Jump to content
Annons

disk usage 100%


TobbeL

Recommended Posts

Jag tänkte lära mig lite mer om mixning och laddade sent om sider in alla filer från mixartikeln i studio nr 6. Ni vet där tre mixproffs ger sig på en låt...

Filerna hämtade från studios hemsida.

Alla är .aif filer, vilket jag normalt inte jobbar med då jag kör PC och brukar använda wav.

Jag har tidigare gjort egna inspelningar med upp till en 10-15 spår, utan problem.

Detta projekt hamnade på 19 spår. Alla i stereo men jag testade göra om de till mono, men det förändrade inte problemet som jag kommer till.

Mitt problem är att mätaren för disk usage hamnar i topp = 100%

Vid tidigare projekt jag gjort med egen inspelning så har jag haft filerna på samma disk som cubase.

Det hade jag till en början här också.

Jag upptäckte problemet, starta ett nytt projekt men denna gång med filerna på D: enheten istället... (samma disk annan partition)

Har jag helt plötsligt en så dålig dator?

Eller vad har hänt?

Jag använder Cubase studio 4.5.2.build 274 (licensierad).

En hel del vstpluggar, men ingen som jag hann ladda in i detta projekt.

De borde inte påverka disk usage, eller hur?

Datorn är en laptop HP med Intel T7200 processor (dual core), 2 GB Minne, diskar med hastig 5400 varv/min (antar jag, hur hittar jag hastigheten?)

OS Win xp ME.

Ljudkort presonus firepod (firewirekort)

Någon idé?

Ska "det ta slut" vid en 17-18 spår?

Hjälper det att lägga ljudspåren på en extern USB disk?

Tacksam för hjälp!

kanske dags för ett skaffa macbook?

Skulle jag slippa problem då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det ska inte "ta slut" vid 17-18 spår... Nått är galet, troligtvis en rejält fragmenterad disk!

min dator som jag hade för nästan 10 år sedan klarade nog en sisådär 40 spår! Dock orkade den inte med så mycket plugins... men det är en annan femma...

att använda en separat disk (inte bara separat partition) är bäst i inspelningssammanhang, men mitt första tips är att testa att köra defrag på hårddisken, se om det hjälper =)

EDIT: Det kan ju då som sagt hjälpa att använda en separat disk, ska du inte köra en jättemassa spår samtidigt funkar det med en extern USB-disk. Firewire eller USB 2.0 är dock snabbare, snabbast är dock intern diskar oftast.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

det ska inte "ta slut" vid 17-18 spår... Nått är galet, troligtvis en rejält fragmenterad disk!

min dator som jag hade för nästan 10 år sedan klarade nog en sisådär 40 spår! Dock orkade den inte med så mycket plugins... men det är en annan femma...

att använda en separat disk (inte bara separat partition) är bäst i inspelningssammanhang, men mitt första tips är att testa att köra defrag på hårddisken, se om det hjälper =)

EDIT: Det kan ju då som sagt hjälpa att använda en separat disk, ska du inte köra en jättemassa spår samtidigt funkar det med en extern USB-disk. Firewire eller USB 2.0 är dock snabbare, snabbast är dock intern diskar oftast.

Tack för snabbt svar...

Jag ska se om disken behöver defragmenteras, tänkte inte på det...

Kom på efter skickat inlägg att jag inte stängt av antivirusprogrammet, men väl wlan...

Kan ett aktiverat antivirusprogram påverka i så negativ grad att det laggar redan vid drygt femton spår?

Visst är min externa disk USB 2.0, så det borde kanske funka.

Tack för hjälpen.

Flera idéer?

Redigerat av TobbeL
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar...

Jag ska se om disken behöver defragmenteras, tänkte inte på det...

Kom på efter skickat inlägg att jag inte stängt av antivirusprogrammet, men väl wlan...

Kan ett aktiverat antivirusprogram påverka i så negativ grad att det laggar redan vid drygt femton spår?

Visst är min externa disk USB 2.0, så det borde kanske funka.

Tack för hjälpen.

Flera idéer?

Japp det kunde det...

Jag var för glömsk/trött helt enkelt. Idag funkar det hur bra som helst, inte det minsta utslag på disk usage...

C partitionen behövdes inte defragmenteras. D däremot...

Fick det gjort i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...