Blackbird (oregistrerad) Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Hej! Undrar om någon har slipat bort lacken och ännu mer på en gitarr med sunburst och sett resultatet. Mitt mål är att får gitarren i naturfärg. Är jag dum om jag börjar slipa eller kan det gå? Jätte shysst om ni orkar svara!
Guitar Nilsson Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 En del USA-Fender har sämre trä under det svartlackade partiet och det bra och snygga al under resten. Så det kan vara en chansning att slipa bort det. Vad har du för gitarr då?
slejnard Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Ja sunburst är en lackeffekt. Finns inte naturligt i träslaget. 😱
Emil Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 (redigerat) Många riktigt billiga gitarrer har bara ett tunt fanér för syns skull under lacken, det kan vara svår att slipa utan att det ser förjävligt ut. Redigerat 19 november 2009 av Emil
djbolton Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Och sedan är skarven mellan träbitarna som den är byggd av sällan snygg. På en sunburst-gitarr kan man ju se lite vartåt det lutar... Jag befarar dock att du är ute efter utseendet på en swamp ash-gitarr, dom brukar vara snygga trärena. Kolla http://www.warmoth.com/ så kan du få idéer om hur det kan bli. /Johan
Ventures Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Spotnicks gitarrist (Bosse med skägget) gillade ju inte sunburst något vidare utan gav sig på sin '65 strata med blåslampa. Vet inte om jag tycker det blev vackrare. http://www.spotnicks.net/images/misc/first_fret.pdf
djbolton Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Spotnicks gitarrist (Bosse med skägget) gillade ju inte sunburst något vidare utan gav sig på sin '65 strata med blåslampa. Vet inte om jag tycker det blev vackrare. http://www.spotnicks.net/images/misc/first_fret.pdf Nä fast med hans meritlista kommer man undan med det 😕 /Johan
Blackbird (oregistrerad) Postat 21 november 2009 Postat 21 november 2009 shit, tack för alla svar. Borde kanske ha skrivit vad det var gitarr; En epiphone 335 dot. Bryr mig inte precis om skarvar och sånt jox blir snyggt. vill bara ha lite natur färg, får gärna se lite "skräpigt" ut...
adamin (oregistrerad) Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 ventures länk, riktigt snyggt tycker jag. Nästan så man skulle vilja börja med blåslampa på min gretsch synchromatic doublecut away. Nej men jag är lite inne på dehär med att slipa ner lacken på min med. ni kanske redan har fattat redan vid när jag nämde gretsch och ja 😛 jag vill få den att efterlikna malcom youngs jet firebird. Jag kan lista lite grejer snabbt jag har snappat up om nedslipning (bara vad jag snappat upp) -Man bör ta bort alla delar som hals mickar volymknobbar spakar stall osv. -Använda sig av alltingen kemisk behandling eller slip ( jag kör nog på slip om jag får välja) -ta de lugnt i kanterna (om man vill ha kvar dom så att säga) det enda svåra jag ser med sliperiet är väl själva förberedandet. jag kanske är för rädd av mig men efter måste man ju intonera igen, sätta i mickar (men de ska jag göra ändå) och fixa tillbaks volymknobbarna. någon som vet nån video eller steg för steg (gärna med bilder) anvisning hur man slipar och hela faderuttan.
Guitar Nilsson Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 shit, tack för alla svar. Borde kanske ha skrivit vad det var gitarr; En epiphone 335 dot. Bryr mig inte precis om skarvar och sånt jox blir snyggt. vill bara ha lite natur färg, får gärna se lite "skräpigt" ut... Tänk på att gitarren faktiskt kan låta sämre utan lacken! Jag har tagit bort lacken på en ruskigt bra elgitarr för att för utseendets skull få den trären. Gitarren blev faktiskt förstörd... Den lät skit efteråt.
adamin (oregistrerad) Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 jag kan tänka mig det, men om malcom young gjorde det känns de lite säkrare för mig i alla fall. Inte riktigt säker vad jag kan hitta bakom lacken dock... tänk om de skit fult XD
sage590 Postat 31 januari 2010 Postat 31 januari 2010 Skulle nog tänka mig för 2 ggr innan jag satte slipen i en 335a.... 😄 Iom att den är halvakustisk är ju locket ganska tunnt. Dessutom är det ju laminat i toppen, så risken att du slipar igenom översta lagret är överhängande. Det kommer garanterat att INTE se snyggt ut. Dessutom kan det bli konstigt med klangen.
Blackbird (oregistrerad) Postat 31 januari 2010 Postat 31 januari 2010 Oj, har inte varit så aktiv ser jag. Jätte skönt att ni har svarat så mycket och tipsat mig. Men ang. slipningen så är det inte aktuellt. jag har slipat lacken så att den är matt istället. Vart rå snyggt. Hoppas nu inte det ska förändra ljudet, vi får se när guran är klar! Mvh Gustaf
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.