Jump to content
Annons

Reverse och Pitchshift i Record?


Carle

Recommended Posts

Precis som ni säkert hajar.

Ställde frågan i tråden Record utan svar men läste sedan att man skulle starta ny tråd för varje fråga.

Konkret fråga: Hur pitchshiftar jag och vänder ljudspår baklänges i record? Det är ju en ganska grundläggande grej som till och med Windows ljudinspelaren klarar av. Kan dock inte hitta denna funktion i Record. Går väl visserligen att åstakomma någon pitchshifteffekt med vocodern, men man ska väll inte behöva krångla med den bara för att man till exempel vill uppnå The Knife-liknande stämmor på sången till exempel. Jag håller i nuläget på att ljudlägga en skräckfilm och är i ganska stort behov av just reverse och pitchshift.

Någon som vet!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Carle, visst har du hittat två begränsningar i Record.

Jag vet inte riktigt varför du vill ljudlägga film med Record, då det är helt fokuserat på att "göra en låt" och inte att redigera audio.

Jag rekommenderar att du skaffar ett enklare ljudredigeringsprogram för att kreera med ljudeffekter.

Du nämner Windows Ljudinspelaren och visst kan det vända ljud och lägga på eko (med fast ekotid) men det är väl också allt som det programmet kan överhuvudtaget. ☺️

Kör du PC börjar du förslagsvis med Wavosaur.

Den kanske omständiga lösningen är som du säger att gå via annat program, men det är ganska snabbt gjort faktiskt.

Högerklicka din inspelning i Record och välj Bounce Clip to Disk...

Ta in ljudfilen i ljudredigeraren och vänd baklänges osv.

Importera nya ljudfilen på ljudspåret i Record - eller mappa i Reasons NNXT och ändra pitch.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Record stödjer ju inte pluggar? Det ska väl inte vara så svårt att man behöver göra det i ett annat program, exportera ut som Wav och ladda in i en nn-xt.

Äsch.

Fy.

Fan.

Jävlar.

Är så inne i Pro Tools att jag inte ens brydde mig om att läsa vilket program din fråga gällde.

My bad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa lösningen är att skriva ett argt brev till propparna och föklara att pitchshift och reverse borde trycka in i tool-window till första bästa update.

tills vidare får jag fixa i cubase på sidan, men det bromsade arbetsflödet tar ju död på en del skaparglädje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...