Jump to content
Annons

mixerbord eller bara preamp till hemmastudion?

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Tja!

Jag vill fÄ lite mer helhet i insrtumenten nÊr jag spelar in dom, lite mer vÊrme, lite mer tryck i uppmickad gitarr och sÄng osv.

BÞr jag satsa pÄ ett bra mixerbord? har tittat pÄ soundcraft m8 bord.

Eller Êr det bÊttre att kÞpa en bra micpreamp? jag har 8 nkanaler pÄ mitt ljudkort med phantommatning.

ĂŠr det oerkill att ha en schysst rĂžrpreamp och ett mixerbord???

Annons
Postat

Enligt min mening Àr ett mixerbord för det mesta överflödigt i en hemstudio, sÄ jag skulle frÀmst rekommendera lösa preamps i stÀllet - Ätminstone om ditt ljudkort har de funktioner som behövs.

Sedan handlar det förstÄs ocksÄ om hur man trivs bÀst med att jobba, sÄ du ska kanske tÀnka över om ditt nuvarande arbetssÀtt fungerar bra för dig eller om det Àr nÄgot dÀr du skulle trivas bÀttre med...

Postat
Tja!

Jag vill fÄ lite mer helhet i insrtumenten nÊr jag spelar in dom, lite mer vÊrme, lite mer tryck i uppmickad gitarr och sÄng osv.

BÞr jag satsa pÄ ett bra mixerbord? har tittat pÄ soundcraft m8 bord.

Eller Êr det bÊttre att kÞpa en bra micpreamp? jag har 8 nkanaler pÄ mitt ljudkort med phantommatning.

Usch vad svÄrt det Àr att svara pÄ en sÄn hÀr frÄga. Tryck kan ju betyda sÄ olika för olika mÀnniskor. Men att fÄ tryck i musik handlar för mig om nÀr instrumenten i mixen samspelar pÄ det sÀtt att helheten ger tryck. Inte att alla instrument har tryck var för sig.

Men ett mixerbord ser jag ingen anledning att skaffa. Om du vill ha reglar och dylikt sÄ Àr ett kontrollbord nog en bÀttre investering. Finns de med inbyggda pre amps ocksÄ.

StÀller mig ocksÄ tveksam till att pre amp skulle göra den skillnaden du kanske hoppas pÄ att den gör. Störst skillnad fÄr du med kunskap. Kunskap om att stÀlla in kÀllan, kunskap om att ta upp kÀllan pÄ det sÀtt som passar, kunskap om att mixa pÄ ett balanserat sÀtt som ger tryck i slutÀndan.

Kolla gÀrna in Elofs trÄd om skillnader mellan pre amps för att fÄ en bild av vilken skillnad de egentligen gör.

Sedan ska jag inte skjuta under stolen att en bra pre amp Àr en stor skillnad att jobba med, men jag stÀller mig som sagt tveksam till om det Àr den skillnaden du eftersöker.

MVH

Anders

Postat

okii...

har jag fel om jag tror att externa effekter (outboards) Êr bÊttre Ên de plugins som finns i cubase?? Kan man verkligen fÄ samma resultat med plugins i datorn som exempelvis att kÞra outboards?

DieHard (oregistrerad)
Postat

Om du vill ha bÀttre pluggar Àn Cubases egna och vuxit ur dem sÄ kan du satsa pÄ skaffa ett UADkort. Eller en Liquid Mix. Men allt beror pÄ anvÀndaren som med preamps. Det Àr inte sÄ mycket vad man har som vad man gör med det man har som spelar roll i slutÀndan. Inget kan ersÀtta bra kunskaper och som sagt var nÀr man har det kan man skaffa bÀttre mixverktyg som gör stor skillnad i rÀtt hÀnder.

Postat

okej .. skulle mjligtvis en rÞrmick hjÊlpa mig att fÄ ett annorlunda ljud? det dÊr vintage ljudet som hÞrs lite smutsigt?

Postat

hej bjorn

frÄgan om mixer eller inte ja...

mixern ska du se som ett ljudnav i din studio - ljud gÄr in Ä skickas vidare ut, du har volymkontroll till lyssning för kontrollrum och hörlurar, Ä ev ocksÄ talkback om det behövs för att kommunicera med dom du spelar in om det behövs

och mer dÀrtill

dom som sÀger att mixer inte behövs glömmer ofta nÀmna att man behöver lösa dessa bitar med separata mojÀnger istÀllet

preamps finns inbyggda i mixern

att anvÀnda separata preamps Àr en annan frÄga Ä gentligen inte ett "antingen eller mixer" - utan mer för att fÄ antingen karaktÀr pÄ det inspelade ljudet eller en mer kvalitativ transparens - eller ibland bÄde och

det ena utesluter inte det andra men man behöver inte heller bÄda

innan vi gÄr vidare pÄ preamps - vad har du för mikrofoner?

Postat

hej demoproducenten!

