Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett tomt rum (kontrollrum) som är ungefär 13 kvadratmeter , och sedan ett på 34 kvadratmeter (inspelningslokal).

Jag vet relativt mycket inom det tekniska området, utrustning, mickar, inspelningsteknik etc..

Nu har det däremot blivit dags för mig att ta steget och bygga en egen studio!

Jag har höga ambitioner och vill att detta ska bli så bra som det bara kan.

Som det är nu så läcker ljudet ifrån det stora rummet in i det lilla. För att minska problemet med detta så har jag fått lite olika råd.

Det jag hört mest är att man kan bygga ett "rum i rummet", som i sin tur är helt oberoende av den gamla konstruktionen för att effektivt minska dB-nivån.

För mig känns det mest relevant att göra det i det lilla rummet, pga resurser,tid etc... Men ändå inte att glömma det stora rummet som kommer bli så effektivt ljuddämpat som det tillåts (absorbenter).

Mitt problem nu är att jag inte riktigt vet vad man ska börja med? Hur ska jag gå tillväga? Vad tror ni jag behöver?

Att bygga, är också ett problem, då jag inte vet hur jag ska bygga (material, regling, avstånd etc..)

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få 😉 Lägger dessutom in bilder på hur det lilla rummet ser ut i nuläget!

/Kristian

post-23549-1257871022_thumb.jpg

post-23549-1257871042_thumb.jpg

Annons
Postat

Rent spontant skulle jag inte vilja bygga ett rum i rummet på så pass liten yta. Leta först reda på var du har problemen med läckage i rummet som det är, springor, hål, vid dörr eller fönster? Eller går det rätt genom väggen?

Postat

när det gäller att ljudisolering så är mitt tips "tänk att du bygger en u-båt" altså är det ingen eka du ska bygga dvs det måste ljudisoleras överallt golv/väggar/tak. annars blir det som att använda en eka som ubåt, det går åt helvete. 😉

man bygger altså ett rumm innuti rummet som står på ett oresonant material. bygger man 2 rum så måste det va 2 separata rum.

först bör du riva den befinteliag mellan väggen. det vanligaste är att man bygger gips väggar med flera lager gips som är tätade i alla skrvar o hörn.

Postat
Rent spontant skulle jag inte vilja bygga ett rum i rummet på så pass liten yta. Leta först reda på var du har problemen med läckage i rummet som det är, springor, hål, vid dörr eller fönster? Eller går det rätt genom väggen?

Jag är nästan säker på att det är genom väggarna där det mesta läckaget kommer ifrån. Dem andra sakerna du nämner upplever jag inga problem med. Det skulle isåfall vara att ha fler lager glas.

Varför skulle du inte vilja bygga på en så pass liten yta?

/Kristian

Postat
Jag är nästan säker på att det är genom väggarna där det mesta läckaget kommer ifrån. Dem andra sakerna du nämner upplever jag inga problem med. Det skulle isåfall vara att ha fler lager glas.

Varför skulle du inte vilja bygga på en så pass liten yta?

/Kristian

ska du bygga rum-i-rum så måste du riva befinteliga mellanväggen och då kan du ju välja hur strora rumen ska va. att spara mellanväggen är sämre än att riva den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.