Jump to content
Annons

Lämna in sin elgitarr för justering


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Ville bara dela med mig av en erfarenhet idag. JAg har inte ritigt varit nöjd med min elgitarr. MEn jag ville inte köpa någon ny ännu då jag vill lägga pengar på lite annat först. Men jag lämnade in den till en gitarr"magiker" istället och bad han göra det bästa han kunde av det som fanns på den. Sagt och gjort så fick jag tillbaka den idag efter en vecka och det hela gick på 850kr ink moms. Men det va som en helt ny gitarr. Helt underbar! Intervallen stämmmer mycket bättre, oerhört mycket mer lättspelad och det bara är kul att ta i gitarren igen!

Så mitt tips till alla er som befinner er i samma sits som jag gjorde. Testa att lämna in gitarren till någon duktig som kan justera den åt er. Det är det värt!!!

MVH

Anders

EDIT: Bör väll skriva vem som gjorde det också. han heter Michelle (hoppas det stavas så) och har firman ljudhålet i verkebäck

EDIT 2: Ljudande exempel på gitarren http://www.speedyshare.com/files/19332281/...erad_gitarr.mp3

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lämnade också in gitarren för intonering mm. och blir ju faktiskt en helt ny gitarr när man gört, blev riktigt nöjd jag med! Så kan också rekommendera detta.

Råkade bara göra ett misstag nu när jag senast skulle byta strängar själv igen. Instrumentmakarn hade justerat för 009 och jag bytte nu till 010 och då sket sig stallet igen, klant! hehe :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnade också in gitarren för intonering mm. och blir ju faktiskt en helt ny gitarr när man gört, blev riktigt nöjd jag med! Så kan också rekommendera detta.

Råkade bara göra ett misstag nu när jag senast skulle byta strängar själv igen. Instrumentmakarn hade justerat för 009 och jag bytte nu till 010 och då sket sig stallet igen, klant! hehe :rolleyes:

Aj då! Jag valde 010 nu när han fixade till den och det kändes som ett bra val. Men som du säger också, man får en helt ny gitarr!!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger upp ett ljudexempel på min justerade gitarr. Tog ett riff där första intervallet är en ren oktav på e-strängen. Ber om ursäkt för det tråkiga gitarrljudet, men det är min Laney TF400 som jag förhoppningsvis kommer byta mot en mesa boogie 😆 Betänk också att det bara är snabbmixat och inte det som är tanken ni ska lyssna på här!

http://www.speedyshare.com/files/19332281/...erad_gitarr.mp3

F-n va lättspelad den är nu 😉

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

850:- är ju billigt och bra pris om det är helservice på guran. Är ju allt som oftast än dyrare här i sthlm. Men tycker det lät helt okej ljud med Laneystärkaren och inte alls tråkigt. Men visst självklart blir det bättre med en Mesa. Oavsett, om det var helservice så hade det varit än mer intressant om du hade slängt upp samma låt med före och efter service. Ja en lättspelad gura är ett måste. Finns inget värre spela på en som inte är det. Irriterande och man blir lätt trött i fingrarna annars.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

850:- är ju billigt och bra pris om det är helservice på guran. Är ju allt som oftast än dyrare här i sthlm. Men tycker det lät helt okej ljud med Laneystärkaren och inte alls tråkigt. Men visst självklart blir det bättre med en Mesa. Oavsett, om det var helservice så hade det varit än mer intressant om du hade slängt upp samma låt med före och efter service. Ja en lättspelad gura är ett måste. Finns inget värre spela på en som inte är det. Irriterande och man blir lätt trött i fingrarna annars.

Hejsan

Jo 850 kr kändes som väldigt billigt med tanke på vad man fick tillbaka. Ett före och efter exempel hade varit det utlimata självklart, men tyvärr så hade jag inte en tanke på det. Men om det blir en mesa så kan man ju spela in detta igen med den stärkaren sedan och jämföra den med laneyn, om man vågar det 😆

MVH

Anders

EDIT: Precis som du säger så blev jag trött i handen förr, men nu känns det som gitarren verkligen spelar med mig och inte emot mig.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Absolut gör det. Vad det här något eget riff eller? Lät tungt och skönt i alla fall. Så återanvänd den tills du har Mesan att jämföra med. Tror nog jag knappast är ensam om att älska höra alla jämförelser med olika produkter och aldrig tröttnar på sånt . 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut gör det. Vad det här något eget riff eller? Lät tungt och skönt i alla fall. Så återanvänd den tills du har Mesan att jämföra med. Tror nog jag knappast är ensam om att älska höra alla jämförelser med olika produkter och aldrig tröttnar på sånt . 😆

det va inget eget riff, inte den första delen iaf, andra delen va ren improvisation på standardriff. Men det första va taget från en DT låt 😉 JAg älskar också att testa prylar och jämföra dem och höra andras jämförelser 🙁

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsvejs!

(Mitt första inlägg! Har dock smygläst på forumet i nått år.)

Iallafall, jag lånar tråden lite.

Jag är inte så haj på dethär med att stränga om gitarrer märkte jag idag.

Har strängat om min Fender Strata AMStandard och nu känns det som att stallet är för högt upp.

http://www.whitstableguitars.co.uk/Fender%...-tort%20(8).JPG

(Inte min gitarr)

På bilden ser det ju ut som att stallet ligger mot kroppen typ, och jag är rätt hundra på att mitt stall också gjorde det innan jag bytte strängar. Men nu får jag nästan in pekfingret under där..

