Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Satt och svalde en bit Pasta med skinksÄs och började grubbla pÄ en sak jag inte har koll pÄ:

NÀr man spelar ett DXi-instrument, sampler/Synth whatever, via midi, sÄ har man ju tillgÄng till tvÄ reglar (alltsÄ 2 kanaler), en pÄ midikanalens utgÄng och en pÄ DXi-instrumentets utgÄng.

Vad kontrolleras egentligen med midiregeln? Är det "velocity" rakt av? I sĂ„ fall, om jag spelar mot en DXi-sampler som levererar olika samplingar för olika velocities, sĂ„ mĂ„ste jag alltsĂ„ alltid ha regeln pĂ„ max (127) för att kunna skicka velocity=127 till samplern??? I sĂ„ fall, klipper den allt över sitt instĂ€llda vĂ€rde, eller rĂ€knar den om velocity sĂ„ man fortfarande har en viss dynamik? hmmm.

Eller (i denna svÄrbegripliga mididjungel), finns det nÄn annan sorts "volym" som Àr nÄt annat Àn velocity?

tjoflöjt

/Bengan

Annons
Postat

Nej, du förÀndrar inte Velocity med midiregeln. Den blir överflödig i sammanhanget.

Postat

Men vad gör den dÄ? Om den Àr överflödig menar jag? För nÄnting Àndras ju, jag kan ju liksom hissa volymen i lurarna med den regeln?

...lovar att i detta nu oxĂ„ konsultera manualen 🙂

Postat
Men vad gör den dÄ? Om den Àr överflödig menar jag? För nÄnting Àndras ju, jag kan ju liksom hissa volymen i lurarna med den regeln?

...lovar att i detta nu oxĂ„ konsultera manualen 😛

Öhh, du fick mig stĂ€lld dĂ€r..........MĂ„ste testa!!!!!!!!!!! 🙂

Postat
Öhh, du fick mig stĂ€lld dĂ€r.....

...dÄ Àr vi tvÄ...

Har lÀst manualen, men blev inte jÀtteklok pÄ den... Förutom att det pÄstÄs att det Àr skillnad pÄ volym och velocity...men igen; vilken midiparameter styrs dÄ av midikanalens regel;) ?

Ska labba lite i morrn bitti nÀr jag har tillgÄng till ljudkortet igen...

tjoflöjt...

Postat

fattar inte vad du menar, men volymen brukar ju vara ett mÄtt pÄ hur starkt alla tonerna i instrumentet ligger och velocity styrkan pÄ varje enskild ton.

Postat

jo hur fan menar jag 😄

Till att börja med svarade DEDE pÄ min ursprungsfrÄga, dvs huruvida midiregeln förÀndrar velocityvÀrdet "ut till instrument". Det gör den alltsÄ INTE, vilket förstÄs Àr bra dÄ man spelar en sampler, dÀr ju i multisamplade fall velocityn "inte bara Àr volym" utan direkt styr vilken sample som ska spelas...

DÄ tolkar jag det sÄ, att det mÄste finnas en ytterligare "volym"-parameter nÄnstans i midi-hÀrket, förutom "velocity". Det Àr ju kanske inte mÀrkligare Àn att det finns en volymratt pÄ gitarren och en (eller tre) pÄ förstÀrkaren.

Det Àr möjligt att detta Àr "midi-trivialia", jag har ett bra tag kvar innan jag kan kalla mig kunnig pÄ midi, sÄ jag kanske bara konstlar till en egentligen enkel frÄga? För midi Àr ju "bara" en samling definierade styrkoder som talar om för nÄn maskin/synt/sampler vad den ska göra.

jaja... blev kanske inte tydligare av den hĂ€r utlĂ€ggningen 😄 Finns det en "midi for dummies"-bok? Ska leta....

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Fick vi nĂ„t svar pĂ„ denna relevanta frĂ„ga? Jag Ă€r lika förbryllad som Vallhagen; att man kan höja volymen pĂ„ en Vsti antingen via midiregeln eller Vsti;ns regel? 😉

Postat

japp, det finns en midicontroller som heter just volume som sköter hela midikanalens volym. Varje VST har ocksÄ en massa kontrollkoder (CC) som styr olika saker beroende pÄ vilken VST det Àr. Du kan göra envelopes för de CC du tycker Àr intressanta.

Postat

Mitt minne sviker mig men volymmeddelandet Àr vÀl CC #7 eller nÄt sÄnt. Vissa VSTi'er / DXi'er stöder detta kontrollmeddelande men de flesta gör det inte. Detsamma gÀller panoreringsmeddelandet pÄ MIDI spÄret.

Om man vill ha ett logiskt sÀtt att tÀnka pÄ sÄ kan man jÀmföra med hur man jobbar i en studio med ett riktigt mixerbord och externa syntar. Om du ville sÀnka nivÄn pÄ en synt och panorera den lite Ät höger, skulle du dÄ sÀtta dig och ratta pÄ synten eller göra det direkt i mixerbordet? Förmodligen det senare.

Jag anvÀnder personligen aldrig reglagen pÄ MIDI spÄret utan Àndrar direkt i syntens grÀnssnitt eller anvÀnder VSTi/DXi kanalen. Det underlÀttar dÄ inte alla pluggar anvÀnder volym meddelandet.

/Majken

Postat
Jag anvÀnder personligen aldrig reglagen pÄ MIDI spÄret utan Àndrar direkt i syntens grÀnssnitt eller anvÀnder VSTi/DXi kanalen. Det underlÀttar dÄ inte alla pluggar anvÀnder volym meddelandet.

/Majken

Kul att trÄden lever igen.

Jag tar det som ett gott praktiskt tips att bara anvÀnda DXi-kanalens reglage. MIDI-volymen stÄr default pÄ 100 (eller 101?) och dÀr fÄr den vÀl va...

FÄr se om jag fattat det hÀr nu:

VELOCITY-begreppet tycker jag Àr utrett tidigare.

Sen finns alltsÄ ett "VST/DXi-sprÄk", skilt frÄn MIDI, som har sitt eget volym-kommando (bl.a.)? AlltsÄ, det finns en MIDI-volym och en CC-volym? Jag kan finna det logiskt, och i sÄ fall kan jag betrakta det som tvÄ volympotar i serie pÄ instrumentets utgÄng, varav MIDIn Àr fjÀrrstyrd? Och vissa VST/DXi-instrument skiter i MIDI-kommandot?

Sen Àr ju reglagen pÄ DXi-spÄret att betrakta som "vanliga" audioreglage.

UngefÀr sÄ?

Tjing

/Bengan

Postat
Sen finns alltsÄ ett "VST/DXi-sprÄk", skilt frÄn MIDI, som har sitt eget volym-kommando (bl.a.)? AlltsÄ, det finns en MIDI-volym och en CC-volym?

NejdÄ, det DXi och VSTi pluggarna anvÀnder Àr helt vanlig MIDI. Men detta betyder dock inte att de stöder samtliga MIDI meddelanden som finns.

MIDI volym och CC volym Àr samma sak. MIDI Àr protokollet och CC Àr typen av meddelande som skickas. I MIDI standarden finns 128 stycken CC meddelanden. Bland dessa hittar du Volym, Panorering, Sustain o.s.v.

/Majken

Postat
MIDI volym och CC volym Àr samma sak. MIDI Àr protokollet och CC Àr typen av meddelande som skickas. I MIDI standarden finns 128 stycken CC meddelanden. Bland dessa hittar du Volym, Panorering, Sustain o.s.v.

/Majken

Fan va bra, dÄ blir det Àn mer begripligt!

Tack!

Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.