Jump to content
Annons

oändliga problem med midi noter som fastnar


guanabana

Recommended Posts

alla verkar ha problem med midi noter som fastnar i vilken jävla mjukvaru situation som helst...

googlar man finns det miljoner som klagar över det.

jag är en av dom. jag hade det på mitt första midiklavatur och även på mitt nyare usbmidiklaviatur

finns det något midiklaviatur som Inte har problemet? är det någon där ute som Inte har problemet?

men var är lösningen? finns det någon lösning?!

vad beror det på?

vet DU? isåfall är du speciell. var vänlig att dela med mig

isåfall tråden förblir utan ett svar med lösning, då får ni( DU! ) underkänt.

tack

Mvh Adam

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Hänger sig noterna?

Har du kopplat in en sustainpedal som kanske har fel polaritet?

Kan kanske har med din USB anslutning på din dator?

Jag har två USB keyboard, Axiom 61 och Korg Nanokey, har aldrig haft problem med med hängningar.

Lite mer uppgifter kanske kan hjälpa till att lösa ditt problem.

Mjukvaror som du använder när det händer. Vad du gör när det händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

alla verkar ha problem med midi noter som fastnar i vilken jävla mjukvaru situation som helst...

googlar man finns det miljoner som klagar över det.

jag är en av dom. jag hade det på mitt första midiklavatur och även på mitt nyare usbmidiklaviatur

finns det något midiklaviatur som Inte har problemet? är det någon där ute som Inte har problemet?

men var är lösningen? finns det någon lösning?!

vad beror det på?

vet DU? isåfall är du speciell. var vänlig att dela med mig

isåfall tråden förblir utan ett svar med lösning, då får ni( DU! ) underkänt.

troligtvis beror det inte på midiklaviaturet utan på programmet eller/och ditt vsti

såvida inte klaviaturet är sönder men om du testat 2 kan man nästan utesluta det

jag har aldrig själv haft detta problem medan jag spelar på ett klaviatur

däremot vid uppspelning av ljud och trycker på stop

sen finns det flera sätt ett ljud kan fastna så om du förklarar mer när och hur

vi måste också veta program och vst för att kunna hjälpa

och varför har du så många blankrader?

det blir extremt jobbigt att läsa och dumt att citera

Link to comment
Dela på andra sajter

troligtvis beror det inte på midiklaviaturet utan på programmet eller/och ditt vsti

såvida inte klaviaturet är sönder men om du testat 2 kan man nästan utesluta det

jag har aldrig själv haft detta problem medan jag spelar på ett klaviatur

däremot vid uppspelning av ljud och trycker på stop

sen finns det flera sätt ett ljud kan fastna så om du förklarar mer när och hur

vi måste också veta program och vst för att kunna hjälpa

jo man sitter och spelar och rätt som det är fastnar en ton. som då oftast låser upp sig om man spelar just den tonen en gång till.

ja jag har alltid trott det är en mjukvaru grej men det händer ju på de flesta vsts (om inte alla) i både cubase / abletonlive och som standalone program.

jag har en singlecore pc 3.8ghz 1,5gbram

focusrite saffire le ljudkort

eastone kontrol_49 midikeyboard

och varför har du så många blankrader?

det blir extremt jobbigt att läsa och dumt att citera

för att klockan var 5:28 och jag försökte ge intrycket att jag talade långsamt med uppgivenhet och frustration 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man googlar på en sak, får man miljoner träffar på vilket problem som helst man letar upp. Så klart att folk har problem med sina dumburkar, oavsett vad det kan gälla för något.

Förutom det som spass skrev kan det ju vara systemet som hänger sig. Men visst kan noter hänga sig. midistandardnen är ju inte perfekt och i många pluggar och på hårdvarukontroller finns det ju panik-knappar som man kan slå av med manuellt. PÅ hårdvarukontroller finns ibland All Notes Off-knappar, och vilken man ska använda beror på var det uppträder.

I vilket fall kan det vara systemets eller dess kommunikation med mjuk-/hårdvara. Ibland matar man systemet eller pluggen med mer information än vad den kan hantera i ett visst givet ögonblick men precis som det sällan finns en enda patentlösning till alla dessa miljoner som skriver klagoinlägg och som google indexerar, går det heller inte att hitta en sådan till dig. Du får själv underkänt om du har problemet och inte gör något åt det. Att göra något åt det innebär att testa med andra pluggar, i en annan dator utan internetkoppling, eller med andra kombinationer av minneskretsar eller nåt...man får prova sig fram.

I andras fall, de som använder piratkopierade pluggar får skylla sig själva om strul med break-ups, kraschar och döda presets eller sånt uppstår (nej, jag menar INTE dig). De som nöjer sig med kanske halvdant manipulerade pluggar utan att tycka att pluggarna är värda en krona får ta det onda med det kanske goda. Jag har märkt att folk ibland klagar på mjukvaror som man efter några foruminlägg förstår är crackade. Är de det kan de ju faktiskt vara hur dåliga som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

focusrite saffire le ljudkort

Om det bara varit Cubase så tror jag att jag känner till lösningen. Problemet är att du har strul i två program.

Har du provat timestamp som man rekommenderar med de korten har jag för mig, sen finns det även ett problem att noterna fastnar i början av midiklippet.

Här finns det svar på hur man åtgärdar det.

http://www.focusrite.com/answerbase/en/article.php?id=236

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...