Är dethär "obra"? Bör jag göra nått åt det? Vad?

Jag bytte till lite tjockare strängar för övrigt (tror jag, har inte så stor koll på vad det satt på innan.. men dom jag har nu känns lite tjockare).

Hoppas ni förstår problemet! Är ju inte världsbäst på att formulera mig i text (= .

(Sånna här problem får man minsann inte med gibson:rolleyes: )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsvejs!

(Mitt första inlägg! Har dock smygläst på forumet i nått år.)

Iallafall, jag lånar tråden lite.

Jag är inte så haj på dethär med att stränga om gitarrer märkte jag idag.

Har strängat om min Fender Strata AMStandard och nu känns det som att stallet är för högt upp.

http://www.whitstableguitars.co.uk/Fender%...-tort%20(8).JPG

(Inte min gitarr)

På bilden ser det ju ut som att stallet ligger mot kroppen typ, och jag är rätt hundra på att mitt stall också gjorde det innan jag bytte strängar. Men nu får jag nästan in pekfingret under där..

Är dethär "obra"? Bör jag göra nått åt det? Vad?

Jag bytte till lite tjockare strängar för övrigt (tror jag, har inte så stor koll på vad det satt på innan.. men dom jag har nu känns lite tjockare).

Hoppas ni förstår problemet! Är ju inte världsbäst på att formulera mig i text (= .

(Sånna här problem får man minsann inte med gibson:rolleyes: )

Hej hej!

Förmodligen beror det på att du har bytt till tjockare strängar vilket leder till mera tryck vid stallet. Om du inte vill byta till tunnare strängtjoklek (det som den är inställt för) så rekommenderar jag att du antingen skruvar med dragstången, alternativt med tremolo fjädern på baksidan (finns säkert tutorials på nätet).

Om du tycker det är svårt bör du lämna in den till en instrumentmakare/gitarrtekniker för att inte råka pajja din gitarr.

Eller stämma ner gitarren går ju med förresten 😳

Lycka Till!

MVH Linus

Redigerat av Linos
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Förmodligen beror det på att du har bytt till tjockare strängar vilket leder till mera tryck vid stallet. Om du inte vill byta till tunnare strängtjoklek (det som den är inställt för) så rekommenderar jag att du antingen skruvar med dragstången, alternativt med tremolo fjädern på baksidan (finns säkert tutorials på nätet).

Om du tycker det är svårt bör du lämna in den till en instrumentmakare/gitarrtekniker för att inte råka pajja din gitarr.

Eller stämma ner gitarren går ju med förresten 🙂

Lycka Till!

MVH Linus

Ajt.

Tack för hjälpen!

Att det skulle va såhär jobbigt att byta strängar 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag måste säga att han Michelle är riktigt duktig. När min hals gick av, så lämnade jag ju in den till honom. Gitarren blev mycket mer lättspelad än vad den var när jag köpte den och sprickan syns inte ens.

Helt underbart vilka underverk duktiga människor kan göra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ajt.

Tack för hjälpen!

Att det skulle va såhär jobbigt att byta strängar 🙂

Om du lämnar in brukar det bara kosta några hundringar och det kan ju vara värt att någon som kan går igenom guran och får den bra inställd. Annars är det bara googla efter tips eller på tuben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsvejs!

(Mitt första inlägg! Har dock smygläst på forumet i nått år.)

Iallafall, jag lånar tråden lite.

Jag är inte så haj på dethär med att stränga om gitarrer märkte jag idag.

Har strängat om min Fender Strata AMStandard och nu känns det som att stallet är för högt upp.

http://www.whitstableguitars.co.uk/Fender%...-tort%20(8).JPG

(Inte min gitarr)

På bilden ser det ju ut som att stallet ligger mot kroppen typ, och jag är rätt hundra på att mitt stall också gjorde det innan jag bytte strängar. Men nu får jag nästan in pekfingret under där..

Är dethär "obra"? Bör jag göra nått åt det? Vad?

Jag bytte till lite tjockare strängar för övrigt (tror jag, har inte så stor koll på vad det satt på innan.. men dom jag har nu känns lite tjockare).

Hoppas ni förstår problemet! Är ju inte världsbäst på att formulera mig i text (= .

(Sånna här problem får man minsann inte med gibson:rolleyes: )

Hej

Det som hänt är att stallet har rest sig pga tjockare strängar. På baksidan, under luckan sitter fjädrar

som drar tillbaka stallet och pga dom tjockare strängarna orkas inte detta med längre.

Orginal skall det sitta fem fjädrar men två är antagligen bortplockade, alltså tre kvar vilket inte räcker.

Kolla i caset om tidigare ägare lagt två där, i så fall är det bara att trycka dit dom, i annat fall köp två nya.

Du bör dock ha koll på vad du plockar på för strängar och vilken tjocklek gitarren är justerad för, detta påverkar

även andra saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för alla snabba svar!

Nu har jag bytt strängar till ernie ball super slinky (som har samma dimmension som de strängarna som satt på från början).

Men det känns som att stallet inte går tillbaks helt ändå. Skumt.

Blir nog till att lämna in gitarren.

Hur mycket kan det gå på? 100-300? 300-600?

__

Fanken, jag har aldrig haft koll på vilka strängar jag satt på förut (Körde en les paul studio innan jag köpte fendern).

Trodde inte att det hade någon större betydelse, storleken alltså 🙂

Men man lär sig något nytt varje dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...