkligt konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
I dag har jag satt ner priset på Revoxen från 4500 till 3000. Kan meddela till alla skadeglada att inte enda jävel varken ringt eller mailat om den! ☺️

Ett mycket säkert stalltips: 1/6/10 Revoxen står fortfarande kvar hos Nilsson. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjunger du Taube och Dan Andersson så föredrar jag att du handlar en stålacke istället.

Bara ett tips alltså.

Det är bara det att gamlingarna även vill höra 50-talsrock typ Elvis och Chuck Berry. Det där med att ak gitarrer är bra till visor det lärde jag mig för 40 år sen, så det visste jag redan. Pga detta faktum har jag dessutom akustiska gitarrer, både nylon och stålsträngade, i mina bakgrunder som jag använder även på servicehusen och på PROs kalas. Av detta kan man nog förstå att jag har både stål och nylonacke redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)
Är de så mycket bättre än den lilla pocketmodellen? Den har rätt så fina vrålljud, men det är inget som passar att sjunga Taube och Dan Andersson till på ålderdomshem. 😛

Nåt jag inte gillar är att ljudet förändras så drastiskt när man rattar voymen upp och ned på gitarren. Det funkar hyfsat på full gitarrvolym och med lite gain på podden, men vill jag ha mer gain där så jag kan gasa fram skitigare häng med gitarrvolymen blir det jäkligt konstigt.

Det är ju såklart en smaksak, finns väl en anledning till att det är mest Industri och Metalfolk som kör på Pod live.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja kanske det men det är cabsen i pod och alla andra mjukvarupluggar som suger. De är plastiga och man får byta ut dem mot klart bättre impulser som recabs impulser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lutar nog att jag kör med min Jumbo Epiphone ak på nästa pansjisgig. Jag gillar inte varken den inbyggda pizzomicken eller den jag satt i ljudhålet, men idag kom jag på ett sätt att med ett K&M trummicksfäste skruva fast en Sennheiser E906 ovanför ljudhålet utan att den blir nämnvärt i vägen. Så då kan jag få ett äkta akustiskt ljud i stället för nåt hittepå.

Nån som vill köpa en Fishman ljudhålsmick? Man kan byta ut ena axelremsknoppen mot en som följer med micken, den är både knopp och telejack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är ganska ny på marknaden eller? Måste ju vara helt perfekt för studion. Nån som har eger erfarenhet av den?

jag har testat den i musikafär och tyckte den lät bra från rent till crunch ljud, inget för metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar helst på min 40 watts combo, en helrörs Fender Hotrod. Ljudet till PAt tar jag via en sk Red Box som sitter på högtalarsladden, det ger bättre ljud i PAt än om man mickar ut den med tex en SM57, man slipper bla att det "ljummar" i bastonerna om man har subbasar i närheten.

När jag spelar enmansband har jag oftast så lågt på på mastern att man inte hör nåt alls direkt från combon, det behövs inte heller då jag har lyssningen genom lurar, så jag skulle lika gärna kunna ha en gitarrstärkare utan högtalare eftersom jag kör med Red Box på sladden, det skulle räcka med ett motstånd i stället för högtalare.

Nu spelar jag en hel del på äldreboende om dagarna och gav med mig och köpte en beg Line 6 pocket, jag tänkte att det måste väl finnas nåt halvrent ljud som duger åt pensionärerna, jag står mest och sjunger utan att spela ut just nåt på gitarren. Och det är skönt att slippa ta med combon, helt klart, det är tillräckligt med prylar ändå. Men fy fan ändå vad jag hatar det ljudet jag får ur Linesexan, det är ju för fan vidrigt, lika hemskt som i alla liknade dosor jag testat. Kopplar jag telecastern direkt i mixer får jag fanemej ett bättre ljud. Jag fattar inte att så många gillar de här simuleringarna, jag tycker de är skit, hemskt att spela på, ett j-a krångel att ställa in ljudet, det låter helvete även om man skruvar en hel dag. Det känns som att spela på gummisnoddar också, förutom att det låter fan. Är det den berömda latencyn som gör att det känns så skitnödigt att spela? Urk, sa Bull.

Så jag undrar om det finns någon mkt liten analog rörstärkare som har ett rent ljud liknande fenders? Dist kan jag få genom boxar, men behöver ingen till åldringarnas musik. Jag har redan provat att köra gitarren genom en ART Tube MP, en rörpreamp som änvänds både till sånginspelningar och till att lajna bas igenom. Men det lät inte heller bra.

En liten mini-rörstärkare på bara en watt och helst med bas o diskantrattar skulle räcka. Men de kanske inte finns i denna digitala värld?

Peavey Mini Colossal är rolig. Dessutom får du tremolo, kul om du ska ut och surfa med stärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Peavey Mini Colossal är rolig. Dessutom får du tremolo, kul om du ska ut och surfa med stärkaren.

För stor, inte mycket mindre än den Hotrodcombo med en tolva i jag har. Jag vill ha nåt som är lika litet som en normalstor POD. Det borde gå att göra en lika liten förstärkar, helt analog med typ två st rör och en effekt på kanske en eller två watt. Och ingen högtalare alls ska det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även fast du inte gillar Digitalt, pröva Digidesign Eleven Rack, låter väldigt bra, dock rätt dyr,

Annars en stärkare som låter bra är Hughes & kettners "Blone Edition" Använde den ett tag när jag var ute och lirade, rätt billigt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara det att gamlingarna även vill höra 50-talsrock typ Elvis och Chuck Berry. Det där med att ak gitarrer är bra till visor det lärde jag mig för 40 år sen, så det visste jag redan. Pga detta faktum har jag dessutom akustiska gitarrer, både nylon och stålsträngade, i mina bakgrunder som jag använder även på servicehusen och på PROs kalas. Av detta kan man nog förstå att jag har både stål och nylonacke redan.

