Jump to content
Annons

Mixa så det låter 70-tal?


matsumoto

Recommended Posts

Tjo!

Jag ska göra en film som ska utspela sig på 70-talet.

I en scen ska en man lyssna på radio och jag tänkte då göra en låt och mixa den så att det låter som att det är en låt från 70-talet som spelas på radio.

Frågan är då alltså:

Finns det något billigt och bra sätt att mixa en låt på detta viset?

Hur går man tillväga?

Det är väl något att bita i kanske? eller är det enkelt?😆

well well. tacksam för svar!

/mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

En gammal transistor har ju ett ganska begränsat omfång. Det blir ju lite burkigt. Som en telefon ungefär.

Prova att skära bas och diskant och lämna mellanregister kvar runt 2-3 k. Använd gärna en parametrisk eq med brant q-värde, dvs ett smalt frekvensomfång.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinylknaster och brum får du gratis från iZotopes Vinyl-plugg.

Annars så är det väl torrt, torrt och torrt som gäller?

Vart får man tag på den pluggen någonstans?

det låter ju kanon!

torrt ja, absolut.

tack så mycket för tipsen! jag ska prova det där, säger väl till igen om det skiter sig:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att mkt av det speciella varma ljudet som fanns på 70- och 80-talen var att produktionerna, som var ganska moderna, hade inte alls lika mkt kompression som dagns produktioner har. Idag så slår t.ex. gitarrerna en mkt hårdare i ansiktet i en hårdrockslåt än vad motsvarande gjorde på 80-talet..

Fast det kanske inte är det du är ute efter....?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Jag ska göra en film som ska utspela sig på 70-talet.

I en scen ska en man lyssna på radio och jag tänkte då göra en låt och mixa den så att det låter som att det är en låt från 70-talet som spelas på radio.

Frågan är då alltså:

Finns det något billigt och bra sätt att mixa en låt på detta viset?

Hur går man tillväga?

Det är väl något att bita i kanske? eller är det enkelt?:rolleyes:

well well. tacksam för svar!

/mats

Jo, jag kom att tänka på en gratis multikompressor Vst , som har ett preset som simulerar radioljud absolut helt övertygande. Den heter Slim Slow Slider C3.

Testa den också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Jag ska göra en film som ska utspela sig på 70-talet.

I en scen ska en man lyssna på radio och jag tänkte då göra en låt och mixa den så att det låter som att det är en låt från 70-talet som spelas på radio.

Frågan är då alltså:

Finns det något billigt och bra sätt att mixa en låt på detta viset?

Hur går man tillväga?

Det är väl något att bita i kanske? eller är det enkelt?🙂

well well. tacksam för svar!

/mats

Jo, jag kom att tänka på en gratis multikompressor Vst , som har ett preset som simulerar radioljud absolut helt övertygande. Den heter Slim Slow Slider C3.

Testa den också.

Okej! jag ska testa!

även det där med gitarrerna och kompression, jag är inte ute efter någon tung historia så det kommer förmodligen inte vara några tunga gitarrer. så vitt jag vet nu iallafall:)

men annars, rent generellt, vad är en typisk 70-tals produktion?

tack åter igen:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Utan metronom? Så otighta är de inte på skivor jag har från den tiden. Däremot låter det inte så stelt som majoriteten av dagens musik gör.

I övrigt håller jag med om det varma och analoga ljudet. Rullband är det bästa inspelningsmediet ljudmässigt om man frågar mig.

LONG LIVE RETRO! 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan metronom? Så otighta är de inte på skivor jag har från den tiden. Däremot låter det inte så stelt som majoriteten av dagens musik gör.

I övrigt håller jag med om det varma och analoga ljudet. Rullband är det bästa inspelningsmediet ljudmässigt om man frågar mig.

LONG LIVE RETRO! 🙂🙂

det är lite krångligt att få in varmt analogt ljud när man kör hårddiskinspelning känns det som, fast jag har ju faktiskt en gammal fin förstärkare som kommer ge en del värme om jag har tur. en Fbt jumbo 600r (från tidigt 80-tal tror jag?)

rullband skulle absolut vara det bästa ja.

kanske ska specificera om min förra fråga:

hur får man till en något sånär 70-tals produktion med hårddiskinspelning och Cubase VST?

(på tala om retro, jag äger en gammal Roland Juno 106 som tidigare tillhört Ola i "Ola and the Janglers"😎)

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Utan metronom? Så otighta är de inte på skivor jag har från den tiden.

Om du är DJ och har försökt att mixa gammal discofunk från tex 1975 så förstår du vad jag menar...hehe

Då är jag med dig! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Att få det att låta gammalt med modern utrustning är en lång och invecklad process, men jag skulle säga att det absolut viktigaste med att få en låt att låta "gammalt" är främst vilka mikrofoner man använder för att spela in ljuden. Men har man annat för sig än att bli fattighjon på vintagemickar så skulle jag tipsa om vst-pluggen Microphone Modeler från Antares som är ett betydligt billigare alternativ. Där finns en rad klassiska mikrofonsimuleringar som man kan lägga som insert i toppen på varje enskilt spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå på loppis och köp en gammal radio från 70-talet.. Gärna en med bandpelaringång så kan du ju skicka en line-out dit.

Sen kan du ju spela upp musiken i radion och sen spela in det med mic. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller radiobiten; har du tillgång till någon form av impulse-plugg (har för mig att det finns någon gratisplugg) så finns det massvis med gratis-impulser att hitta på internet, varav en stor del är är samplade olika små högtalare och radioapparater. Jag ska nog akta mig noga för att försöka beskriva vad en impulse är rent tekniskt, men enkelt förklarat så är det en slags frekvens-sampling, man har på något konstigt vis samplat en t.ex en radiohögtalare så att ljuden som sedan körs genom samplingen låter som det kom ur just den högtalaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Franz (oregistrerad)
Gå på loppis och köp en gammal radio från 70-talet.. Gärna en med bandpelaringång så kan du ju skicka en line-out dit.

Sen kan du ju spela upp musiken i radion och sen spela in det med mic. 🙂

Just precis så hade jag gjort!

Att gå via datorer och digitala prylar för att

simulera något som finns på riktigt är ju ett

tankefel i storleksordningen Sahara-öknen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå på loppis och köp en gammal radio från 70-talet.. Gärna en med bandpelaringång så kan du ju skicka en line-out dit.

Sen kan du ju spela upp musiken i radion och sen spela in det med mic.  😆

Just precis så hade jag gjort!

Att gå via datorer och digitala prylar för att

simulera något som finns på riktigt är ju ett

tankefel i storleksordningen Sahara-öknen! 😆

Jag hade också testat att spela upp och spela in via en gammal radio.

Men det förändrar ju inte hur hur mycket 70-tal det låter om produktionen...

Så, Sahara var lite att ta i. Alternativet är ju annars att köpa en hel analogstudio....alt. hyra in sig i en dylik. Finns visst några lite här och där som kör helt retro.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...