Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har funderat pÄ att köpa lite böcker för att kunna förbÀttra mina kunskaper kring mixning och mastring. Men jag vet inte riktigt vilka man skall köpa och om det Àr vÀrt att köpa dem överhuvudtaget...

Jag har kollat ut tre böcker som jag tycker verkar bra:

Sound Advice on Mixing

Mixing & Mastering

Mastering Audio: The Art and the Science

Är det dessa böckerna nĂ„t att ha? NĂ„gon som vet?

Redigerat av ramoand
Annons
Postat

KÀnner inte till de andra tvÄ. Dock kan jag ocksÄ tipsa om "Behind the Glass" (finns tvÄ volymer) som mer el.

mindre Àr en slags intervjubaserad böcker, dÀr olika engineers och producenter delar med sig av tips och tricks.

• 2 veckor senare...
alex30free (oregistrerad)
Postat

Matering Audio av Bob Katz Àr bra o lÀsvÀrd, men inte sÄ praktiskt...för mixningen i alla fall...mkt bra tankar, insikter, vad som Àr viktigt att tÀnka pÄ, bitupplösning, headroom, signalanalys, mm.. alltsÄ vÀldigt mkt mastering!!!

SoundAdvise on Mixing Àr dÄ mera handson med lite exempel för vilka EQ vÀrden som Àr anvÀndbara pÄ sÄng, trummor etc...hur en kompressor jobbar, vad man ska tÀnka pÄ...stereobilden...helt enkelt allt man ska tÀnka pÄ i mixningen!

• 4 veckor senare...
  • 4 mĂ„nader senare...
Postat
  ramoand sa:
Har funderat pÄ att köpa lite böcker för att kunna förbÀttra mina kunskaper kring mixning och mastring. Men jag vet inte riktigt vilka man skall köpa och om det Àr vÀrt att köpa dem överhuvudtaget...

Jag har kollat ut tre böcker som jag tycker verkar bra:

Sound Advice on Mixing

Mixing & Mastering

Mastering Audio: The Art and the Science

Är det dessa böckerna nĂ„t att ha? NĂ„gon som vet?

Visst pysslar du med elektronisk dansmusik...? IsÄfall kan jag rekommendera den hÀr boken:

http://www.amazon.com/Remixers-Bible-Build...s/dp/0879308818

Namnet Àr lite vilseledande - den handlar inte bara om att remixa utan om att producera elektronisk dansmusik i största allmÀnhet. Var ett tag sen jag lÀste den, men jag tyckte att det fanns mycket bra i den.

Postat
  jarlo sa:
Visst pysslar du med elektronisk dansmusik...? IsÄfall kan jag rekommendera den hÀr boken:

http://www.amazon.com/Remixers-Bible-Build...s/dp/0879308818

Namnet Àr lite vilseledande - den handlar inte bara om att remixa utan om att producera elektronisk dansmusik i största allmÀnhet. Var ett tag sen jag lÀste den, men jag tyckte att det fanns mycket bra i den.

Aah den verkar intressant! Tack för tipset! 😄

Postat
  ramoand sa:
Aah den verkar intressant! Tack för tipset! 🙂

Lugnt! Jag fÄr för mig att du kanske skulle ha bÀttre nytta av en bok som handlar om just elektronisk musik. MÄnga grejer nÀr det gÀller mixning Àr ju generella principer som funkar pÄ alla stilar, men det finns en hel del som Àr rÀtt specifikt för elektronisk musik. T.ex. sÄ brukar ju mÄnga mixa redan i lÄtskrivarstadiet, istÀllet för att göra pÄ det traditionella sÀttet: skriva lÄt -> spela in -> mixa

Sen har du kanske inte sĂ„ mycket nytta av att lĂ€ra dig hur man mixar överhĂ€nget frĂ„n trummor, re-ampar gitarrer eller rĂ€ddar en tagning med otajt elbas 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.