De va alltså inget påhopp på dig och förstår att du nog har provat både det ena och det andra..

...men varför skulle stålacke inte funka med 50-tals rock?

Fender Blues jr är en jäkla trevlig förstärkare oxå!

Edit: Ah du kör med bakgrunder. Då fattar jag... 😄

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

För stor, inte mycket mindre än den Hotrodcombo med en tolva i jag har. Jag vill ha nåt som är lika litet som en normalstor POD. Det borde gå att göra en lika liten förstärkar, helt analog med typ två st rör och en effekt på kanske en eller två watt. Och ingen högtalare alls ska det vara.

Det närmsta jag kan komma på vore väl en liten rörtopp, typ Vox AC4TVH på 4w(går att ställa ner till de 1w du vill ha). Antagligen lite större än en pod, men garanterat mindre än en hot roden ;>

Link to comment
Dela på andra sajter

De va alltså inget påhopp på dig och förstår att du nog har provat både det ena och det andra..

...men varför skulle stålacke inte funka med 50-tals rock?

Fender Blues jr är en jäkla trevlig förstärkare oxå!

Edit: Ah du kör med bakgrunder. Då fattar jag... 😄

Många försöker spela rocknroll på stålacke, jag har aldrig hört nån jag gillat.

Fender Blues Junior har jag haft före hotrodden, spelar på den på de här inspelningarna:

http://www.myspace.com/hakannilsson.

Det blir snyggare om jag spelar en ren elgitarr till bakgrunderna som redan har flera ak än om jag kör ännu en ak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Många försöker spela rocknroll på stålacke, jag har aldrig hört nån jag gillat.

Fender Blues Junior har jag haft före hotrodden, spelar på den på de här inspelningarna:

http://www.myspace.com/hakannilsson.

Det blir snyggare om jag spelar en ren elgitarr till bakgrunderna som redan har flera ak än om jag kör ännu en ak...

Okej jag förstår 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det närmsta jag kan komma på vore väl en liten rörtopp, typ Vox AC4TVH på 4w(går att ställa ner till de 1w du vill ha). Antagligen lite större än en pod, men garanterat mindre än en hot roden ;>

Den toppen såg go ut. Men den låter nog mer Vox än Fender,och det blir fel för mig som är fanatiker. Fendr själva gör väl nån liten femwattare också... Men ingen liten topp...

Link to comment
Dela på andra sajter

du har ju blackheart stärkarna, killer ant, little giant och handsome devil.

439847_800.jpg

Blackheart Killer Ant Head BH1H - class 'A' all-valve amp head, 1W speaker output (4, 8 & 16ohm), solid state rectifier, volume control. Dimensions: 325 x 255 x 265mm (LxWxH). Weight: 5.5kg kostar 1574:-

killer ant demo med strata

439922_800.jpg

Blackheart Little Giant BH5H (den är ställbara mellan 3 och 5 watt)

all tube guitar head, class A, 1x EL84/6BQ6 tube, 1x 12AX7/ECC83 pre-amp tube, 5watts, 4/8/16ohm speaker output, solid state rectifer, controls for volume, bass, mid and treble. Dimensions: 243 x 381 x 228mm. Weight: 9.5kg. kostar 1500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

du har ju blackheart stärkarna, killer ant, little giant och handsome devil.

439847_800.jpg

Blackheart Killer Ant Head BH1H - class 'A' all-valve amp head, 1W speaker output (4, 8 & 16ohm), solid state rectifier, volume control. Dimensions: 325 x 255 x 265mm (LxWxH). Weight: 5.5kg kostar 1574:-

killer ant demo med strata

439922_800.jpg

Blackheart Little Giant BH5H (den är ställbara mellan 3 och 5 watt)

all tube guitar head, class A, 1x EL84/6BQ6 tube, 1x 12AX7/ECC83 pre-amp tube, 5watts, 4/8/16ohm speaker output, solid state rectifer, controls for volume, bass, mid and treble. Dimensions: 243 x 381 x 228mm. Weight: 9.5kg. kostar 1500:-

Nja... Tyckte det där lät transistorsurrigt. Och för stor, den med.

Just nu har jag suttit och experimenterat lite med vad som kan passa att spela renodlat gammaldags trubadur på och kommit på kanonlösningen: Mina DB Technologies aktiva toppar har tre ingångar på baksidan och man kan ändra fråm line till mick. På bara en av dem pluggar jag i Beta58an direkt, Epiphonens inbyggda mick kopplar jag först till en ART rörpreamp och sen till en annan ingång. Då låter gitarren mjukare plus att jag kan ställa vollen på den, en enkel eq sitter på gitarren också. Så nu kan jag dra iväg med bara gitarren och en högtalare, ingen mixer alls! Ska nog testa detta i morrn på ett av servicehusen där jag numera åker runt och förhoppningsvis förgyller tillvarin lite grann.

Bakgrunder, kompressor, reverb och lyssning i lurar blir jag helt utan, det blir en nygammal utmaning, och så får jag mer rutin på det. Och det fina är att jag får en rörpreamp som håller exakt de små mått den lilla ART Tube MP har, enär det ju är just en sån! 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...