Jump to content
Annons

Allmänna frågor, kompressor, EQ med mera.


Padchi

Recommended Posts

Hejsan, dessa frågor har tagits upp tidigare men jag känner att jag behöver specifika svar och jag vet att ni inte kommer kunna hjälpa mig till 100% men ni kan förhoppningsvis knuffa mig i rätt riktning.

Så här ligger det till:

Jag har tidigare använt Cubase SX3 och när jag har mixat (kan knappas kalls det) så har jag använt mig utav "Dynamics" för att använda mig av en kompressor. Har valt "compressor" bland present, tryckt på "compressor, "auto gate", "limiter" och höjt "Make Up Gain" till 12.0.

Efter detta så har jag lagt till en EQ presents som en kompis gjorde till mig för länge sen där high gain ligger på 11.8, high freq 6910, high Q 0, low gain 4.5, low freq 34 och low Q 0 där med, inget mer.

När jag har lagt till detta så har jag lagt till en Reverb A där allt är default och så ligger wet på ca 8 (beroende på vad som låter bäst i mina öron), kan även lägga till en ModDelay efter egna öron men inget mer än det.

Som ni förstår så har jag noll koll på allt som har med mixning och mastring att göra. Jag kan ändra delay och reverb efter tycke men inget mer med det, kör alltid på dessa inställningar. Mitt problem ligger nu i att jag på något vis har lyckats sabba något i min inspelnings utrustning (tror jag, troligtvis genom rundgång som har skett men vet inte vad som kan vara felet). Ljudet lät hyfsat förut men efter att jag har lyckats förstöra något så har ljudet blivit mer "runt" när jag spelar in, det kan dock vara så att mitt röstläge har ändrats men har svårt att tro jag kan ändra min röst så att pass mycket.

Jag förklarar väldigt luddigt jag vet, men det är enbart för att jag förstår så lite om det här. Mina frågor är dock:

- Jag vill höja min "whiskey röst" (som jag anser att jag har). Ska jag försöka börja pilla i EQ eller i kompressorn?

- Vad kan ha ändrats i min utrustning? Det är svårt för er att säga men förut så var ljudet klart och allt lät okej när jag mixade med de inställningarna som jag har beskrivit ovan. Nu är som sagt ljudet rundare och inte lika klart. Förut så lät mina "hesa/bas röst" toner bättre och klarare. Jag har som sagt råkat fixa rundgång ett par gånger och jag antar att en kondensator mick är väldigt känsligt för det? Jag har bara en kondensator mick som går till ett väldigt enkelt mick preamp och sen in till datorn.

- Jag har precis uppdaterat till Cubase 5 och fattar inte ett skit utav det när de gäller att fixa de inställningarna som jag hade förut förutom EQ´n. Vad kan jag ändra för att få så som jag hade förut? Jag ändrade ModDelayn bara med höger spaken eller vad man ska säga så det lät okej men eftersom att UI är helt annorlunda nu så förstår jag inte något.

- Jag ska försöka mixa ihop min skiva så det inte låter för dåligt, vad ska jag tänka på?

Jag har tänkt att börja lära mig mer om EQ´n och Kompressorn men detta är som sagt en knuff i ryggen för att förstå vad som är vad. Då jag anser mig själv som tondöv och inte märker någon vettig skillnad förens jag har vridit alla spakar till max så är det ännu svårare för mig att förstå.

Svara så gott ni kan, ställ mot frågor mer än gärna då jag är onykter nu och troligtvis formulerar mig sämre än vad jag tror själv.

Tack på förhand,

Timmie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan nog omöjligt säga exakt hur du skall göra för att få det ljudet du eftersträvar.

Men jag anser att EQ och compressorn hänger lite ihop med varann då man mixar. Förändra ljudet med EQn och blir det för högt ljud så sänker du med kompressorn. Sätt delay på smak och tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog omöjligt säga exakt hur du skall göra för att få det ljudet du eftersträvar.

Men jag anser att EQ och compressorn hänger lite ihop med varann då man mixar. Förändra ljudet med EQn och blir det för högt ljud så sänker du med kompressorn. Sätt delay på smak och tycke.

Men vad mer specifikt gör kompressorn och EQ? Går det att förklara för en som knappt kan något? Vad jag har förstått så boostar EQ´n eller ta bort vissa frekvenser och kompressorn har jag inte en aning om, det lät bara skapligt när jag gjorde så som jag gjorde innan jag förstörde någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill minnas att det släptes info om detta i någon tidning som studioforum gjort, skall även finnas en hel del trådar om det om du söker i forumet.

Personligen sitter jag bara och trixar med EQ och compressorn för att få fram det ljudet jag vill ha. Lär mig använda öronen, låter det för platt eller inte, rattar på tills det känns okej.. och då EQn ibland har tendens att höja eller sänka ljudet samtidigt så pressar jag ner ljud nivån med Compressorn så inte nivån skall gå till överstyr och spraka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad mer specifikt gör kompressorn och EQ? Går det att förklara för en som knappt kan något? Vad jag har förstått så boostar EQ´n eller ta bort vissa frekvenser och kompressorn har jag inte en aning om, det lät bara skapligt när jag gjorde så som jag gjorde innan jag förstörde någonting.

Hej "Padchi"!

En kompressor minskar det dynamiska omfånget och med en equalizer kan man justera nivån på specifika frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hej "Padchi"!

En kompressor minskar det dynamiska omfånget.

Nja... beroende på hur man ställer in den man även öka det dynamiska omfånget. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

För några månader var det nån som postade en riktigt bra pdf som förklarade väldigt mycket grundläggande begrepp - det var en sammanfattning av en tråd på ett forum nånstnans. Kan ingen leta fram den och slänga in den? Den tyckte jag borde passa både nybörjare och erfarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du en stormembrans mick så kanske du jjunger i "fel" sida av micken... det finns en fram och baksida. Baksidan låter ofta lite diskantfattig...

Link to comment
Dela på andra sajter

För några månader var det nån som postade en riktigt bra pdf som förklarade väldigt mycket grundläggande begrepp - det var en sammanfattning av en tråd på ett forum nånstnans. Kan ingen leta fram den och slänga in den? Den tyckte jag borde passa både nybörjare och erfarna.

Du kan hitta förklaringar om en massa olika begrepp här: http://wiki.kontrollrummet.com/ - om det var den länken du menade... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan hitta förklaringar om en massa olika begrepp här: http://wiki.kontrollrummet.com/ - om det var den länken du menade... 🙂

Nej, jag hittade den själv: http://www.magnoliahouse.info/wdyrsla_060609.pdf , eller "Why do you recordings sound like ass?" PDF:en är alltså en sammanställning av http://forum.cockos.com/showthread.php?t=29283 och pdf:en är lite mera lättläst.

Om OP är allvarlig med att vilja lära sig mer, läs igenom den där. Du kommer fatta MYCKET mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack så mycket för era svar! Jag vill verkligen lära mig och jag ska läsa igenom det som du skickade WizBall så fort som jag har tid.

Lyckades få till en inspelning häromdan som låter någorlunda men långt ifrån det jag vill ha. En fråga bara, vad gör "Sample" för något som jag kan ändra på mitt ljudkort? Just nu har jag på 512 och då ligger min latency på 11 in/ut i cubase. Har för mig att den låg på 5 förut när jag hade 512 så det kanske är mitt ljudkort eller min dator som har tagit stryk? (min dator är riktigt kass).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...