Jump to content
Annons

Trigga Trummor


Carle

Recommended Posts

Record, har som jag nämt i andra trådar, frälst mig. Saker som jag aldrig orkar lära mig i de andra program jag haft kontakt med (Pro Tools, Fl, Wavelab, Cubase och Samplitude) har helt plötsligt landat i mina händer som tama fåglar. En värld jag känner att jag missat under alla dessa år. Jag snackar om Gate, De-esser med mera. Saker som jag aldrig behövt eftersom jag programmerat mina trummor och inte spelat in någon ambitiös sång. Den nya tekniken har gett mersmak. Nu vill jag lära mig att trigga trummor. Något som jag innan sett som något för tyngre metalproduktioner.

Någon som kan beskriva hur man triggar trummor i record. Kan tänka mig att man skall dra sladdar från någon Cv-utgång till någon ingång på någon trumkanal i en redrum eller nn-xt. Men jag är verkligen helt och famlar i mörkret här.

Hoppas någon med mer kunskap och erfarenhet vill dela med sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det hr nu kommit till min kännedom att triggning ändast går att göra vid inspelning eller med en plugg som heter något med drumagog. Är det här sant? Record klarar alltså inte detta? Menar ni att människan kan åka till månen och byta ut hjärtan i kroppen på folk, men inte få en trumtriggsfuntkion i record?

Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)

Känner ej till Record, men har triggat en hel del. De jag känner till är Drumagog och KT-drumtrigger, sen kan du i Logic använda audio-to-score funktionen och använda EXS24 till att lägga in dina egna samplingar, eller använda DFH, AD etc. Sen kan du ju förståss använda en hårdvarutrigger (TMI) som t ex Rolands lilla TMC-6.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan bygga en egen trigg. Alla Reasons synthar triggas via cv. Vad du behöver göra är att omvandla det inseplade ljudet till cv information.

Det enklaste sättet är att använda en Thor. Anslut ljudkällan till en av audio-ingångarna. I programmeraren väljer du att Audio In ska styra CV Out med 100 %.

För att det ska fungera med riktiga trummor kan du behöva gatea signalen innan den går in i Thor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste väl att det skulle gå att koppla cv-sladdar på något vis. Tack. 😄 Fattade också att man var tvungen att gate den rätt hårt innan för inte få dynamiskt låga ljud på typ alla 16-delar på till exempel kick-spåret. Det här vore något för Studio tipsar-sidorna. Att trigga trummor med reason 4 och record. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det här vore något för Studio tipsar-sidorna. Att trigga trummor med reason 4 och record. 😄

Jag har faktiskt skrivit om det, dock i form av enbart Reason och trummaskinstriggning från akustiska trumloopar. Önskas en uppdatering vad Record tillför i saken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...