Jump to content
Annons

Punk kagge!


Exxxodus

Recommended Posts

Annons

Jag brukar använda mig av additiv komprimering på trummor. Med det menas att jag adresserar hela trumpaketet både till mastern och till en subgrupp och den komprimerar jag hejdlöst mycket. Det pumpar och flåsar och låter helt sjukt illa om man lyssnar på det separat men när man mixar ihop det med det okomprimerande ljudet kan det bli ruskigt bra. Man tappar ju ofta attack i ljudet när man komprimerar men när man blandar så kan man både ha o äta kakan. Jag har bara gjort med hårdvaruprylar men jag antar att det skulle gå lika bra o trixa till det i datorn!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Snabba svar nu!!

Hur mixar man fram en bra framträdande kagge?

Jag får bara kaggen att låta bra när trummisen spelar hårt på kaggen. Ska jag komprimera kaggen som ett syk lr?

innan man börjar med några våldsamma komprimeringar skulle jag

testa att micka kicksidan(oxå) om man är ute efter det där "punk smack" ljudet.

Annars är frekvenserna 80hz och 4khz - 4,5khz dom 2 frekvenserna som gör

mest i sökandet efter det ovannämnda ljudet

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du inte kaggen att gå fram så bör du se till att basen och kaggen har sin punch på olika ställen. Lägg tex kaggen underst, gröp ur lite kring 120 ev pusha lite kring 75-80 och sen gör du precis tvärtom med basen.

Sen attacken kan du hitta mellan 2-4kHz ungefär. Samma där, gröp lite i gitarrerna där du väljer att lägga attacken i kaggen så ska du se att du får en mycket tydligare kagge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som addic säger, det hänger verkligen på hur han spelar. Han måste (ja faktiskt) spela hårt. Trumljuden du hör på skivor som t.ex. NOFX, Lagwagon och andra punk band och även metal och de flesta genrerna är triggade, så det är svårt att få akustiska otriggade trummor att låta exakt så. Vilka band lyssnar du på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...