Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Mitt inte alltför stora hårddisk utrymme börjar nu krympa neråt några megabyte. jag har redan rensat en massa på datorn och även tagit bort gamla cubase projekt som tar plats, för om jag har fattat det hela rätt så är det audiofilerna som ligger i audiomappen som tar sjukligt mycket plats. alla audiofiler sparas ju i stora wav format så de e kanske inte så konstigt.

Nu till frågan, finns det någon inställning som gör att man inte behöver spara alla de audiofiler man spelar in?

T.ex. om jag ska spela in ett gitarrspår så kanske jag gör 7 misslyckade versioner innan jag får till en bra. om jag då sparar projektet så sparas också alla 7 misslyckade versioner i audiomappen 🙂

är det någon som vet om man kan ställa in på något vis så att cubase inte sparar de filer som man tagit bort från projektet när man sparar?

/Dazzle

Annons
Postat

Spara projekt till ny mapp, eller save project to new folder tror jag det står. Där kan du välja att rensa bort filer som inte används i projektet, och sedan radera den gamla mappen!

Postat

Du tar bort de spår du inte vill behålla i arrangemangsfönstret genom att markera dom och trycka del eller backspace.

Gå till poolen genom att trycka ctrl + p eller kringla + p. Högerklicka i poolen och välj "remove unused files"" eller liknande. Låt dom gp till trash. Högerklicka en gång till och välj "empty trash" eller liknande. Välj att filerna raderas.

Postat

Vet inte om det går i cubase men i logic så tar jag bort de spår jag inte vill ha kvar i arrangemangsfönstret. Då kommer det upp en fråga om jag vill ta bort spåren från arrangemangsfönstret eller hårddisken.

Kanske finns någon sådan inställning i cubase också

Postat

joachimes svar funkade utmärkt 🥰 tackarsåmycket! nu finns de genast plats för många fler inspelningar 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.