Jag har en se electronics 1000a som sÄngmick.

Sen har jag en SE electronics 1a fĂžr att micka upp gitarr..

Jag har planer pÄ att investera i en finare rÞrmik..

Postat
mixern ska du se som ett ljudnav i din studio - ljud gÄr in Ä skickas vidare ut, du har volymkontroll till lyssning för kontrollrum och hörlurar, Ä ev ocksÄ talkback om det behövs för att kommunicera med dom du spelar in om det behövs

och mer dÀrtill

dom som sÀger att mixer inte behövs glömmer ofta nÀmna att man behöver lösa dessa bitar med separata mojÀnger istÀllet

preamps finns inbyggda i mixern

Jag ser snarare ljudkortet som det dÀr "ljudnavet" dÀr man fixar till all routing som behövs för att skicka signaler kors och tvÀrs som man vill ha dem... MÄnga ljudkort har de flesta eller rentav alla dessa mixerfunktioner inbyggda, sÄ att mixern faktiskt blir överflödig.

I en större studio kan mixern vara oumbÀrlig, men i hemstudion, dÀr de flesta bara spelar in ett litet antal kanaler samtidigt och inte behöver nÄgon avancerad setup, sÄ behövs den oftast inte.

Postat
okii...

har jag fel om jag tror att externa effekter (outboards) Êr bÊttre Ên de plugins som finns i cubase?? Kan man verkligen fÄ samma resultat med plugins i datorn som exempelvis att kÞra outboards?

Det har varit sÄ tidigare, men om du ska fÄ outboard-effekter som Àr bÀttre Àn de plugins som gÄr att fÄ tag pÄ, sÄ ska du upp pÄ ganska rejÀla summor. Undantaget Àr vÀl i sÄ fall reverb, som belastar datorn hÄrt om det Àr bra kvalitet - men eftersom dagens datorer Àr sÄ snabba som de Àr, sÄ behöver det inte innebÀra nÄgot stort bekymmer - och med impulsreverb fÄr man vÀldigt bra kvalitet, om impulserna Àr vÀlgjorda.

Postat

Missade ju att svara pĂ„ detta innan... 🙂

Som Demonproducenten sade, sĂ„ utesluter inte det ena det andra, utan det gĂ„r bra att ha bĂ„da delar, för att kunna variera soundet nĂ€r man kĂ€nner att man vill det. Sedan Ă€r frĂ„gan hur du vill fĂ€rga ljudet. Det Ă€r ju inte sĂ€kert att du mĂ„ste ha en annan preamp, utan mycket av den önskade fĂ€rgningen kan gĂ„ att fixa med plugins, sĂ„ du kan prova lite olika varianter dĂ€r innan du börjar köpa prylar... 😆 Sedan Ă€r det inte sĂ€kert att det Ă€r just en rörpreamp som gör det du vill. Preamps med transformator in- och utgĂ„ngar fĂ€rgar ofta kraftigare Ă€n rörpreamparna, sĂ„ det kan vara en sĂ„dan du Ă€r ute efter i stĂ€llet...

TÀnk ocksÄ pÄ att om du har en extern micpreamp sÄ kopplar du in den pÄ en line-ingÄng och inte en micingÄng.

Postat
Jag ser snarare ljudkortet som det dÀr "ljudnavet" dÀr man fixar till all routing som behövs för att skicka signaler kors och tvÀrs som man vill ha dem... MÄnga ljudkort har de flesta eller rentav alla dessa mixerfunktioner inbyggda, sÄ att mixern faktiskt blir överflödig.

varför inte visa av dom du har till försÀljning vilka som infriar detta Ä pÄ vilket sÀtt man löser det?

i segmentet "hemmastudio" dÄ

och nÀrmnare noll latency

Postat
hej demoproducenten!

Jag har en se electronics 1000a som sÄngmick.

Sen har jag en SE electronics 1a fĂžr att micka upp gitarr..

Jag har planer pÄ att investera i en finare rÞrmik..

Àr vÀl kanske inte dom vassaste mickarna pÄ stativet...

men, jag tror nog man kan krÀma ut bÄde tryck, nÀrhet Ä det du kallar vÀrme ur dom

allt mÄste inte lösas med rör vare sig i preamps eller mickar

nu Àr det svÄrt att sÀga nÄt mer konkret utan att ha hört nÄt du spelat in, men hur har du det med kunskapen i hur man mickar?

att veta hur man fÄr ut det mesta ur sina prylar Àr ofta vÀrt mycket mer Àn att köpa en ny pryl

Postat
varför inte visa av dom du har till försÀljning vilka som infriar detta Ä pÄ vilket sÀtt man löser det?

i segmentet "hemmastudio" dÄ

och nÀrmnare noll latency

Du behöver inte haka upp dig pĂ„ vad jag sĂ€ljer eller inte sĂ€ljer. Jag sĂ€ljer mixerbord ocksĂ„ om du tvunget vill ha det... 😳

De ljudkort som har inbyggd routing/mixer tack vare en inbyggd DSP, ger dig nÄgra fÄ samples som "latency" eftersom du inte kommer ifrÄn den fördröjningen genom omvandlarna - men eftersom man i sÄ fall inte gÄr in till sitt DAW-program, sÄ slipper man den latency som datorns hantering ger i sÄ fall. Det kan alltsÄ bli latencyfri monitorlyssning med de flesta ljudkort som har inbyggd mixerfunktion.

Postat

Njaa. Jag mickar upp gitarren med en se electronics 1a mick, jag fÞrsÞker ha mickronen riktat ungefÊr vid tolfte bandet dÄ det annars ger fÞr mkt basljud.

Vad gÊller den andra micken och sÄng sÄ har jag micken, puffskydd ca 10 cm frÄn mick seda sjunger jag 10 cm frÄn puffskyddet, kanske ska prÞva sjunga lite frÄn sidan och nte rakt in i micken??

Jag vet att mickarna inte Êr dom bÊsta men man mÄste bÞrja nÄgonstanns...men vad tror ni om se electronics se2200T med rÞr alternativt se electronics 4400? dom har sjukt bra pris pÄ dom inn pÄ musikbÞrsen och ddet ska tydligen vara extremt bra mickar enligt dom..

Postat

och claes jag mailar dig angÄende akustikutrÊkningen i mitt rum..har bara itne fÄtt tid i helgen att ta mig samman o mÊta osv...var ju jakt i helgen:P

Postat (redigerat)
de flesta ljudkort som har inbyggd mixerfunktion.

min uppfattning Àr att denna mixerfunktion i "hemmastudiosegmentet" Àr ytterst begrÀnsad för att inte sÀga simpel

25ztmwn.jpg

Jag vet att mickarna inte Êr dom bÊsta men man mÄste bÞrja nÄgonstanns...men vad tror ni om se electronics se2200T med rÞr alternativt se electronics 4400? dom har sjukt bra pris pÄ dom inn pÄ musikbÞrsen och ddet ska tydligen vara extremt bra mickar enligt dom..

jag tror att jag vill höra en liten testinspelning innan vi gÄr vidare

hur lÄter det du inte Àr nöjd med?

Redigerat av Demonproducenten
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag hÄller med Demonen, det vore bra med nÄgra exempel pÄ hur det lÄter obehandlat (dvs rÀtt frÄn mick utan pluggar etc) hemma hos dig.

Det Àr kul med prylar men det Àr inte sÀllan kunskapen det brister pÄ coh dÄ tror man att nya prylar löser problemet. DÀrmed inte sagt att sÄ Àr fallet för dig.

Men det Àr alltid bra att gÄ till botten med vad som kan vara en orsak till problem hemma hos dig. Akustik, kunskap, anvÀnder fel sida av micken, en trasig pryl... ja listan kan göras lÄng innan man kollar pÄ att köpa nytt.

SĂ„ ett litet lyssningsprov vore finemang.

Postat (redigerat)
min uppfattning Àr att denna mixerfunktion i "hemmastudiosegmentet" Àr ytterst begrÀnsad för att inte sÀga simpel

25ztmwn.jpg

Bilden sĂ€ger ingenting nĂ€r det gĂ€ller routing eftersom den bara visar in- och utvolymer - sĂ„ det hade nog varit mer intressant att se vad som döljer sig bakom fliken "Patchbay/Router"... 😕

Redigerat av Claes
Postat

jag ska lÀgga upp ett exempel snart...ska bara vila lite, har precis vatt pÄ gymmet och kört nÄt bodypumppass...det ska ocksÄ göras:)

Postat (redigerat)
https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8012 kolla denna lÀnken dÀr har jag lagt upp en snabb klipp som inte e mkt att hurra för men de e vÀl sÄ man lÄter..hehe de e dock bara en snab inspelning pÄgitarr o sÄng..

Gitarren och sÄngen distar. FrÄgan Àr vart i kedjan detta uppstÄr. Kan du inte lÀgga upp en omixad version ocksÄ sÄ man fÄr höra grundljudet?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

jo .. JAG MÄRKTE ATT DET DISTA..VETTIFAN VARFÖR FÖR DET GJORDE INTE DET I CUBASE...HMM...MEN SKA FIXA DET...det var nĂ„gon som hade en eq karta hĂ€r pĂ„ forumet men kan itne hitta trĂ„den, kan nĂ„n lĂ€nka?? de borde va en bra ide att utgĂ„ frĂ„n den eller??

drloop (oregistrerad)
Postat

BÀttre om vi fÄr lyssna pÄ dina filer utan nÄt... ingen eq, ingen kompressor.

Postat
Bilden sÀger ingenting nÀr det gÀller routing eftersom den bara visar in- och utvolymer - sÄ det hade nog varit mer intressant att se vad som döljer sig bakom fliken "Patchbay/Router"... :rolleyes:

10.png

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.